Geef geen vergiftigd geschenk
In de eindejaarsperiode delen zelfstandigen relatiegeschenken uit aan hun beste klanten. Die kosten zijn fiscaal aftrekbaar, maar er zijn grenzen.
Zelfstandigen hebben veel klanten die aan het einde van het jaar een nieuwjaarsgeschenk verdienen. Ze kunnen hun uitgaven daarvoor fiscaal inbrengen als werkelijke beroepskosten. De regel is dat de kosten van een cadeau aan een zakenrelatie — een relatiegeschenk — slechts voor 50 procent aftrekbaar zijn. Dat geldt enkel voor geschenken van maximaal 125 euro (inclusief btw). Kost het cadeau meer, dan wordt de waarde ervan belast bij de klant, terwijl de gever de kosten wel voor 100 procent mag aftrekken. Dat is interessanter voor de zelfstandige, maar zakenrelaties zullen een geschenk waarvoor ze moeten betalen, wellicht maar matig appreciëren.
Geheimecommissielonenaanslag
Om een geschenk dat meer dan 125 euro kost bij de juiste persoon te kunnen belasten, moet de zelfstandige een fiscale fiche 281.50 opmaken, waarop het bedrag en de naam van de ‘genieter’ vermeld staan. De verleiding is soms groot om die formaliteit te vergeten, maar dat kan zware gevolgen hebben. De uitgaven zijn niet aftrekbaar als er geen fiche wordt gemaakt. Zelfstandigen met een vennootschap lopen ook nog het risico dat de fiscus hen een geheimecommissielonenaanslag oplegt. Die houdt in dat ze maar liefst 309 procent belasting moeten betalen op de waarde van het geschenk. Op een geschenk van 175 euro is dan 540,75 euro belasting verschuldigd.
De limiet van 125 euro geldt per jaar en per genieter. Ook als een klant twee geschenken van 100 euro krijgt, moet daarvoor dus een fiche worden gemaakt.
Publiciteitskosten
Een zelfstandige die kleine geschenken geeft aan zijn klanten, kan die kosten toch voor 100 procent aftrekken. Het moet dan wel gaan om cadeaus met een beperkte waarde, waarop de naam of het logo van de zaak zijn aangebracht en die bedoeld zijn om ze in grote aantallen te verspreiden — denk aan pennen, aanstekers, agenda’s, sleutelhangers of T-shirts. De fiscus beschouwt die uitgaven als zogenoemde publiciteitskosten, die volledig aftrekbaar zijn.
Belangrijk is dat de naam of het logo van de zaak duidelijk en blijvend op het geschenk staat. Een etiket met een logo voldoet niet aan die voorwaarde. Wijn, champagne, alcohol en chocolade kunnen volgens de fiscus nooit als publiciteitsartikelen worden beschouwd, zelfs niet als de naam of het logo van de zaak op het etiket of op de verpakking staat.
Btw recupereren
Wie btw-plichtig is, kan de btw op een geschenk volledig recupereren als het minder kost dan 50 euro exclusief btw, of 60,50 euro inclusief btw. De btw op duurdere geschenken is niet terugvorderbaar. Het maximum van 50 euro geldt per zakenrelatie en per jaar. Als een zelfstandige aan een klant twee geschenken van 40 euro geeft, zit hij dus boven dat maximum. Voor de btw doet het er niet toe of de naam of het logo op het geschenk staat.
De btw op zogenoemde geestrijke dranken — zoals cognac en whisky — is nooit recupereerbaar, zelfs niet als een fles minder dan 50 euro kost. Dat geldt niet voor wijn, champagne en aperitieven zoals porto, die de fiscus niet als geestrijke dranken beschouwt.
De btw op publiciteitsartikelen is wel volledig aftrekbaar, zelfs als de waarde van het geschenk hoger is dan 50 euro.
JOHAN STEENACKERS
Publiciteitskosten zijn volledig aftrekbaar als werkelijke beroepskosten.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier