Felle reacties op geplande naamsverandering Cara Pils: ‘Dit is cultureel erfgoed’
Warenhuisketen Colruyt is van plan om de naam van Cara Pils te wijzigen. Die beslissing stuit op protest bij de fans van het bier, dat door de jaren heen min of meer een cultstatus heeft verworven.
Het waren maar twee woorden extra, die warenhuisketen Colruyt had toegevoegd aan de etiketten in de winkels. ‘Wordt Everyday’, stond er onder de vertrouwde merknaam ‘Cara Pils’. De wijziging van de naam past in de plannen van Colruyt om de huismerken te herprofileren.
Fans ondernemen actie
Meteen schoten op het internet de fans van het bier in actie. Er werd een petitie opgestart (die nu al zo’n 2.000 handtekeningen telt) en op Facebook werden groepen opgericht om de naamsverandering tegen te gaan. ‘Dit mogen we niet laten gebeuren. Cara Pils is een cultureel erfgoed!’, klinkt het op een Facebookgroep. (Die telde bij de publicatie van dit stuk meer dan 4.600 leden.)
Op de nieuwssite Sambal werd dan weer de hashtag #savecara gelanceerd, om het merk een hart onder de riem te steken. Internetgebruikers wordt opgeroepen hun mooiste Cara-moment te delen.
Uit de vele reacties op Twitter blijkt alvast dat veel mensen (jeugd-)herinneringen hebben aan het bier.
Cara Pils dreigt zijn naam te verliezen en dat mag niet gebeuren! http://t.co/CPtCc4P2uj #savecara pic.twitter.com/9fqWjpWOIU
— sambal (@sambal_be) February 18, 2015
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
‘Nog niets definitief beslist’
Bij Colruyt zelf benadrukt men dat de knoop nog niet is doorgehakt. ‘Nu we zien hoe de verandering van Cara Pils leeft bij de klanten, moeten we het blikje misschien houden zoals het is’, stelt Jan Derom in Het Nieuwsblad. ‘Of de klanten mee laten beslissen hoe het nieuwe blik eruit zal zien. Over de vernieuwing van Cara is in elk geval nog niet definitief beslist.’
‘Haldis onder de biermerken’
Hoewel een mogelijke naamsverandering voor merken vaak een dankbare gelegenheid is voor merken om wat extra reclame en media-aandacht te krijgen, is het geval van Cara Pils wel opmerkelijk.
In zekere zin is het bier wat de Haldis onder de biermerken. Ondanks het feit dat de grens tussen waardering en spot op het internet vaak dun is, heeft het ook een hele schare trouwe fans.
Het uitzicht van de blikjes mag dan al jarenlang onveranderd en uitdrukkelijk onhip zijn, dat het één van de goedkoopste merken op de markt is, is daar wellicht niet vreemd aan.
Op Facebook zijn dan ook verschillende pagina’s gewijd aan de appreciatie van het bier. (JH)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier