Harley-Davidson Road Glide

Ad Van Poppel medewerker Trends

Harley-Davidson is zonder twijfel het oermerk in de motorwereld, een merk ook met een groot cultgehalte. Maar hoe rijdt nu zo’n Amerikaanse motorfiets?

Wie het woord Harley-Davidson hoort, denkt meteen aan weidse Amerikaanse vlakten, aan Route 66, Easy Rider

Harley-Davidson blijft een cultfenomeen, een merk ook dat kan bogen op een grote traditie. Vorig jaar vierde HD zijn 95-jarig bestaan, in 1909 al bouwde het merk zijn eerste V-twin – een formule waarvan de producent sindsdien niet meer afweek. Maar Harley-Davidson onderging ook een sterke revival: in de jaren zeventig was HD een onderdeel van AMF, een Amerikaanse holding die meer aandacht besteedde aan de verkoop dan aan de kwaliteit van de motoren. Met desastreuze gevolgen… Uiteindelijk gingen enkele HD-managers – onder wie Willy Davidson, kleinzoon van de stichter – in 1983 over tot een management buy-out en zetten de Amerikaanse motor weer op het goede spoor.

Wij testten voor u de Harley-Davidson Road Glide. En laten we het maar toegeven: natuurlijk voelden we ons een beetje de koning van de weg, ook al waren we misschien niet de allersnelste. De Road Glide heeft alle klassieke lijnen van een Harley: een brede tank, een lage zit, zijkoffers en een groot voorspatbord. Een Harley uit de jaren vijftig zag er niet veel anders uit. Het verschil is alleen dat op de Road Glide een halve kuip zit die aan het frame is gemonteerd. Die geeft de motor niet alleen een imposant vooraanzicht, maar houdt bij hoge snelheden ook een groot deel van de winddruk weg van de rijder.

De zitpositie is ontspannen, wat onderuitgezakt maar niet extreem Easy Rider-achtig. De voeten horen thuis op de grote treeplanken. Hoewel het stuur vrij breed is, ligt het toch goed in de hand. En ook het zadel is comfortabel. Dat alles maakt dat u lange tijd met deze motor kan rijden zonder vermoeid te raken. Een paar uur snelweg bij 130 à 140 kilometer per uur op de teller vormt geen probleem. De trillingen van de motor zijn weinig voelbaar. Vanaf 2000 toeren per minuut is er al veel vermogen beschikbaar. Bij 5400 toeren per minuut levert de Harley het topvermogen van 66 pk. Het gewicht (ruim 300 kilo) zorgt er wel voor dat u niet flitsend kunt rijden.

Een minpunt was de benzinemeter: die blijft lang op ‘vol’ staan, maar zakt daarna in sneltreinvaart naar ‘leeg’. Na 240 kilometer lichtte het waarschuwingslampje van de benzinemeter op. Een ander nadeel ten slotte is de prijs: 758.900 frank. Dat is veel. Maar de Road Glide is wel een van de duurdere HD-modellen. Harley rijden kan ook al vanaf 301.900 frank, met de 883 Sportster.

AD VAN POPPEL

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content