Finance als basis voor een agile organisatie
Advertorial verbindt organisaties met de lezers van en doet een beroep op de specialisten van Roularta Brand Studio voor tekst en illustraties. De inhoud wordt eventueel aangebracht door de partner en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.
In onzekere tijden blijkt steeds weer dat organisaties wendbaar en innovatief moeten zijn. Als een organisatie echt ‘agile’ is, maakt het niet uit of er sprake is van veranderende klantwensen, technologische ontwikkelingen of een wereldwijde crisis als de COVID-19 pandemie.
Finance speelt een belangrijke rol bij die noodzakelijke wendbaarheid en innovatiekracht. Dat is feitelijk de machinekamer die de business en de rest van de organisatie voedt met relevante en actuele informatie over de markt, de eigen prestaties en over het perspectief. Tenminste, als het goed is. Niet elke organisatie heeft de tools daarvoor.
Met zekerheid navigeren
De realiteit is dat in veel ondernemingen de systemen en processen zodanig ingericht zijn, dat meestal pas na een maand de definitieve cijfers van een verslagperiode op tafel liggen. In dat geval wordt het lastig om snel en adequaat te reageren op veranderende omstandigheden. Finance moet het liefst real-time data en cijfers vanuit de hele organisatie kunnen verwerken, analyseren en delen. Dan kan een bedrijf direct gefundeerde beslissingen nemen om geleidelijk bij te sturen of een scherpe bocht te maken.
Dat is een van de voordelen van de ‘power of one’: één systeem, één bron van waarheid, altijd en overal per direct beschikbaar met de relevante context. Dat is een prettige basis om met zekerheid te navigeren, ook als de wereld om je heen even op z’n kop staat. Daarbij helpt innovatieve technologie om het handwerk en dus de benodigde verwerkingstijd te reduceren. Enerzijds door automatisering van repetitieve handelingen, anderzijds door Artificial Intelligence (AI) toe te voegen om medewerkers te ondersteunen en ontlasten.
Nieuw en hoger niveau
Die innovatieve technologie biedt ondersteuning en levert tijdwinst op. Dat geeft het finance team ook ruimte om zich meer tot een strategische partner te ontwikkelen. Het is nog steeds heel reëel om te veronderstellen dat finance 70 procent van de tijd en focus kwijt is aan transactionele handelingen en slechts 10 procent kan besteden aan ondersteuning van strategische beslissingen. Als je die verdeling dankzij een goed en slim systeem kunt omzetten naar 40 procent transactioneel werk, 30 procent inzet van expertise en 30 procent decision support, dan breng je finance naar een heel nieuw en hoger niveau.
Klaar voor een veranderende wereld
Een crisis maakt een ongekende innovatiekracht in mensen en bedrijven los. Dat zien we op dit moment overal om ons heen. Bedrijven blijken zichzelf in korte tijd compleet opnieuw te kunnen uitvinden. Maar omgekeerd geldt hetzelfde. Organisaties met een stevig verankerde innovatiekracht zijn goed in staat om een antwoord te hebben op de uitdagingen in de toekomst.
Als organisatie wil je voorbereid zijn op ontwikkelingen die eraan komen. Op nieuwe vragen en behoeften van klanten, op veranderende marktomstandigheden en op compleet onverwachte situaties. Focus op innovatie zorgt voor de flexibiliteit en wendbaarheid die dat mogelijk maken.
Uit een internationale survey van Workday onder 998 business leaders blijkt het belang van organisatorische agility. Lees hier het rapport.