GROEI DOOR DUURZAAMHEID

DAVID JACOBS "Sinds drie jaar investeren we zwaar in duurzaamheid." © KRIS VAN EXEL
Wouter Temmerman medewerker Trends

Baltimore Aircoil International is een topspeler in koelapparatuur voor de professionele markt. Vanuit het Europese hoofdkantoor in Heist-op-den-Berg rolt het de wereldwijde duurzaamheidsstrategie uit.

Baltimore Aircoil International uit Heist-op-den-Berg maakt toestellen voor verdampingskoeling en thermische opslag. In het gamma zitten onder andere koeltorens, condensors en ijsaccumulatietoestellen.

Baltimore Aircoil helpt zijn klanten met airconditioning (hotels, kantoren), met het koelen van industriële processen en met industriële koeltechniek, onder meer in de voedingsindustrie. Die toepassingen maken bij voorkeur gebruik van verdampingskoeling, benadrukt CEO David Jacobs. “Koeling via het verdampen van water is tot viermaal efficiënter dan koeling via droge lucht en verlaagt daardoor de CO2-voetafdruk significant. Sinds drie jaar investeren we zwaar in duurzaamheid. We wilden vermijden dat de markt zou opschuiven naar de minder duurzame systemen met droge lucht.”

De groep nam een wereldwijde duurzaamheidsmanager in dienst die vanuit het Europese hoofdkwartier in België de strategie ontwikkelt. Een concrete ingreep was de integratie van een levenscyclusanalyse voor de productontwikkeling. Daarmee kan Baltimore Aircoil bepalen in welke mate innovatieve technologieën bijdragen tot het verhogen van de duurzaamheid van de producten.

Geïntegreerde strategie

Volgens Marianne Fernagut, het wereldwijde hoofd duurzaamheid, heeft de levenscyclusanalyse de productontwikkeling duidelijk versneld. “De specifieke producteisen zijn sneller concreet en zo selecteren we sneller onze partners. De levenscyclusanalyse staat echter niet op zich. Ze is een onderdeel van een geïntegreerde strategie rond duurzaamheid, met aandacht voor alle productievestigingen, de logistieke keten en de werkomgeving van de werknemers.”

De producten van Baltimore Aircoil hebben een lange levenscyclus, tot twintig jaar, maar toch merkt het bedrijf nu al een positieve impact. “Het is misschien nog wat vroeg, maar we zien nu al hoe de producten die we naar de markt brengen de vorige generatie deels kannibaliseren”, weet David Jacobs. “De rol van duurzaamheid in onze groeicijfers is niet te onderschatten. Dankzij de inspanningen waarmee we duurzaamheid in de productontwikkeling integreren, bieden we vandaag de producten aan die de markt vraagt rond normering en design.”

WOUTER TEMMERMAN

“Onze nieuwe producten kannibaliseren steeds weer deels onze vorige generatie”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content