Een fris jasje

Ad Van Poppel medewerker Trends

De kans is groot dat u tijdens de grand prix Formule 1 van België dit weekend een Amerikaanse jas ziet die exclusief door een Vlaams bedrijf wordt verdeeld. Vanuit Dendermonde verovert Bike Design Benelux De Europese markt in verkoelende kledij, zelfs voor paarden.

Op het auto- en motorsalon van dit jaar hing op de stand van Bike Design Benelux uit Dendermonde een enorme foto van Formule 1-wereldkampioen van 2009, Jenson Button. De Brit draagt een jas zonder mouwen van Hyperkewl die hem voor de race koel houdt.

Bike Design, een bedrijf in motoraccessoires en helmen (2,75 miljoen euroomzet in 2010 ), is sinds 2009 betrokken bij de ontwikkeling van die verkoelende kledij. Het kwam in 1993 op een motorbeurs in Milaan in contact met TechNiche International, een Amerikaanse bedrijf in climate control products.

“De Amerikanen benaderden ons voor de motorsportsector”, zegt Dirk Geerinck. “Hyperkewl is een product om het lichaam af te koelen in gelijk welke omstandigheden: tijdens of na het sporten, bij zwaar werk, bij het motorrijden.” TechNiche heeft een materiaal ontwikkeld dat water opneemt en vasthoudt. Als er een luchtstroom overheen komt, verdampt het water en dat heeft een verkoelende werking. “De ventilatie in een motorpak is voldoende om het water te laten verdampen.”

In 2009 tekende Geerinck samen met twee partners een overeenkomst van drie jaar voor de exclusiviteit van Hyperkewl in Europa. Dat is nu verlengd voor tien jaar. Ze zetten daarvoor TechNiche Europe op. “De bedoeling is om de distributie in Europa in allerhande sectoren op te zetten.” Het grootste deel van de managementtaken liggen bij Geerinck. De logistiek wordt verzorgd door Bike Design. De commercialisering en pr zijn in handen van zijn zakenpartners.

Ook buiten de sport

Het was de bedoeling om het product bekend te maken zonder dat het enorme sommen geld zou kosten en ze startten bij Formule 1. “We hebben op alle mogelijke e-mailadressen van Button gemaild en zijn zo bij zijn fysiotherapeut uitgekomen. Die wilde het materiaal graag testen en een paar dagen voor de race in Francorhamps was dat geregeld. Formule-1-piloten hebben problemen met opwarming van het lichaam tijdens de race. En een lichaam dat opwarmt, gebruikt energie om af te koelen. Daarom was die fysiotherapeut geïnteresseerd.”

Tijdens de race kunnen de coureurs zo’n vest niet dragen, wel voor de wedstrijd als prekoeling. Die is ook nog voorzien van koelelementen met een temperatuur van 14 graden. “Na die ene race verschenen er foto’s van Button die het vest met het logo van Hyperkewl droeg. Dat was voor ons de sleutel om niet meer uit te hoeven leggen hoe dat product werkte”, zegt Geerinck. “Daarna kwamen Ferrari, wielerteams, enzovoort.”

Inmiddels heeft TechNiche Europe distributeurs in negen Europese landen. De toepassingsmogelijkheden zijn groot, ook buiten de sport. “Van verkoelende dekens voor paarden tot producten voor lassers, monteurs, bouwvakkers, zandstralers, tuinmannen, noem maar op.”

AD VAN POPPEL

TechNiche heeft een materiaal ontwikkeld dat water opneemt en vasthoudt. Als er een luchtstroom overheen komt, verdampt het water en dat heeft een verkoelende werking.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content