Een naam als een klok
De koers van Swatch Group stond onder druk door de lancering van de Apple Watch. Dat is overdreven.
De koers van Swatch Group, een bekende naam in de horlogewereld, staat al het hele jaar onder druk. Voor de daling van het aandeel zijn er drie oorzaken: de onlusten in Hongkong, een belangrijke afzetmarkt voor luxehorloges; de aankondiging van de tijdelijke werkloosheid bij Cartier, dat een onderdeel is van de luxeholding Richemont; en vooral de aankondiging van de Apple Watch. Maar de impact van het slimme uurwerk van Apple valt mogelijk mee: afhankelijk van de bron concurreert het maar met 4 à 6 procent van het brede marktsegment van de Swatch Group.
De Zwitserse groep is veel meer dan enkel de Swatch-uurwerken, die veruit de populairste plastic horloges ter wereld zijn. Ze heeft maar liefst achttien merken in horloges en juwelen. Daarnaast baat ze exclusieve verkooppunten als Tourbillon en Hour Passion uit, en produceert en verkoopt ze horlogeonderdelen en elektronische componenten. Zeven horlogemerken — Breguet, Harry Winston, Blancpain, Glashütte Original, Jaquet Droz, Léon Hatot en Omega — bevinden zich in het prestigieuze, exclusieve topsegment. Ze danken hun prestige aan hun unieke geschiedenis, die soms teruggaat tot de achttiende eeuw. In het hoge segment zitten Longines, Rado en Union Glashütte; in het middensegment Tissot, Balmain, Certina, Mido, Hamilton en de horloges en juwelen van Calvin Klein. Behalve Swatch heeft de groep in het basissegment ook Flik Flak, een merk voor kinderen. Dat betekent dat ze niet alleen een aanbod heeft voor alle inkomensklassen, maar ook voor alle leeftijdscategorieën.
De naam Swatch Group ontstond in 1998 als de nieuwe naam van SMH, een bedrijf dat in 1983 was ontstaan uit een fusie van de twee belangrijkste Zwitserse horlogemakers, ASUAG en SSIH. Dat jaar werd ook het Swatch-horloge boven de doopvont gehouden. Dat goedkope, plastic horloge, dat werd bedacht door Nicolas G. Hayek, haalde de Zwitserse horloge-industrie uit de crisis.
De volgende generatie van de Hayek-familie heeft intussen de fakkel overgenomen. De groei was de voorbije decennia voor een belangrijk deel te danken aan de hunker naar westerse luxeproducten bij de nieuwe rijken in de opkomende landen. Vorig jaar haalde Swatch Group 55 procent van haar omzet uit Azië, tegenover 34 procent uit Europa. Ze beschikt over een nettocashpositie van meer dan 1 miljard Zwitserse frank, of ongeveer 35 Zwitserse frank per aandeel, wat tegen de huidige koers 7,5 procent van de beurskapitalisatie vertegenwoordigt.
De markt overschat volgens ons de impact van de Apple Watch. Daardoor is de korting tegenover de gemiddelde waardering van de Europese luxegroepen verder opgelopen van 18 naar 23 procent.
DANNY REWEGHS
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier