Frank Van Passel: regisseur & manager
Naast regisseur is Frank Van Passel ook medeoprichter van het productiehuis Caviar, dat op het reclamefestival Cannes Lions werd uitgeroepen tot het op drie na beste ter wereld.
“Caviar was ons antwoord op een onzekere filmsector. Als regisseur zet je je projecten zelf recht, maar hun realisatie staat of valt met de agenda van je producent.” Om die afhankelijkheid te vermijden, namen de zes vrienden hun lot in eigen handen. “Niemand van ons had een managementdiploma, maar in de loop der jaren werd wel duidelijk wie waar sterk in was”, herinnert Van Passel zich. Hijzelf voelde zich het sterkst in creatief veldwerk en kreeg de titel van ‘creatief directeur’ achter zijn naam. “Ik hou me vooral bezig met research en ontwikkeling, tracht nieuwe projecten aan te trekken of te bedenken, en naar een produceerbaar stadium te leiden. Voor de uitbouw van de filmafdeling leid ik een vast team van tien man dat kan groeien tot een 150-tal wanneer ik als producent of regisseur een project begeleidt.”
Daarnaast neemt Frank Van Passel een deel van het dagelijkse management van Caviar op zich, een taak die reikt van scenario’s lezen tot lobbywerk. “Het naakte onderscheid tussen een creatieve functie en die van een manager bestaat volgens mij niet”, bedenkt hij. “Een goede manager moet creatief kunnen denken. Tegelijk maken een stevige dosis besef van de realiteit en een goed budgetbeheer wezenlijk deel uit van je job als regisseur. Je tracht met een minimum aan middelen het maximum te bereiken. Doe je dat niet, dan krijg je geen enkele film rond.” Het grote verschil de job van regisseur is dat Van Passel als creatief directeur ook veel tijd in projecten van anderen steekt.
Vertrouwen en evenwicht
Is het streven naar evenwicht een deugd, dan prijkt ze bij Van Passel bovenaan in zijn lijstje van must haves. “Er zijn projecten, zoals financiële coproducties, waar ik me inhoudelijk niet in kan vinden. Voor andere ideeën sta ik omzeggens een hand af opdat ze optimaal kunnen worden uitgevoerd. Soms kosten ze heel veel geld en brengen ze het bedrijf niets op. Maar het is de wisselwerking tussen de twee die pakt en die maakt dat je rendabel blijft.”
Door het permanente conflict tussen de hoogste kwaliteitsnorm en de noodzakelijke rendabiliteit beland je als creatieveling en manager dikwijls in een positie à la Jekyll & Hyde, weet Van Passel. “Dan is vertrouwen van je medewerkers essentieel, en zeker het vertrouwen dat je zelf aan anderen geeft. Daarvoor bestaat maar één oplossing: consensus over de missie van het bedrijf. Bij Caviar zijn we allemaal op zoek naar talent en kwaliteitsvolle verhalen. Elke beslissing in dat perspectief is de juiste, ook al kan die pijnlijk zijn. Als je financieel directeur besluit dat een project te weinig marge haalt, dan moét je geloven dat hij spreekt in naam van het bedrijf. Ik vertrouw zeer sterk op de mensen met wie ik al een aantal jaren samenwerk en waarvan ik weet dat ze zichzelf wegcijferen ten gunste van het grotere project.”
Zelf verdwijnen
Jezelf wegcijferen is die andere kwaliteit waar de manager in Van Passel consequent aan houdt. “We zijn begonnen als zes straatvechters. Vorig jaar draaide Caviar een omzet van 41 miljoen euro, een cijfer waar we dit jaar ruim over gaan. We zijn met een ploeg van een tachtigtal vaste medewerkers in zes landen aan de slag. Om Caviar uit te bouwen, in stand te houden en te laten groeien, heb je nood aan professionele knowhow. Op een bepaald moment moet je daarvoor mensen aantrekken die minstens pretenderen de beste te zijn in hun vak. Het is een drastische beslissing iemand aan te werven die niet met het bedrijf meegegroeid is, maar die bijvoorbeeld wel alles afweet van financiering en budgetten. Ik weet dat bepaalde mensen strategisch sterker en belangrijker zijn dan mezelf. Als manager wil ik mijn ego opzij kunnen zetten en op een vaststellen dat Caviar voldoende sterk en flexibel is om verder te groeien zonder mij. Op dat moment heb ik mijn managementopdracht volbracht.”
Goele Geeraert
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier