Een huwelijksbureau voor ondernemingen
Een Amerikaanse multinational wilde Trivial Pursuit-vragen op zijn chips drukken. Wie had gedacht dat een Italiaanse kmo de technologie zou leveren? Enterprise Europe Network brengt de gekste (en meest winstgevende) samenwerkingen tot stand. Gratis.
De meeste ondernemingen denken bij ‘internationalisering’ maar aan één doelstelling: de uitbreiding van hun markt. Er zijn nochtans nog andere redenen om de grens over te steken, vooral wanneer een zekere knowhow ontbreekt. “In de spitstechnologische domeinen gebeurt het niet zelden dat een onderneming beschikt over een product of oplossing die bijna perfect is, maar dat ze die ‘in de ijskast’ moet zetten omdat er een element of een vaardigheid ontbreekt”, zegt Barbara Andreani, manager van de Brusselse afdeling van Enterprise Europe Network (EEN). Deze organisatie kwam in 2008 tot stand onder impuls van de Europese Commissie en heeft intussen vertakkingen in 47 landen en bijna 600 organisaties. Het netwerk helpt ondernemingen om in het buitenland de ideale partner te vinden en van de gezamenlijke oplossing een commercieel succes te maken.
EEN promoot drie soorten partnerships: commerciële, technologische en R&D-allianties. Andreani: “Onze rol kan je vergelijken met een huwelijksbureau: we regelen de ontmoeting, we begeleiden de potentiële partners tot aan de verloving en zorgen voor de bekendmaking van het huwelijk.”
Multinational vindt kmo
Hoe kunt u profiteren van dit internationale netwerk? Iedere regio heeft een eigen antenne. In Brussel wordt de activiteit van het netwerk geregeld door het Brussels Agentschap voor de Onderneming en door Beci. Beide hebben veel ervaring ter zake. “We organiseren regelmatig evenementen per sector en dat helpt ons om nauwe relaties te onderhouden met de ondernemingen uit onze regio. We nemen ook deel aan de meeste grote Europese beurzen. We richten ons voornamelijk op kmo’s, maar het kan gebeuren dat een multinational een beroep doet op onze diensten”, aldus Andreani.
De directrice geeft een interessant voorbeeld. Een paar jaar geleden werd EEN gecontacteerd door een grote agrovoedingsgroep in verband met een van haar chipsmerken. De firma wilde haar logo afdrukken op de chips zelf, samen met de vragen van het spel Trivial Pursuit. Maar ze beschikten niet over de geschikte technologie. Het netwerk bracht hen in contact met een Italiaanse kmo die het probleem kon oplossen. De bazen van de kmo werden uitgenodigd om tests uit te voeren in de hoofdzetel van de multinational in Amerika en uiteindelijk werd ook voor die oplossing gekozen. “Jammer dat de chips niet op de markt kwamen in België”, vindt Andreani.
Iedere onderneming die een partner of specifieke knowhow zoekt, kan het netwerk gebruiken en gratis profiteren van de ondersteuning. “Wij vragen de onderneming om ons een volledige beschrijving van het probleem te geven”, legt Andreani uit. “Dan passen we de tekst aan aan onze standaards en zetten we hem op de website van EEN. Onze lokale partners kunnen reageren als ze denken dat een onderneming uit hun regio de nodige expertise kan aanbrengen.”
Het enige wat het netwerk in ruil vraagt, is een verslag van de acties die als gevolg van deze interventie ondernomen werden: toenadering, partnership, licentieovereenkomst enzovoort. Komt er een relatie tot stand, dan stelt EEN ook een basisrechtsbijstand voor en verwijst het de ondernemers vervolgens door naar gespecialiseerde kantoren. “Het totstandkomen van een partnerschap, en vooral een technologisch partnership, is niet eenvoudig. De operatie vereist vaak een gezamenlijke ontwikkeling en een oplossing op de markt gebracht wordt, is de bepaling van de intellectuele eigendomsrechten essentieel.”
Speeddating op een beurs
EEN biedt ook ondersteuning onder een originelere vorm. Bij grote beurzen zoals CeBIT in Hannover, Medica in Düsseldorf en Ecobuild in Londen worden brokerage events georganiseerd. Dat is een soort speeddating voor de leden van het netwerk. Vooraf publiceert EEN op de website een catalogus met de profielen van de aanwezige ondernemingen en kunnen de leden vooraf ontmoetingen plannen bij de stand van EEN. Dat betekent voor de ondernemers een heel aangename tijdwinst. Bovendien stelt het netwerk ondernemers die geen eigen stand hebben voor om deel uit te maken van de collectieve stand.
CAMILLE VAN VYVE
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier