Fitnessen in maatpak

Met zijn eerste vestiging in Kraainem lanceert fit20 een nieuw fitnessconcept in ons land. Het is gericht op de professional in maat- of mantelpak. Omkleden of douchen hoeft niet. “Fit20 mikt op 150 vestigingen in België in tien jaar.”

Een kantoorgebouw aan het Vierarmenkruispunt in Kraainem, elf hoog, met een indrukwekkend uitzicht op het Zoniënwoud. Hier huist de eerste studio van fit20 in ons land. De acht fitnesstoestellen zien er op het eerste gezicht klassiek uit, de nieuwe formule is dat niet: een training van twintig minuten, één keer in de week, zou volstaan voor een optimaal resultaat. Het klinkt te mooi om waar te zijn. “Zo reageert iedereen”, lacht Walter Vendel, de Nederlandse oprichter en de CEO van fit20. “Maar onze methode werkt.”

Ze is gebaseerd op de principes van training met hoge intensiteit, legt Vendel uit. “Je vraagt van je lichaam meer dan het kan en daardoor falen je spieren tijdelijk. Dat geeft een prikkel aan de hersenen, die ervoor zorgt dat je lichaam zich aanpast en je spieren sterker worden. Het probleem is dat de meeste mensen tijdens een training in hun comfortzone blijven. Dan mogen ze zich drie keer per week een uur in het zweet werken, als ze niet tot het uiterste gaan, dan zien ze weinig resultaat en verliezen ze hun motivatie. Vandaar het grote aantal afhakers in sportscholen.”

De fit20-formule heeft volgens Vendel nog meer voordelen: je voert de bewegingen erg traag en gecontroleerd uit, waardoor je geen spierpijn krijgt, de kans op blessures kleiner wordt en je niet zweet. Dat laatste komt ook omdat je traint in een tot 17 graden gekoelde ruimte. “Je hoeft je dus niet om te kleden of te douchen, waardoor je weer tijd wint.” Eén training per week volstaat. “Meer is niet aangewezen, want je lichaam heeft die hersteltijd nodig.” Daarnaast kun je wel andere sporten doen. “De echte sportliefhebber doet dat ook, want dit is functionele fitness, niet iets dat je puur voor de fun doet.”

“Gemiddeld word je in drie maanden 20 procent sterker”, zegt Vendel. “Dat merk je als je gaat fietsen, skiën of golfen, maar ook in het dagelijkse leven. Je rent makkelijker de trap op, je tilt makkelijker een zware boodschappentas op, rugpijn vermindert. Omdat onze trainingen alle spiervezels aanpakken, krijg je niet alleen meer spierkracht, maar ook je conditie en lenigheid verbeteren en je vetpercentage gaat naar beneden.”

Persoonlijke begeleiding

“We werken op afspraak en altijd onder persoonlijke begeleiding, want je kunt jezelf niet tot het uiterste brengen. Net als jij wilt stoppen, daar wordt het rendement het grootst. Dan moet er iemand naast je staan die je aanmoedigt om nog tien tellen vol te houden. Daarmee gaan we in tegen de tendens in fitnessscholen om almaar minder begeleiding in te zetten – personeel is duur.”

Met een prijs per sessie vanaf 22,5 euro en een abonnementsprijs van zo’n 100 euro per maand, situeert fit20 zich in het hoogste segment van de fitnessmarkt. “Toch maken wij, met onze kortere en minder frequente trainingssessies, de personal trainer toegankelijk voor een breder publiek”, maakt Vendel zich sterk. “In het klassieke concept betaal je makkelijk 50 euro per uur voor die persoonlijke begeleiding, en dat liefst een paar keer per week. Dat kunnen de meeste mensen zich niet veroorloven.”

Sowieso bestaat er in de fitnessmarkt nog amper een middensegment: “Je ziet enerzijds de budgetclubs waar je voor 20 euro per maand onbeperkt kunt sporten zonder begeleiding, en anderzijds de kleinschalige, meer luxueuze microgyms, waar wij toe behoren. Dat zijn de twee groeimarkten. Alles wat daartussen zit, heeft het moeilijk, net zoals je als luchtvaartmaatschappij ofwel een prijsvechter ofwel een vijfsterrenairline met hoogstaande service moet zijn om te overleven. Het moeilijkste is als club je strategie te veranderen. Ons voordeel is dat ons concept sinds dag één op service en persoonlijke begeleiding is gericht.”

De methode was nochtans niet nieuw. “In de Verenigde Staten wordt ze al dertig à veertig jaar toegepast, maar niemand had ze in een concept gegoten waarmee je een business kunt opzetten.” Dat deed Vendel wel. Hij begon in 2005 met een eerste studio in Nederland. Toen het concept goed van de grond bleek te komen, maakte hij er een franchiseformat van. In 2014 waren de 51 Nederlandse vestigingen goed voor een omzet van 2,8 miljoen euro, een stijging van 55 procent tegenover 2013. “We willen groeien naar 300 Nederlandse vestigingen. Hoe meer studio’s, hoe sterker ons merk, en hoe moeilijker het wordt het concept te imiteren.”

“We gaan nu ook internationaal.” Te beginnen in ons land dus. Marc God, een Nederlander die al tien jaar in België woont en actief is als coach van topmanagers, is de master-franchisenemer voor de Belgische markt. “Fit20 mikt op 150 vestigingen in België in tien jaar. Daarvan gaan er dit jaar nog vijf open. Behalve in Kraainem komen er studio’s op het Ambiorixplein en de Louizalaan in Brussel, één in Antwerpen en één in Gent. In en rond Brussel is er ruimte voor zeker tien studio’s. Ook Namen, Luik, Leuven en Brugge staan op ons lijstje. We viseren vooral stedelijke gebieden met zeker 60.000 inwoners.”

Potentiële franchisenemers moeten rekenen op een budget van 70.000 euro, al hoeven ze dat niet helemaal zelf te betalen. “In Nederland brengen de meesten 20.000 euro in, de rest halen ze op via crowdfunding. Tien Nederlandse studio’s waren zo binnen een paar uur gefinancierd”, zegt Marc God. “Ik ben op zoek naar 100.000 euro, voor drie Belgische studio’s die ik in eigen beheer wil opzetten. In drie weken heb ik al een derde van dat bedrag gevonden.”

Preventie van burn-outs

De doelgroep van fit20 is welomlijnd: “We mikken, net als in Nederland, op de zakelijke markt, maar ook op de grote groep van veertigplussers die sport niet leuk vindt, maar beseft dat je achteruitgaat als je niks doet. Wij willen trainen voor hen laagdrempelig maken door studio’s in te richten vlak bij hun werk, in kantooromgevingen.”

Daarnaast gaat fit20 ook partnerschappen aan voor studio’s in bedrijven. In Nederland hebben Siemens, Ahold en Randstad al jaren een eigen studio. Volgens die bedrijven neemt het ziekteverzuim erdoor af.

Is de bedrijfsfitnesshype bij ons niet lang voorbij? “We weten intussen dat standaard bedrijfsfitness niet werkt”, legt God uit. “Je bereikt alleen medewerkers die toch al zouden fitnessen. De uitdaging is ook de minder sportieve werknemers en de meest stressgevoelige mensen mee te krijgen. Werkgevers raken almaar meer overtuigd van het nut van preventie, al was het maar omdat gezonde werknemers productiever zijn en omdat het stilaan onbetaalbaar wordt ongezonde werknemers in dienst te houden. In Nederland worden die, anders dan bij ons, twee jaar door de werkgever uitbetaald. In Nederland is een werkgever ook verplicht mensen die na een burn-out weer in dienst komen een reïntegratieprogramma aan te bieden. Bepaalde categorieën van werknemers moeten zelfs verplicht deelnemen aan bedrijfsfitness. Mensen die kampen met overgewicht, bijvoorbeeld, of medewerkers met een verhoogd risico op burn-out. Zo ver is het in België nog niet, maar ook hier staat de preventie van stress en burn-outs hoog op de agenda.”

Voor senioren

“Er is nog een reden waarom bedrijfsfitness nooit verder is doorgebroken”, voegt Vendel eraan toe. “Het is enkel betaalbaar voor grote bedrijven. Ook dat is weer een troef van onze methode: een ruimte van 60 vierkante meter volstaat, en douches en een handdoekenservice zijn overbodig. Zeker in een kmo-land als België is dit belangrijk.”

Fit20 plant in ons land ook bedrijfsstudio’s voor meerdere bedrijven, die de ondernemingen per tijdsblok kunnen afhuren. Het bedrijf mikt ook op de groeiende seniorenmarkt. “Ook voor hen is de methode bijzonder geschikt”, zegt Vendel. “Onze oudste klant is 94. Bovendien past ons concept in de trend om in woon-zorgcomplexen meer service aan te bieden. We hebben een eerste studio ingericht in een Nederlands zorgcentrum voor ouderen.”

Karin Eeckhout, fotografie Wim Kempenaers

“Je voert de bewegingen erg traag en gecontroleerd uit, waardoor je geen spierpijn krijgt, de kans op blessures kleiner wordt en je niet zweet”

“We mikken ook op de grote groep van veertigplussers die sport niet leuk vindt, maar beseft dat je achteruitgaat als je niks doet”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content