Frisdrank zonder prik
De groei van de Amerikaanse frisdrankengigant Coca-Cola stokt al enkele jaren, en daarin is ook in het eerste kwartaal geen verandering gekomen. Dat weegt op de beurskoers.
De koers van het aandeel van Coca-Cola leek de afgelopen maanden uit een winterslaap van enkele jaren te zijn ontwaakt. De eerstekwartaalcijfers maakten duidelijk dat die indruk niet klopte. De vergelijking met de S&P500-index is confronterend. Zo bracht een belegging in Coca-Cola de voorbije drie jaar 30 procent minder op dan een investering in een Amerikaans indexfonds dat de S&P500 volgt (14 tegenover 44%). Nog pijnlijker is de prestatievergelijking met bijvoorbeeld AB InBev. Het rendementsverschil bedraagt 55 procent, waardoor AB InBev een ruim grotere beurskapitalisatie heeft opgebouwd dan Coca-Cola. Zelfs de belangrijkste aandeelhouder, Warren Buffett, die twintig jaar geleden in het aandeel stapte en een fanatieke gebruiker van Cherry Coke is, is niet meer tevreden over de koers van het bedrijf.
Teleurgestelde reactie
In 2015 haalde de frisdrankengigant een omzet van 44,3 miljard dollar, tegenover nog 48 miljard dollar in 2012. De winst per aandeel bedroeg 2 dollar, tegenover 2,01 dollar in 2012, 2,08 dollar in 2013 en 2,04 dollar in 2014. In het eerste kwartaal van 2016 zakte de omzet met 4 procent tot 10,3 miljard dollar. Dat was hoofdzakelijk te wijten aan de sterke dollar. De volumes stegen met 2 procent, en ook de omzet klom met 2 procent zonder wisselkoerseffecten. De recurrente winst per aandeel (zonder eenmalige elementen) kwam met 45 dollarcent 1 cent boven de gemiddelde analistenverwachting uit.
Toch reageerde de markt teleurgesteld en stuurde ze het aandeel ruim 5 procent lager. Het toenemende gezondheidsbewustzijn in de westerse wereld drukt op de consumptie van ongezonde frisdranken met hun hoge suikergehalte. Diet Coke, Coca-Cola Light en Coca-Cola Zero blijken dat slechts voor een stuk op te vangen. Daarnaast is er het groeiende prijsbewustzijn, dat consumenten naar huismerken en zelfgemaakte frisdranken drijft (Sodastream).
Ultieme uitdaging
Coca-Cola heeft meer dan 500 merken in portefeuille, waaronder zestien blockbusters – producten met een jaarlijks verkoopcijfer van meer dan 1 miljard dollar, zoals Coca-Cola, Fanta, Sprite, Minute Maid en Nestea. De groep is ook een belangrijke wereldspeler in fruitsappen, water (Chaudfontaine, Viva en BonAqua) en thee, en ze is aandeelhouder van het koffiebedrijf Green Mountain. Door het succes van Innocent Smoothies, dat in 2009 werd ingelijfd, investeert ze ook voort in alternatieve dranken en smaken.
Toch mist Coca-Cola verfrissende ideeën en een doortastend optreden van het topmanagement. De frisdrankengigant weer op het juiste spoor zetten zou zomaar de ultieme uitdaging van het management van AB InBev kunnen zijn, zodra de overname van SABMiller verteerd is.
Tegen 23 keer de verwachte winst en tegen een verhouding tussen de ondernemingswaarde (ev) en de bedrijfskasstroom (ebitda) van 17,5 is het aandeel erg duur. Dit jaar mikt het concern weer op 4 à 5 procent organische groei. Dat lijkt ons te optimistisch. Bovendien zit die groei al ruimschoots in de koers verrekend.
Danny Reweghs
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier