Elk scheepswrak is een schat
Deco Duikwerken staat mee in voor de berging van het autoschip Tricolor. Het Brugse bedrijf ontwikkelde op enkele jaren tijd een internationale reputatie.
De bodem van de zee ligt vol schatten. Daar hoef je Martin Van Dromme, zaakvoerder van Deco Duikwerken, niet van te overtuigen. In zijn vrije tijd duikt de amateur-archeoloog geregeld met de vzw Maritieme Archeologie naar wrakken. Enkele weken geleden stootten ze nog op een Nederlandse koopvaarder die in 1747 verging, met aan boord een schat aan gouden en zilveren muntstukken.
Voor de kust van Duinkerke ligt dan weer een andere schat, de Tricolor, met aan boord ruim 3000 luxewagens. Deco Duikwerken werd ingeschakeld om mee te helpen met de berging, die in juli begon. “Daar kan ik niets over vertellen,” zegt Van Dromme voorzichtig. “Iedereen die meewerkt, heeft zwijgplicht.”
Over zijn Diving Engineering Consulting Office ( Deco) kan hij gelukkig meer kwijt. “Een jeugddroom,” noemt hij zijn beroep. Naast zijn opleiding als scheikundig ingenieur hield de jonge Van Dromme zich voornamelijk onledig met duiken. In 1996 zette hij samen met Herman Maeyaert zijn droom om in realiteit. Hij specialiseerde zich in het vaststellen van schade aan schepen onder de waterlijn, die te filmen en uiteindelijk ook te herstellen. Dat filmen bleek een meesterzet, want baggeraars en bergingsmaatschappijen hadden al jaren grote moeite met de gebrekkige controleerbaarheid van schadeclaims. Vrij vertaald: een duiker kon hen om het even wat wijsmaken. Deco investeerde fors in digitaal en analoog film- en fotomateriaal, en dat legde het bedrijf geen windeieren. Het eerste jaar werd afgesloten met een bescheiden omzet van 67.000 euro, maar sindsdien ging het steeds harder: 2002 werd afgeklokt op 2,3 miljoen euro.
“We beheersen als enige duikbedrijf een onderwatersnijtechniek waarbij we via een waterstraal onder extreem hoge druk door staal en beton kunnen snijden,” zegt Van Dromme. “Ook de techniek van het plasmabranden onder water hebben we geperfectioneerd.” 80 % tot 85 % van de opdrachten komt uit het buitenland. “Weliswaar meestal in opdracht van Vlaamse bedrijven,” nuanceert Van Dromme. “Het is een moeilijke wereld met vaak een geopolitieke problematiek en andere claimperikelen, waardoor ik liever in mijn eigen taal onderhandel.”
Lieven Desmet
Bergingsmaatschappijen hadden jarenlang problemen met de zwakke controleerbaarheid van schadeclaims. Deco levert het bewijs op film.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier