Geef me de vijf
F ilip Lerno, de nieuwe European key account director van de Amerikaanse autotoeleverancier Tenneco Automotive Europe, ziet nog grote verschuivingen op de markt gebeuren. De schaalvergrotingen binnen de automarkt zullen zich doorzetten, zegt hij.
“De markt voor auto-onderdelen zal in de toekomst door een vijftal grote ketens worden beheerst. Die zullen de diensten-na-verkoop van de dealers als satelliet gebruiken om informatie in te winnen. Garageketens zoals KwikFit, een dochter van Ford, zullen zich niet tot één constructeur beperken. Dealers zullen in hun huidige vorm niet meer kunnen blijven bestaan. Hooguit een paar nicheberoepen – de carrosserieherstellers of de tuners, die auto’s ombouwen – zullen op zichzelf kunnen overleven.”
Lerno (36), een geboren Gentenaar, kan zijn slaapkamer behangen met zijn licentiaatsdiploma’s in de rechten, havenwetenschappen en economie, een Vlerick-MBA en drie getuigschriften van Insead. Hij heeft nu bijna tien jaar ervaring in de autosector. Bovendien staaft de kersverse topman van Tenneco – dat onder meer ook Monroe-schokdempers in portefeuille heeft – zijn doemscenario met elementaire wiskunde: “Er zijn te veel tussenstappen tussen de constructeur en de dealer. De grote marges die daaruit voortvloeien, zijn in het internettijdperk niet houdbaar.”
Toen hij tussen 1992 en 1996 als business development manager voor België werkte bij vrachtwagenproducent Iveco, zag hij dat systeem opkomen in de trucksector. In zijn verschillende functies bij Tenneco – Lerno werkte er eerst als regional manager voor Monroe en sinds juni 1997 als sales & marketing director Benelux – zag hij de kennis van de vrachtwagenbouwers ook naar de autotoelevering doorsijpelen. “Allerhande ingrepen bij de autoconstructeurs wijzen op een besparingswoede,” ontleedt Lerno. “Er is een duidelijke drang om verscheidene auto’s op één platform te produceren en om het aantal productreferenties te decimeren, zelfs over de merken heen.” Lerno wil Tenneco Europa daarvoor klaarstomen. “Dat is een uitdaging op marketingvlak, maar ook in logistieke termen,” vindt hij. “Want in de toekomst zal de klemtoon niet meer op het product en de prijs alleen liggen. In de autoindustrie van morgen zal de snelheid van de levering het verschil maken.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier