Enersee haalt 4 miljoen euro op om energiekosten van grote bedrijven drastisch te verlagen

Joachim Vleminckx van Enersee

De energiestart-up Enersee haalt 4 miljoen euro op. Het heeft een een platform waarmee grote retailers, vastgoed-, farma- en gezondheidszorgbedrijven hun energiekosten en dus ook hun CO2-uitstoot kunnen verlagen. Het bedrijf wil een nieuwe standaard in energiemanagement worden.

Soms beginnen privé- en professionele gebeurtenissen parallel te lopen. Dat ondervond Joachim Vleminckx, de medeoprichter en CEO van Enersee, toen hij voor de tweede keer vader werd net in de periode dat de laatste handtekeningen moesten worden gezet voor de tweede kapitaalronde. In 2023 had het bedrijf 1,2 miljoen euro zaaigeld opgehaald bij het Nederlandse fonds Peak Capital, nadat het in 2020 daarvoor al wat opstartkapitaal had verzameld bij businessangels. Vandaag kondigt Enersee dan een ronde van 4 miljoen euro aan, waarvan driekwart durfkapitaal is aangevuld met ongeveer een miljoen euro inbreng van de banken.

De nieuwe ronde wordt geleid door het Brits-Belgische investeringsfonds 6 Degrees Capital. Dat haalde net voor de zomer zo’n 150 miljoen euro op voor zijn derde fonds 6DC III, en daaruit komt het geld voor de investering in Enersee. Ook Peak Capital deed weer mee, net als de businessangels Alex Brabers, Bernard Hazard, Laurent Michiels en Vincent Nagels. Die investeerders geloven dat Enersee marktleider in zijn niche kan worden en de huidige energiemanagementsystemen overbodig kan maken.

35 procent minder energie

Enersee biedt grote bedrijven een virtuele energiemanager aan die hen heel wat kosten doet besparen. Het vijf jaar oude techbedrijf installeert zelf geen meetinstrumenten, maar gebruikt de gegevens die al voorhanden zijn. Joachim Vleminckx, een bio-ingenieur die jaren in de industrie werkte, zag hoe bedrijven investeren om duurzamer en energie-efficiënter te worden, maar eigenlijk de tools missen om dat goed te doen. Daardoor zagen de bedrijven ook niet waar ze het beste konden besparen op hun energiekosten.

“Er zijn veel systemen waarbij meters worden geplaatst, waaruit data gelogd worden die dan worden weergegeven in een dashboard met je gemiddelde maandverbruik”, legt Joachim Vleminckx uit, die Enersee oprichtte samen met Maarten Van de Vijver. “Daar heb je als energiemanager niet zoveel aan.” Zeker als je op grote schaal werkt, zoals de supermarktketen Delhaize Belgium, een van de klanten van Enersee. “Delhaize heeft zevenhonderd winkels. Die leveren miljoenen tot miljarden datapunten aan. Zelfs als je de verwerking daarvan automatiseert, dan gebeurt er eigenlijk niets als de informatie niet bij de juiste mensen terechtkomt”, legt Joachim Vleminckx uit.

‘Zelfs als je de verwerking van al die data automatiseert, dan gebeurt er eigenlijk niets als de informatie niet bij de juiste mensen terechtkomt’

De software van Enersee kwam genoeg onvolkomendheden in het energiesysteem van één Delhaize-winkel op het spoor om de maandelijkse energiefactuur te laten dalen van 20.000 tot 12.000 euro. Een daling van 35 procent, enkel en alleen door de diepvriesinstellingen in de winkel bij te stellen. De potentiële besparingen lopen in de miljoenen. Een Duitse retailer – de naam mag niet worden genoemd – kwam met de software van Enersie twaalf keer meer anomalieën en opportuniteiten om kosten te besparen op het spoor dan ervoor. Mocht het Enersee wereldwijd in zijn winkels gebruiken, is de mogelijke besparing 35 miljoen euro per jaar, volgens de prognose van Enersee.

Internationaal groeien

De software van Enersee legt een laag artificiële intelligentie (AI) over de data. “Wij doen aan patroonherkenning op die data, waardoor we aan de juiste persoon in het bedrijf heel concrete informatie kunnen geven over waar een CO2-sensor stuk is, waardoor een ventilatiesysteem meer verbruikt. Dan kan hij daar een technicus naartoe sturen, de kosten voor het herstel staan er al bij. Wij doen eigenlijk alles, van de analyse tot de aanzet van de workflow van de mensen op het terrein.” Naast Delhaize en de grote Duitse retailer, haalde Enersee onder meer bpost, Port of Antwerp, de stad Kortrijk, VDAB en Veolia binnen als klant.

Het bredere plaatje is dat bedrijven, zeker met de hoge energiekosten in Europa, willen besparen op hun energiebeheer en tegelijk hun CO2-voetafdruk willen verkleinen. “Bedrijven zijn bezig met elektrificatie en moeten zich in regel stellen met nieuwe lokale, nationale of Europese wetgeving en alle rapportering die erbij komt kijken”, zegt Joachim Vleminckx. Enersee gebruikt de digitaletweelingtechnologie, waarbij van het energiesysteem van een klant een digitale kopie wordt gemaakt, en heeft verschillende modules. De operationele module helpt bedrijven om hun gebruik op te volgen. Met de tweede module kunnen ondernemingen projecten opvolgen. Bovendien kunnen de bedrijven hun verwachte gebruik voorspellen.

Enersee werkt met softwareabonnementen (software-as-a-service, saas). De klanten betalen per gebouw per maand voor de dienstverlening. Saas-bedrijven lenen zich bij uitstek tot snelle groei omdat zodra de technologie er staat, het bedrijf snel kan groeien met relatief weinig personeelsgroei. Precies voor die groeifase had Enersee vers kapitaal nodig had, legt de CEO uit: “We hebben een extreem geavanceerd product gebouwd met een heel klein team. Tot aan de financiering waren we met tien voltijdse werknemers. Om te groeien hebben we meer mensen nodig. We hebben een customer-successteam nodig, een team om naar de markt te gaan, we willen meer mensen voor de productontwikkeling. We zijn ondertussen met 12 en we willen naar 18 à 20 mensen dit jaar, en dan 25 à 30 volgend jaar.” Vleminckx hoopt internationaal mee te kunnen groeien met grote klanten: “Internationale expansie komt bij dat soort klanten vanzelf, maar je moet wel klaar zijn om die expansie te ondersteunen door er bijvoorbeeld voor te zorgen dat hen kunt helpen in meerdere talen.”

De gigantische energiekosten van AI aanpakken met… AI

AI-toepassingen vreten energie, en dat is slecht voor het klimaat. “Het energieverbruik van AI is pas een probleem als we niet genoeg schone energie kunnen produceren”, zegt Joachim Vleminckx. “De opdracht is heel simpel. Verhoog de energie die je op een schone manier kunt produceren, liefst uit CO2-vrije energiebronnen en reduceer de hoeveelheid energie die we nodig hebben om onze economische activiteiten te behouden en zelfs te laten groeien. We letten enorm op de energie-efficiëntie van onze modellen. Eén kilowattuur voor het runnen van onze eigen AI moet minstens 100 kilowattuur besparen. Dat is de enige manier waarop wij energie en CO2 kunnen besparen en economisch relevant kunnen besparen, want de klant moet er een return van tien keer de kosten van onze software kunnen uithalen.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Expertise