Een tablet vermomd als maaltijdcheque

Ondernemingen moeten zich meer dan ooit als een aantrekkelijke werkgever presenteren. En dan kan het lonen om werknemers te helpen goedkoper een tablet of laptop aan te kopen.

“Door de loonbevriezing zijn veel bedrijven koortsachtig op zoek naar nieuwe vormen van verloning. Een vergoeding voor het internetgebruik thuis is al goed ingeburgerd, maar veel bedrijven gaan nog een stapje verder”, zegt Christine Heyvaerts van Systemat. Het bedrijf ontwikkelt IT-oplossingen voor bedrijven. Traditioneel focussen zulke ondernemingen op databeheer, maar met zijn PC Privé Plan boort het bedrijf ook een markt aan waar niet de IT-afdeling maar wel de hr-dienst centraal staat. “Met zo’n plan organiseren we de aankoop van hoogstaande IT-apparatuur voor het privégebruik van werknemers”, zegt Heyvaerts. De werknemers kunnen toestellen aankopen via het bedrijf, dat een catalogus samenstelt met basisapparatuur zoals een desktop, laptop of tablet en randapparatuur zoals een printer of een externe harde schijf.

Om het voor zowel de onderneming als de werknemer fiscaal interessant te houden, moet een werknemer gedurende drie jaar lang een maandelijkse bijdrage betalen van minimaal 15 euro. Zonder die bijdrage zou de fiscus de toestellen beschouwen als een voordeel van alle aard en ook als dusdanig belasten. Het is het principe van een maaltijdcheque: de werknemer moet een bijdrage betalen, maar het voordeel is groter dan wat hij betaalt. “De werknemer kan zo de betaling van een duurder toestel spreiden over drie jaar en hij hoeft geen btw te betalen”, zegt Heyvaerts.

Bij de bedrijven die zo’n plan opzetten, is het enthousiasme groot. Gemiddeld maakt zo’n 70 procent van de werknemers gebruik van de mogelijkheid om multimediatoestellen aan te kopen. “Als een werknemer zelf niets nodig heeft, is er altijd wel iemand in de familie die al lang loopt te zeuren om een nieuwe tablet of laptop”, merkt Heyvaerts. Ook voor de onderneming is het een gunstige constructie, want het materiaal en de btw kunnen volledig worden afgeschreven.

Aantrekkelijke werkgever

Al is het maar de vraag of ondernemingen wel nood hebben aan een nieuw wapen in hun arsenaal van alternatieve verloningsvormen. “Steeds meer werknemers willen zelf hun loonpakket kunnen invullen. Daardoor zoeken bedrijven naar manieren om hun verloningspakket te diversifiëren in het kader van een cafetariaplan”, zegt Heyvaerts. Zij maakt zich ook sterk dat het een impact heeft op de motivatie en de retentie van werknemers.

Telenet is een van de bedrijven waar een PC Privé Plan deel uitmaakt van het verloningspakket. Eind vorig jaar konden zo’n 2100 werknemers kiezen uit een aanbod van pc’s, laptops en tablets. Uiteindelijk kochten 1600 werknemers een of meerdere toestellen. “Voor iedereen komt het salaris op de eerste plaats, maar daarnaast heeft ons verloningsbeleid ook andere bouwstenen: langlopende zoals een groepsverzekering of een bedrijfswagen, maar ook eenmalige zoals het voordelig aanbieden van multimedia-apparatuur”, zegt Claudia Poels, senior vice president human resources. Toch is het motiveren van de werknemers niet het belangrijkste argument om zo’n voordeel op te nemen in het loonpakket. “Onze werknemers zijn daarover natuurlijk heel enthousiast, maar alleen daarmee zullen we hen niet motiveren of langdurig aan het bedrijf binden.” Waar het volgens Poels wel om draait, is employer branding. “We moeten op verschillende manieren aantonen dat we een aantrekkelijk bedrijf zijn dat veel kansen biedt in verloning en persoonlijke ontwikkeling. Daar zijn veel bouwstenen voor nodig. Het voordelig aanbieden van multimedia is er daar één van, maar volstaat niet om onze honderd openstaande vacatures in te vullen.”

Multimediatoestellen aanbieden kan nog op een andere manier een bijdrage leveren. Amerikaans onderzoek heeft aangetoond dat werknemers er steeds vaker de voorkeur aan geven om op het bedrijf met hun eigen toestellen te werken (‘bring your own device’). Niet zelden is hun eigen laptop een pak sneller dan het toestel waar ze elke dag op kantoor mee worstelen. Die evolutie zit in een stroomversnelling door de populariteit van smartphones en tablets: werknemers kopen die zelf, maar gebruiken de toestellen ook op de werkplek. “Voor IT-afdelingen is dat een regelrechte nachtmerrie, want niet alle bedrijfssoftware is compatibel met elk toestel en ook de beveiliging stelt de ondernemingen voor een grote uitdaging. Door zelf de verkoop van toestellen voor privégebruik te organiseren, kan een onderneming alsnog die trend in goede banen leiden”, zegt Heyvaerts.

SVEN VONCK

De werknemer moet een bijdrage betalen voor de IT-apparatuur, maar het voordeel is groter dan wat hij betaalt.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content