Groter bereik dan televisie in primetime
Videobloggers of vloggers zijn de nieuwe idolen. Met de zelfgemaakte filmpjes op hun YouTube-kanalen bereiken de populairste onder hen meer kijkers dan sommige tv-makers kunnen dromen. Dat is ook de adverteerders niet ontgaan.
Op de eerste editie van de Belgian Tube Days in de Antwerpse Waagnatie verzamelden onlangs zo’n 150 YouTubers. Die videobloggers, of kortweg vloggers, zijn meestal tieners of twintigers die op hun YouTube-kanaal zelfgemaakte filmpjes posten. Daarin testen ze de nieuwste games, tonen ze hoe je make-up aanbrengt, hoe je een tafel in elkaar knutselt of cupcakes bakt. Ze spelen stand-upcomedian, becommentariëren de actualiteit of vertellen over hun dagelijkse leven. Er is voor elk wat wils, en er is een publiek voor. Een jong publiek, zo bleek op de Tube Days, waar 750 vloggerfans tussen de 10 en de 18 jaar in de rij stonden voor een handtekening, een foto of een praatje met hun idolen.
Organisator Dirk Timmerman verdiende zijn sporen in de muziekindustrie en leerde daar hoe jongerenrages werken. Hij is tevreden met de opkomst, al lokken gelijkaardige evenementen in onze buurlanden duizenden tieners. Daar staat de vloggerscene al een stap verder. “Een Nederlandse YouTuber als Enzo Knol heeft liefst 1,3 miljoen abonnees.” Zo’n vaart loopt het bij ons nog niet, maar de inhaalbeweging is begonnen, volgens Timmerman.
Reclame-inkomsten
Dat merkt ook Google, de eigenaar van YouTube. Voor de videosite zijn de vloggers een zegen: hoe populairder hun kanalen, hoe luider de reclamekassa rinkelt. Daarom ondersteunt Google de vloggers waar het kan. “We geven online heel wat informatie, tips en tricks en gratis seminars. Over hoe een vlogger zijn publiek kan vergroten en zijn video’s boeiender en origineler kan maken”, zegt Chris Klapwijk, verantwoordelijk voor de YouTube-partnerships in de Benelux. “Ook offline bieden we gratis workshops en netwerkborrels aan.” Vloggers met meer dan 10.000 abonnees kunnen gratis gebruik maken van de YouTube Spaces. Dat zijn professionele opnamestudio’s met alle materiaal. In ons land zijn er geen YouTube Spaces, maar Belgische makers kunnen terecht in Parijs, Londen of Berlijn.
Vloggers die aan YouTube de toestemming geven reclame te plaatsen op hun kanaal, strijken een deel van de advertentie-inkomsten op. Hoe groot dat deel is, wil Klapwijk niet zeggen. “We hanteren geen vaste tarieven. We werken met een veilingmodel. Adverteerders kunnen dus bieden. Hoe vaker een filmpje wordt bekeken en hoe groter het aantal abonnees van het kanaal, hoe hoger het bedrag, uiteraard. Maar er spelen ook andere factoren mee, zoals het thema, de doelgroep en het tijdstip. Een vlogger met een cosmeticakanaal kan in de kerstperiode op hogere inkomsten rekenen.” Over het algemeen zou het volgens de vloggers gaan over gemiddeld 10 cent per 100 views. Niet meer dan een zakcentje dus, tenzij je een echt grote naam bent.
Rechtstreekse deals
Lucratiever wordt het wanneer een vlogger rechtstreekse deals met merken kan sluiten. Want ook adverteerders hebben de onlinevideomakers ontdekt, vooral de merken die op een jonge doelgroep mikken. Jongeren kijken almaar minder tv en lezen almaar minder tijdschriften. Ze spenderen meer tijd online en verslinden video’s. “Sommige vloggers bereiken een groter publiek dan bepaalde tv-zenders in primetime”, weet Dirk Timmerman. Bovendien kun je via themakanalen de juiste niches bewerken en is de geloofwaardigheid van de vloggers groot. “Jongeren zien de vloggers die ze volgen bijna als vrienden, waardoor hun aanbevelingen een grote waarde krijgen.”
Dat ervaart ook de 35-jarige Audrey Marshmaloo, een Française die in Brussel woont en een van de vlogpioniers in ons land is. Ze begon vijf jaar geleden met haar YouTube-kanaal, waarop ze het vooral heeft over make-up, en kan rekenen op 181.000 abonnees. Van hen is naar eigen zeggen 90 procent tussen 18 en 30 jaar. Dat is iets ouder dan bij andere vloggers, maar volgens Marshmaloo is het een gedroomd publiek voor cosmeticamerken. “Zij weten dat mijn volgers interesse hebben voor beautyproducten en dat ze mijn oordeel vertrouwen. Ook de herkenbaarheid en de nabijheid spelen een rol, denk ik. Als ik een product aanbeveel, dan geloven vrouwen dat eerder dan als een internationale ster als Eva Longoria dat doet.”
Die geloofwaardigheid wil Marshmaloo te allen prijze vrijwaren. Daarom gaat ze enkel in zee met merken waar ze achter staat en waarmee het fijn samenwerken is. Merken die haar geen creatieve vrijheid gunnen, vangen bot bij Marshmaloo. “Ik wil mij onderscheiden door de manier waarop ik content breng, daarin zit mijn meerwaarde. En ik ben ook 100 procent transparant ten opzichte van mijn community. Zij weten altijd of ik een product heb gekocht of gekregen, en of het om een betaalde samenwerking gaat.”
Geen vaste tarieven bij Marshmaloo. “Ik wil de vrijheid behouden mijn prijzen af te stemmen op het project en de klant. Kleine bedrijven hebben minder grote budgetten, maar ik wil me niet uitsluitend aan gevestigde waarden binden. Ik wil ook nieuwe merken ontdekken. Daarom volgen mijn fans mij. Het hangt er vooral van af hoeveel werk een video vraagt.” Op 5 september deed ze nog de lancering van een nieuw haarproduct van L’Oréal. “Voor die lancering heb ik content bedacht en gecreëerd. Daarvoor krijg ik een vooraf afgesproken bedrag betaald, los van het aantal views.”
Occasioneel vlogt Marshmaloo ook over reizen, muziek of film, onder meer voor Disney. Ook games en gadgets vallen in haar interessegebied, maar verder gaat het niet. “Ik krijg ook voorstellen voor afwasproducten en matrassen, maar daar ga ik niet op in.”
Begin dit jaar gaf Marshmaloo haar baan als digitale marketeer op om van het vloggen haar beroep te maken. “Ik kon de combinatie niet langer bolwerken en heb het risico genomen. Momenteel kan ik hier goed van leven, dankzij de deals met enkele mooie merken. Onlangs heb ik een contract getekend met een Frans netwerk voor vloggers, dat mij hopelijk nog wat meer visibiliteit kan bezorgen.”
Die netwerken brengen vloggers en merken met elkaar in contact, in ruil voor een commissie. “Ik heb niets te verliezen, want ik betaal hen enkel indien ze interessante projecten aanbrengen. En ik krijg via hen ook advies en juridische bescherming indien nodig. Tenslotte ben ik een kleine zelfstandige.”
Steun
Ook de Nederlander Geoffrey Reemer van TubeTotaal ondersteunt YouTubers. “Ik richt me vooral op de kleinere vloggers, met een paar duizend abonnees. Ze krijgen van mij tips, coaching en tools om hun video’s inhoudelijk beter te maken en meer kijkers aan te trekken. Verder help ik bij het zoeken naar geschikte sponsors voor ieder kanaal, in ruil voor een commissie van 20 tot 30 procent. Vergelijk het met wat een managementbureau doet voor artiesten of een platenlabel voor muzikanten.”
Reemer sloot onlangs een contract af met Liam Russo, een 10-jarige Vlaamse vlogger met meer dan 4100 abonnees. Hij heeft volgens Reemer alles om een topper te worden. “Ik ben met mijn kanaal begonnen omdat een vriend het ook deed”, vertelt Russo. “Ik was altijd al een entertainer en dacht dat ik dat evengoed op YouTube kon doen. Elke week laad ik minstens één video op. Over gaming, over de actualiteit, over wat op YouTube gebeurt, over wat ik op school of thuis meemaak. De filmpjes maak ik met mijn camera op een statief, mijn oudere broer helpt bij het monteren. Hij weet de filmpjes altijd nog net iets grappiger te maken.”
Dat vinden anderen blijkbaar ook, want zijn filmpjes halen makkelijk een paar duizend views. De inkomsten uit de automatische Google-advertenties bezorgen hem een leuk zakcentje. “Reemer zal mij nu helpen mijn kanaal nog te verbeteren en meer abonnees te werven. En wie weet volgen dan de sponsors.”
Russo heeft al een deal met Smartphoneartikelen.nl, een onlineverkoper van hoesjes en andere smartphone-accessoires. “Ik promoot hun site en deel met mijn fans een kortingcode die ze op de site kunnen gebruiken. Hoe vaker die code gebruikt wordt, hoe beter voor mij”, zegt de jonge vlogger, die heel blij zou zijn met een sponsor die camera’s of ander materiaal ter beschikking kan stellen voor het maken van zijn filmpjes. “Of een kledingsponsor, dat zou ook fijn zijn. Of een producent van hoverboards, die ik dan zou kunnen testen voor mijn fans.”
Op ambitie staat geen leeftijd. De jonge Russo zie het wel zitten om van het vloggen zijn beroep maken. Maar tegen de tijd dat hij aan werken toe is, is het vloggen misschien al lang passé, beseft hij. “Geen probleem, ik heb nog genoeg andere plannen.”
Karin Eeckhout
“We hanteren geen vaste tarieven. We werken met een veilingmodel. Adverteerders kunnen dus bieden” Chris Klapwijk, YouTube
“Ik ben 100 procent transparant ten opzichte van mijn community. Zij weten altijd of ik een product heb gekocht of gekregen, en of het om een betaalde samenwerking gaat” Audrey Marshmaloo
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier