GROEIEN MET ONKRUIDVERDELGING
Met een nieuw natuurlijk bestrijdingsmiddel tegen mos duwt Rendapart de deur naar het buitenland wijd open.
Het Aalsterse familiebedrijf Rendapart is gespecialiseerd in de productie van organische en organo-minerale meststoffen. De bedrijfsnaam zal niet meteen een belletje doen rinkelen, maar de merknaam Viano ongetwijfeld wel. Die merknaam bestaat al sinds 1948 en kwam uit de koker van de vader van huidig Rendapart-CEO Frans Krauch. “We zijn de oudste producent van organische meststoffen in ons land”, weet Krauch, die in 1985 het bedrijf overnam. Rendapart produceert en verdeelt behalve meststoffen ook bodemverbeteraars, bodembedekkers en potgrond. Die zijn op de markt onder de merknaam Viano en als huismerk. De belangrijkste klanten zijn zelfstandige tuincentra en ketens zoals Home & Garden, Aveve, Horta en Hubo.
Evolutie
Rendapart werkt voor de ontwikkeling van nieuwe producten al dertig jaar samen met Hogeschool Gent en Universiteit Gent. Het recentste resultaat van die samenwerking is Bio-Press, een vloeibare meststof die indirect ook mos heel snel ecologisch verdelgt. “Daarmee spelen we in op de toenemende bewustwording bij tuiniers rond ecologische bemesting en milieuvriendelijke onkruidverdelging. We worden ook geholpen door de regelgeving, die het gebruik van chemische bestrijdingsmiddelen steeds meer verbiedt”, duidt Krauch.
Het nieuwe product is begin dit jaar gelanceerd en duwde de omzet meteen een tiende hoger. De lancering werd nochtans beperkt tot de Belgische hobbymarkt. Na de zomer volgde dan het buitenland. “Bio-Press heeft veel groeipotentieel”, zegt Krauch. “We willen bovendien ons productaanbod diversifiëren. We evolueren van een meststoffenproducent naar een leverancier van milieuvriendelijke tuinproducten.”
De onderneming is doortrokken van die duurzaamheidsgedachte. “We gebruiken recycleerbare verpakkingen, hebben een strikt afvalbeleid en de productie gebeurt met zonne-energie die afkomstig is van 2300 zonnepanelen op het dak van de fabriek.”
Rendapart deed vijf jaar geleden de stap naar het buitenland en is actief in 23 landen in Europa. 40 procent van de omzet komt uit export. Over twee jaar zou dat meer dan de helft moeten zijn. “We willen uitgroeien tot een belangrijke Europese speler”, hoopt Frans Krauch. “We merken dat er in alle landen een grote vraag is naar organische en biologische bemesting. Met het nieuwe antimosproduct kunnen we bovendien iets nieuws toevoegen. De voorbije jaren investeerden we fors in de uitbreiding van onze productie- en opslagcapaciteit.”
SVEN VONCK
“We willen uitgroeien tot een belangrijke Europese speler”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier