Boudewijn Vanpeteghem
Einde van Antwerpse mobiliteitstunnel in zicht
Wedden dat de nieuwe studie over een tunnel in Antwerpen zal besluiten dat hij een haalbare kaart is als vervanger van de Lange Wapperbrug. En het verdwijnen van de viaduct aan het Sportpaleis is meer dan mooi meegenomen als toemaatje. En ja, dat zal veel, heel veel geld kosten.
Uiteraard heeft de jongste beslissing van de Vlaamse regering over de mobiliteit in en rond Antwerpen alles te maken met partijpolitiek en electoralisme. Burgemeester Janssens (sp.a) haalt zijn slag thuis en de anderen krijgen als schaamlap een studie, alweer een, en voorwaarden bij de eventuele bouw van de tunnel.
Schaamlap? Niet helemaal, want voorwaarde drie: de tunnel mag niet meer kosten dan de brug, zal de bouw ervan tegenhouden als iemand daar binnen enkele maanden nog een punt van maakt. Maar laten we het partijpolitieke voorts buiten beschouwing laten. Het spelletje ‘wie heeft gewonnen en wie heeft verloren?’, dat bij elk politiek dossier wordt gespeeld, is gaan vervelen.
De Lange Wapper mag dan al een heel mooi bouwwerk zijn, als zo’n landmark de plaatselijke bevolking schaadt, komt dat er beter niet. Tenminste als er een alternatief bestaat. De politieke en bestuurlijke elite in Antwerpen vergat die wijsheid in een aanhoudende vlaag van grootheidswaanzin, en zo ging er heel veel tijd en geld verloren aan studies.
Die werden waardeloos toen een participatie-elite in actie schoot tegen de Lange Wapper en de Antwerpse socialisten overstag deed gaan. Politici zijn getraind in het nemen van bochten, maar de haarspeldbocht van Janssens is zelden gezien. Ook was het verbijsterend in de roman fleuve ‘Lange Wapper’ te vernemen hoe de toenmalige bevoegde Vlaamse ministers nooit van een mogelijk tunnelalternatief hadden gehoord dat in Spanje met succes was gebouwd.
Het verdwijnen van de viaduct aan het Sportpaleis doet denken aan een gelijkaardige operatie een hele tijd geleden waardoor na decennia de ‘tijdelijke’ viaduct in Brussel verdween die sinds de wereldtentoonstelling van 1958 tussen basiliek van Koekelberg en het stadscentrum lag. Vandaag ligt er een tunnel van twee kilometer, de Leopold II-tunnel. De viaduct kwam in Bangkok terecht.
Het compromis dat de Vlaamse coalitiepartners sloten en waar nog een hele waaier andere wegenwerken aan verbonden zijn, is met heel veel geld afgekocht. Wie dacht dat dit alleen op het Belgische niveau gebeurde, weet nu beter. Wie dat allemaal gaat betalen? De belastingbetaler natuurlijk, al schermen de Vlaamse ministers alweer met de samenwerking tussen de publieke en private sector. We weten dat dergelijke operaties tot nog toe allerminst een succes waren. Ook weten we dat het oorspronkelijke prijskaartje altijd te klein is in vergelijking met het uiteindelijke neergetelde bedrag.
Zijn we eindelijk van dat gedoe in Antwerpen verlost? Niet zeker, maar het zou onvoorstelbaar zijn als de politici in juli het geweer opnieuw van schouder veranderen. Let wel, zeg in de politiek nooit ‘nooit’.
Boudewijn Vanpeteghem
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier