ERGONOMIE ALS TWEEDE NATUUR
Peter Bijnens staat aan het hoofd van de interne preventiedienst van zes dienstenchequebedrijven. In zijn actieplan 2013-2014 staat ergonomie op het werk met stip vermeld. “De dag dat de driehoek werkgever-werknemer-klant goed draait, is het actieplan geslaagd.”
Het systeem van de dienstencheques bestaat negen jaar en dat laat zich blijkbaar voelen. “Almaar meer medewerkers die al een tijd in dienst zijn, klopten met klachten van overbelasting bij ons aan”, zegt Peter Bijnens. “Met meer afwezigheden als gevolg.” Via het actieplan willen Bijnens en zijn collega’s van de preventiedienst duidelijk maken dat ergonomie geen tijdelijke bekommernis mag zijn, maar een punt dat permanent aandacht verdient.
Geen verandering zonder ‘klik’ aan de top. “Het management moet de gevolgen van ergonomisch slecht werk onderkennen, zowel voor de business als voor de medewerkers”, vindt Bijnens. Zodra de bazen overtuigd zijn, kunnen acties volgen. Een moeilijkheid voor de dienstenchequebedrijven is dat de huishoudhulpen voortdurend op verplaatsing werken. “Daardoor boet je een stuk in aan controlemogelijkheden, iets wat je met interne medewerkers wel hebt”, stelt Bijnens. “Wij kunnen onze huishoudhulpen er enkel permanent op wijzen hoe belangrijk het is ergonomisch te werken.”
Daarvoor halen de preventieadviseurs en omkaderingsmedewerkers alle mogelijke middelen uit de kast. “We brengen geregeld folders uit met ergonomische tips, we belichten het onderwerp in ons personeelsblad, we hebben een specifieke onthaalbrochure met als titel ‘veilig aan de slag’, we hebben een filmpje gemaakt over ergonomie op het werk en in onze maandelijkse opleiding veiligheid belichten we ook onderwerpen zoals heffen en tillen, ergonomisch stofzuigen, hoe een dweil uitwringen, of een correcte houding tijdens het schoonmaken. Het thema wordt bovendien ook tijdens de halfjaarlijkse evaluatie aangekaart.”
De klant moet mee
Toch blijkt het niet simpel medewerkers te overhalen nu bezig te zijn met hun gezondheid van morgen. “Een letsel door overbelasting bouwt zich langzaam op, maar als je het hebt, raak je er moeilijk vanaf”, weet Bijnens. “Mensen poetsen, tillen, schuren al jaren op eenzelfde manier en ondervinden er geen hinder van. Dat maakt het moeilijker om de nood aan verandering aan te tonen.”
Om medewerkers toch in de juiste richting te duwen, vragen de preventieadviseurs een verkeerde houding stapsgewijs te corrigeren. “Mensen die altijd op de ‘slechte’ manier gewerkt hebben, hoeven niet meteen alles te veranderen. We moedigen hen aan gaandeweg de juiste attitude aan te nemen. Ideaal wordt aandacht voor ergonomie een soort van tweede natuur, maar dat doel bereik je enkel door permanent bij te sturen.”
In het beste geval stapt ook de klant mee in het verhaal. Peter Bijnens: “Bij de start van een nieuwe schoonmaakopdracht brengen onze medewerkers altijd een bezoek aan de werkplek om de ergonomische risico’s zoals het tilwerk of de te schuren oppervlakte te bekijken. Ze proberen de klant ook te sensibiliseren, bijvoorbeeld met de vraag om te kiezen voor ergonomisch schoonmaakgerei. Sommige klanten zien dat niet zitten, maar de ervaring leert dat wanneer je je vraag goed argumenteert, het gros van het cliënteel zich mee engageert.”
GOELE GEERAERT
“Ideaal wordt aandacht voor ergonomie een soort van tweede natuur, maar dat doel bereik je enkel door permanent bij te sturen”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier