Groep Cheyns. Wereldwinkel in elektro

De distributiesektor staat onder sterke druk. De elektrogroep Cheyns, Vlaams en vijftig jaar familiale traditie, replikeert op haar manier : lokale aanwezigheid, gekoppeld aan internationale netwerking.

Zaakvoerder Marc Cheyns van de gelijknamige Kortrijkse groep, kijkt zijn agenda in voor de volgende weken en ziet dat het druk wordt. Biezonder druk zelfs. Vòòr vijftien september gaat hij zichzelf en een handvol Vlaamse bedrijven verkopen op een beurs (Equipotel) in het Braziliaanse Sao Paulo. Aansluitend, op 16 en 17 september, wordt de Kortrijkse “yuppie” weer in eigen land verwacht voor de vijfde editie van de Cheyns Happening : een zelf bedachte beurs waarop fabrikanten-invoerders van elektromateriaal, de groothandel (waartoe Groep Cheyns behoort) en de klanten (installateurs en de industrie) elkaar in een ongedwongen sfeer ontmoeten.

Marc Cheyns vertegenwoordigt binnen Groep Cheyns de derde generatie en hij is bepaald niet bij de pakken blijven zitten : de “erfenis” uit 1981, toen goed voor zowat 330 miljoen frank omzet, is vandaag 1 miljard frank waard. “Maar de distributiesektor blijft een bedreigde soort, ” zegt Marc Cheyns. Hij zegt er net niet bij dat alleen de sterksten zullen overleven.

MATURE BUSINESS.

Groep Cheyns was en is nog steeds een groothandelaar in elektromateriaal. Het doet wat als je op een doordeweekse morgen doorheen de magazijnen loopt en Marc Cheyns je koudweg meldt dat er hier 32.876 artikelen in voorraad liggen, gaande van huishoudtoestellen over huishoudelijk en industrieel installatiemateriaal. Je noemt het maar en Groep Cheyns heeft het in zijn hoe kan het anders hyperbeveiligde huis liggen. In tijden waar, zeker voor huishoudtoestellen, een nieuwe en rechtstreekse vorm van distributie het licht opstak (denk aan de Hugo Van Praag- of de So Watt-winkels, die rechtstreeks inkopen bij de fabrikanten), blijft Groep Cheyns behoorlijk stevig op de bres staan. De Kortrijkse groothandel NV Cheyns, met bijhuizen in Oudenaarde (Valco electric) en Diksmuide (Chegrolec), gelooft rotsvast in de groothandel als tussenschakel tussen producenten enerzijds en de professionele markt anderzijds. Marc Cheyns : “Wij bevoorraden, wat huishoudtoestellen betreft, de kleine, onafhankelijke winkel. Dit is maar een deel van onze business. Veel belangrijker is onze bevoorrading met elektromateriaal van de professionele markt. Maar wie we ook bevoorraden, het adagio is steeds hetzelfde : door onze dienstverlening, onze dienst na verkoop, onze opleiding en onze know-how, blijven we onze plaats op de markt meer dan waard. Of om het een ietsje plastisch uit te drukken : de groothandel is en blijft de worst binnen de hotdog. “

Marc Cheyns is al enige tijd het stadium ontgroeid dat hij alleen voor eigen deur veegt. Op 4 oktober 1993 gaf hij de laatste en beslissende voorzet voor de oprichting van Fegibel : een groepering van negen onafhankelijke elektrogroothandels die, hoewel ze allemaal hun autonomie behouden, toch overgingen tot een zekere vorm van georganizeerde samenwerking. De Fegibel-leden zijn incontournable op de Belgische markt : ze vertegenwoordigen gezamenlijk 3,8 miljard frank of bijna 15 % marktaandeel. Hun “kollega’s” op de Belgische markt komen hoofdzakelijk uit het buitenland : de Franse groepen Sonepar en Rexell, het Nederlandse Hagemeijer, het Britse Edmundson. Hoe klein de Belgische markt ook is, toch blijkt ze niet oninteressant en nog steeds in evolutie. De recente maneuvers van Hagemeijer en het Franse Sonepar (dat zopas de Antwerpse groothandelaar Eltra kwam binnenrijven), bewijzen dat.

PIRAMIDE.

Voor Marc Cheyns is het een uitgemaakte zaak : distributie as such vormt slechts een deel van wat hij de totale piramide noemt. Het distributiegebeuren strictu sensu vormt de basis van de piramide. Maar vanuit die basis moet verder gebouwd worden. Een moderne distributeur moet op commercieel en technisch vlak toegevoegde waarde kunnen leveren aan zijn klant, en hij moet eveneens een kraan zijn in informatica of internationale netwerkvorming. Met die filozofie in het achterhoofd probeert Cheyns stap voor stap verder te gaan.

De NV Cheyns vormt zowat het “historische centrum” van de groep : een van oudsher bekende elektrotechnische groothandel, die letterlijk alles aanbiedt : van stopkontakt tot vaatwasmachine, van kabelladders tot telekommunikatie-apparatuur. De toegevoegde waarde kan je vandaag maar brengen als je vaklui in huis hebt. Op dat vlak kijkt Marc Cheyns op geen aanwerving min of meer. Voor een optimale technische serviceverlening aan installateurs (feasibility-studies, engineering, industriële projektontwikkeling, ontwerpen van aangepaste software), richtte Groep Cheyns enkele jaren geleden een aparte NV op, luisterend naar de naam Choc (Cheyns Ontwikkeling Consulting). En om de piramide volledig te maken, heb je, steeds volgens Marc Cheyns, een internationaal netwerk nodig. En daar wordt volop aan gewerkt.

Marc Cheyns is niet zomaar tot deze en andere bevindingen gekomen. Binnen de Vlaamse, Belgische en Europese beroepsorganizaties bekleedde hij de voorbije jaren vooraanstaande funkties. En als de koepelorganizatie van Amerikaanse elektrogroothandels, namelijk de hyperprofessionele NAED, kongresseert, zit de Kortrijkzaan sinds enkele jaren als aandachtig toehoorder op de eerste rij. Het woord netwerkvorming werkt op Marc Cheyns in als een magneet. Binnen de NAED is hij verregaande kontakten aan het opbouwen. Marc Cheyns : “Ik begeef mij heel vaak op pad. In Brazilië voel ik mij helemaal thuis, het is het land van de onbegrensde mogelijkheden. Met de Amerikaanse firma Mac Donald uit Florida heb ik een princiepsakkoord om die markt te helpen bevoorraden. In Rio en Sao Paulo heb ik eigen agenten aangeworven die de markt prospekteren. Brazilië is een erg vragende markt. En China is dan weer een markt bij uitstek voor produktie van goederen. Alleen als je werkt met grote getallen, maak je als moderne distributeur een kans. Daarvoor moet je in een reeks interessante landen kontakten opbouwen. Ik zet daarom commerciële stappen in Polen, in Zuid-Europa (Spanje, Portugal), in de VS en in Zuid-Amerika en werk overal met gelijkgezinde groothandelaars. Azië is ideaal voor de bevoorrading. En reken maar dat je veel betere prijzen bedingt als je pakweg vijf containers kan aankopen in plaats van één. Die internationale netwerkvorming maakt het dubbel interessant. Als je, zoals in mijn bedoeling ligt, een gesloten circuit kan maken van pakweg tien firma’s over heel de wereld, die voortdurend zaken met elkaar doen, dan ben je goed bezig. In feite zijn het de grote fabrikanten die ons dit voorbeeld geven. Als distributeur denk ik dat we dezelfde weg moeten inslaan. Konkreet : in België willen we kwalitatief werk van de bovenste plank blijven leveren. In het buitenland moet je eerder op kwantiteit mikken. “

De Kortrijkse Groep Cheyns paste zijn strukturen aan aan de nieuwe “internationale dynamiek”. Marc Cheyns zocht en vond een partner met wie hij nu samen Herelec beheert. Herelec profileert zich als importfirma, die onder meer al in Azië en in Zuid-Europa op een reeks kontakten kan terugvallen. Aansluitend op, en komplementair met Herelec is er Marcinvest, dat de exportmarkten afschuimt met elektrobenodigdheden. Herelec en Marcinvest werken, hoe kan het anders, in elkaars verlengde. Binnen de Groep Cheyns is de NV Marc (Management Acquisition Research Company) de overkoepelende bestuursvennootschap of het Rekencentrum zoals de Nederlanders dat zo mooi omschrijven : hier wordt het management bedreven, de marketingstrategie uitgestippeld, de administratie geleid.

NIET TE KOOP.

Het oogt allemaal keurig, maar kan een familiale onderneming zoals Groep Cheyns er al vijftig jaar één is zich ook staande houden in een wereld waar steeds groter wordende koncentraties aan de orde zijn ? Aan de zijde van de fabrikanten heb je grote spelers, genre Siemens, Schneider, ABB of Philips. Aan de verdeelzijde heb je minder bekende namen, maar daarom niet minder indrukwekkende groepen zoals Sonepar of Hagemeijer, die in heel Europa doelgericht aan het opkopen zijn geslagen. Lopen zij straks een Belgisch “groepje” als Cheyns niet onder de voet ? Marc Cheyns : “Alles is te koop natuurlijk. Het heeft mij nog niet aan aanbiedingen ontbroken. Het probleem met elke familiale onderneming is een evenwicht te vinden tussen de interne dynamiek en de financiële mogelijkheden. Ik denk dat wij qua strategie flink wat vooruitkijken in de tijd. Er is geïnvesteerd met eigen middelen en naar mijn overtuiging ook goed geïnvesteerd. Welnu, daar wil ik ook graag zelf de vruchten van plukken. Als dat niet zou kunnen, moet ik de zaak opnieuw bekijken. “

KAREL CAMBIEN

MARC CHEYNS (GROEP CHEYNS) “Een gesloten circuit van elektrofirma’s over de hele wereld kan de konkurrentie met de grote bedrijven aan. “

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content