Golfers moeten aan de whisky

Rémy Cointreau doet een opmerkelijke marketingactie. De whiskyfabrikant nodigt golfliefhebbers uit om een toernooi in zes Belgische clubs te spelen. Al spelend maken de deelnemers kennis met achttien verschillende whisky’s. De winnaar mag naar Schotland.

Als we de groep Rémy Cointreau mogen geloven, hebben golf en whisky tal van raakpunten. Schotland bijvoorbeeld, waar beide hun roots hebben. De natuur waaruit de whisky via zijn grondstoffen zijn kracht put. De rituelen die zowel rond de sport als rond de drank hangen. De tijd die je moet uittrekken om te golfen en een goede whisky te degusteren. Kortom, genieten in de ruime zin van het woord.

Dat is het concept achter Golf & Malt, een marketinginitiatief waarmee Rémy Cointreau uitpakt in België. Het idee: golfers uitnodigen voor een competitie die plaatsvindt in zes verschillende clubs, onder het ‘peterschap’ van diverse Rémy Cointreau-merken. In zes maanden moet elke deelnemer de achttien holes van de zes golfcourses afwerken. Op elke golfbaan worden drie holes in verband gebracht met whisky’s die op het einde van de partij worden geproefd. In totaal maakt de golfer dus kennis met achttien verschillende whisky’s. En hij kan intussen zijn swing bijschaven. Want het sportieve aspect wordt niet verwaarloosd: na afloop van de competitie komen de beste spelers tegen elkaar uit, met als inzet een reis naar Schotland.

Een zwak voor champagne

Rémy Cointreau hoopt dat een paar honderd golfers aan het evenement zullen deelnemen, zegt brand manager Oriana Servais. Een vrij beperkte doelgroep, maar wel met allure. Origineel aan dit initiatief is vooral dat het een hele reeks merken in de spotlights zet: Glenfiddich, Grant’s, The Macallan, Highland Park … “Het initiatief strookt met de doelgroep van deze dranken”, zegt een marketingspecialist. Bovendien zou het golfwereldje – dat eerder een zwak heeft voor champagne – wel eens een nieuw wingewest kunnen worden voor de whisky’s van Rémy Cointreau.

Uit een studie blijkt dat whiskyliefhebbers, afhankelijk van het moment en het gezelschap, kiezen tussen vijf verschillende merken. Met die wetenschap wil Rémy Cointreau de golfer stimuleren om te kiezen voor de merken van het huis. En die zijn niet van de minste: Glenfiddich is marktleider in de categorie single malt, Grant’s is nummer vijf bij de blends.

Maar er is meer: via operatie Golf & Malt hoopt Rémy Cointreau een voet tussen de deur te krijgen bij een aantal clubs waar zijn merken niet of nauwelijks te vinden waren. Want zolang de campagne loopt, moeten de clubbars de whisky’s in huis hebben, al was het maar om de deelnemers te laten proeven. De groep levert een paar flessen gratis, maar eist ook dat de bar de whisky’s verkoopt. Dat zal de verkoopcijfers niet meteen doen boomen. Maar dat hoeft ook niet: het is Rémy Cointreau hoofdzakelijk te doen om naambekendheid en tevredenheid bij deze specifieke doelgroep. Voorlopig loopt het op de Facebook-pagina rond het toernooi niet echt storm: zo’n negentig mensen ‘vinden dit leuk’. De actie loopt van half april tot half oktober.

Christophe Charlot

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content