Geld terug in één minuut: Belgische AI-oplossing versnelt uitbetaling verzekeraars

OXYGEN. "Op een ziekenhuisfactuur staan gemiddeld 140 datapunten die de terugbetaling kunnen beïnvloeden."
Myrte De Decker
Myrte De Decker redacteur Trends

De Belgische scale-up Oxygen optimaliseert de verwerking van medische kosten door verzekeraars. De termijn van de terugbetaling aan de patiënt wordt zo teruggedrongen van tien dagen tot één minuut.

Een ziekenhuisopname, medicatie of een bezoek aan de fysiotherapeut kost geld. Véél geld. Ziekenfondsen en hospitalisatieverzekeringen dekken die kosten, maar het terugbetalingsproces is complex en tijdrovend. “Op een ziekenhuisfactuur staan gemiddeld 140 datapunten die de terugbetaling kunnen beïnvloeden”, zegt Kristof Vanuytrecht, co-founder van Oxygen. “De overheid geeft verzekeraars vandaag tien dagen de tijd om de berekening te maken en de verzekerde terug te betalen. Door het grote aantal dossiers is het vaak uitdagend die deadline te halen.”

Oxygen zocht een oplossing voor verzekeraars om sneller en efficiënter te kunnen werken. De scale-up ontwikkelde een systeem dat artificiële intelligentie (AI) gebruikt om gegevens uit medische documenten te lichten, te verwerken en vervolgens te controleren. Daarbij kijkt de technologie onder meer naar de specialiteit van de arts, de aard van de consultatie en de noodzaak van beslissingen, bijvoorbeeld het maken van een CT-scan. Menselijke tussenkomst wordt zo overbodig. De algoritmes verifiëren vervolgens bekende codes, controleren of de juiste bedragen zijn vermeld, en verrijken de gegevens met aanvullende informatie.

“In de polisvoorwaarden van verzekeraars staat dat alle behandelingen medisch noodzakelijk moeten zijn”, zegt Vanuytrecht. “Dat gebeurt vaak in wollige bewoording en kan verschillen afhankelijk van de verzekeraar of het type contract. Een belangrijk aspect van die aanvullende informatie is het automatisch bepalen van het schadegeval waarin de kosten kunnen worden terugbetaald. Wij controleren dus wat mag worden verwacht bij een bepaald ziektebeeld. Zo kunnen we bijvoorbeeld detecteren dat hoestsiroop niet strookt met een opname voor een gebroken been.”

Nieuwe standaard

Vier Belgische verzekeringsmaatschappijen gebruiken sinds begin dit jaar de Hyper Automation Services-toepassing van Oxygen. Zo werden al meer dan een miljoen dossiers verwerkt. Een van de verzekeraars, die niet genoemd mag worden, slaagt erin binnen de minuut medische kosten terug te betalen en zet zo een nieuwe standaard in de verzekeringswereld. Andere verzekeraars passen hun werkingaan en lijken zich nu te richten op terugbetalingen binnen twee à drie dagen. Ook Nederlandse verzekeraars en andere internationale spelers tonen interesse in de technologie van Oxygen.

De verzekeringsconsultant werd in 2019 opgericht door Dirk Vervoort, Tom Van den Heuvel. Die laatste was eerder als managing director aan de slag bij het financieel adviesbureau TriFinance. Oxygen is in vijf jaar tijd uitgegroeid tot een scale-up met 60 werknemers en omzet van 6 miljoen euro. De ebitda (kasstroom) bedroeg net geen 10 procent.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content