Fortis haalt buikriem aan
Terwijl Fortis zich opmaakt om 24 miljard euro te spenderen aan de operatie ABN Amro, wordt intern jacht gemaakt op kosten.
Fortis kijkt tegen een uitgave van 24 miljard euro aan om een aantal activiteiten van ABN Amro over te nemen. Maar intern klinkt een heel ander parool: de buikriem aanhalen. Om te vermijden dat er dom en meedogenloos gesnoeid wordt, werden binnen de activiteitstakken van Fortis comités opgericht om maatregelen naar voren te schuiven die de kosten met 15 % moeten terugdringen. De comités rapporteren rechtstreeks aan CEO Jean-Paul Votron.
1. Rekrutering. “Er werd een duidelijke aanwervingsstop ingesteld,” zegt een manager van de onderneming die anoniem wenst te blijven. Dat raakt in de eerste plaats de ondersteunende diensten, de marketing en de backoffice. Van compensatie voor natuurlijke afvloeiing kan er evenmin sprake zijn. Er moet dus vaak gejongleerd worden met de beschikbare middelen en sommige mensen moeten worden verschoven naar niet-ingevulde functies. Het is verboden om uit andere departementen te putten om het team er bovenop te helpen. “Interne verschuivingen zijn uitgesloten, behalve als de verschillende verantwoordelijken van de activiteitstakken van de bank ermee akkoord gaan,” bevestigt een bankier.
2. Uitgaven. Marketing en reclame krijgen de zwaarste klappen. Fortis is een belangrijke adverteerder en zet regelmatig reclamecampagnes op het getouw. Het sponsort ook heel wat evenementen zoals de onderneming van het jaar (in acht landen), een voetbalploeg (Anderlecht) en kunstmanifestaties zoals de antiekbeurs Tefaf. In sommige departementen lopen de besparingen voor 2007 op tot 15 %.
3. Interne bestedingen. “Internationale verplaatsingen moeten het fiat krijgen van hoger geplaatste managers dan voorheen,” geeft een ander kaderlid van de maatschappij als voorbeeld. En van eindejaarsfeestjes kan al helemaal geen sprake meer zijn. “De interne bestedingen worden tot het uiterste beperkt en de budgetten moeten gebruikt worden voor de rechtstreekse contacten met de klanten,” zo wordt ons intern bevestigd. Verschillende activiteiten zoals incentiveactiviteiten werden afgevoerd. En het zou ook best kunnen dat het moeilijker wordt om nog een opleiding op hoog niveau te versieren.
Het lijdt geen twijfel dat al deze maatregelen de kwartaalcijfers zullen verbeteren. Dat is heel belangrijk om de bruid zo aantrekkelijk mogelijk te maken, zowel voor de financiële markten als voor ABN Amro. “Het is een constante bekommernis van Jean-Paul Votron en Herman Verwilst, die binnen de onderneming al de bijnaam ‘snoeikoning’ meekreeg omdat hij nauwelijks scrupules blijkt te hebben,” merkt een bevoorrecht waarnemer op.
Nathalie van Ypersele
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier