Er zit nog groei in de productie

Bruno Leijnse Redacteur bij Trends

“Tien jaar geleden waren bedrijfsbeheerpakketten enkel iets voor de grotere ondernemingen. Vandaag is zowat elke kmo ermee aan de slag”, zegt Filip Bossuyt van Ad Ultima. Het softwarebedrijf mikt vooral op Frankrijk.

Vanuit Kortrijk reikt Ad Ultima over de grenzen. De ontwikkelaar en installateur van Microsoft Dynamics AX-bedrijfsbeheerpakketten heeft nu 175 medewerkers en 22 miljoen euro omzet. “Dit jaar budgetteren we 26 miljoen”, zegt gedelegeerd bestuurder Filip Bossuyt. De groei ligt rond 20 procent, onder meer door een participatie in Nederland en twee overnames. Ad Ultima is al vijf jaar op rij Trends Gazelle. De vooruitgang is des te opvallender, omdat de onderneming zich richt op een sector die vaak ongelukkig in het nieuws komt: de fabricage.

“Het klopt dat productiebedrijven door serieuze veranderingen gaan. Ze verplaatsen hun activiteiten naar Oost-Europa of verder”, zegt Bossuyt. “Dat betekent ook dat de follow-up vanuit België complexer wordt. Het sturen van de innovatie wordt belangrijker en je moet de levenscyclus van het product beheren. Vanaf de eerste schetsen moet je incalculeren dat je de goederen moet terughalen om ze te recycleren.”

De doelgroep van Ad Ultima zijn innovatieve kmo’s met een gespecialiseerde productie in de metaal- en de machinebouw en in hout en plastic. “Alles wat we kunnen kwalificeren als productie en engineering op bestelling. Het gaat om kleine productieruns met gepersonaliseerde oplossingen”, zegt Bossuyt.

Geboren ondernemer

De 46-jarige Kortrijkzaan kent het terrein. Zijn wieg stond in Waregem. Hij komt uit een milieu van zelfstandige garagehouders. Zelf studeerde hij computerwetenschappen met een postgraduaat economie. Hij werkte enkele jaren als analist-programmeur, daarna deed hij verkoop en marketing buiten de informaticabranche. Via zijn echtgenote Isabelle Stas-Orban is hij verwant met de vroegere eigenaars van de spaanderplatenfabrikanten Interlin en Agglo.

In 1999 richtte Bossuyt met een groepje rond Walter Dumarey, de broer van serie-ondernemer Guido Dumarey, en Paul Verfaellie e-Tech op, dat software en elektronica voor poortopeners ontwikkelde. Maar het bedrijf werd geen succes. In 2000 maakte Bossuyt op een seminar in Brussel kennis met de groep Monfort. Ondanks de dotcomcrash zat de timing goed. Monfort was in 1995 in Wallonië als tweede na Edan Business Solutions begonnen met de ontwikkeling en de verkoop van de bedrijfsbeheersoftware van het Deense Damgaard. Bossuyt stelde voor Vlaanderen voor zijn rekening te nemen.

Ad Ultima startte als een fiftyfifty joint venture tussen Bossuyt en WINIT, het partnerschap rond Monfort. Twee jaar later kocht Bossuyt Monfort uit, vlak nadat Microsoft het Deense Navision en daarmee ook Damgaard had overgenomen. Monfort verkocht zijn firma later aan het Franse Prodware, een concurrent van Ad Ultima. Bossuyt keek niet meer om.

Klanten over de grens

Ad Ultima heeft in België en Frankrijk naar eigen zeggen zo’n 160 klanten voor zijn enterprise resources planning (ERP). “Tien jaar geleden waren bedrijfsbeheerpakketten enkel iets voor de grotere ondernemingen. Vandaag is zowat elke kmo ermee aan de slag. Het zijn lastige trajecten, die vaak in fases over jaren verlopen, maar het zijn fundamenten voor de toekomst. De doelstellingen verschillen: kostenbeheersing bij de ene, klantenrelatiebeheer of e-commerce bij de andere.”

Ad Ultima mikt op klanten met tussen twintig en een paar honderd gebruikers. “We zijn nu actief in België, Frankrijk en een stuk van Nederland. Vooral Frankrijk heeft veel potentieel. De markt is er vijf keer groter dan in België, de informatiseringsgraad is er een stuk minder en ook Microsoft staat er minder sterk.” Ad Ultima heeft een kantoor in Rijsel en 35 medewerkers in Lyon, waar veel Franse productiebedrijven zijn gevestigd. “We zijn in Frankrijk actief sinds 2007 en we zijn nu al uitgegroeid tot de nummer vier”, zegt Bossuyt.

In België is Ad Ultima volgens hem de marktleider in toepassingen op Microsoft Dynamics AX. Bij de klanten hier horen de bouwgroep Besix, de landbouwmachinefabrikant Dewulf en de machinebouwer Geldof. De panelenproducent Spano uit Oostrozebeke is in zee gegaan met het dominante SAP, maar Ad Ultima heeft wel concurrent Decospan uit Menen als klant. In Frankrijk leveren de West-Vlamingen aan Meccano. Autajon, dat gespecialiseerd is in verpakkingen, informatiseert op termijn 23 sites in Europa met Ad Ultima.

Verdiepen en verbreden

Ad Ultima heeft nu vijf oplossingen op de maat van sectoren, waaronder een voor beschermde werkplaatsen. Bossuyt breidt zijn dienstenaanbod stelselmatig uit. Zo bracht de oprichting van Ex Arte in 2007 documentmanagement naar de ERP-klanten. De acquisitie van Bro Consulting voegde ervaring toe aan de Microsoft CRM-module om klantenrelaties te beheren. Het Nederlandse Xandorra haalde kennis van het Amerikaanse PTC binnen om de levenscyclus van producten te beheren. In 2011 richtte Ad Ultima een eigen consultancytak op, Ad Fluentem. Met een participatie in Axi Softworks van Werner Dierckx en Jonas De Feyter versterkte het onlangs zijn activiteiten in de recyclagebranche, die in 2012 startte met de overname van de aandelen van de Vosselaarse AS400-specialist Lisis Technology.

“We doen heel actief aan prospectie, om complementaire competenties te vinden”, zegt Bossuyt. Tot nog toe draaide de groep helemaal op autofinanciering. “We weten dat de groei onze rentabiliteit voor een stuk onder druk zet, maar onze courante bedrijfskasstroom (ebitda) ligt nog rond 5 procent.”

Knokken tegen SAP

De belangrijkste concurrenten van Ad Ultima zijn uiteindelijk niet de andere leveranciers van MS Dynamics AX zoals Edan Business Solutions, maar SAP. “Toen we in 2009 ons ERP-systeem op AS400 wilden vervangen, stonden Oasis (een grote SAP-consulent), LN (ex-Baan) en Ad Ultima op de shortlist”, zegt IT-Manager Annicq Neuts van Harol, de Diestse rolluiken- en zonneweringproducent. “Uiteindelijk bleven we bij Ad Ultima. Dat deden we onder meer na een bezoek aan Theuma in Diest, een andere klant van hen.” Het systeem is nog niet volledig live. Klanten zijn misschien moeilijk te winnen, maar ze blijven wel lang.

BRUNO LEIJNSE

“We weten dat de groei onze rentabiliteit voor een stuk onder druk zet” Filip Bossuyt

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content