Een crypte in Firenze

'Dive Into Time': in het Marino Marini-museum stelde Panerai zijn geschiedenis en zijn nieuwe modellen voor. © Panerai

Tegenwoordig is het in Zwitserland gevestigd, maar eind mei keerde PANERAI even terug naar Firenze, de stad waar het in 1860 werd opgericht. Het horlogemerk exposeerde er zijn historische productie en presenteerde ook enkele verrassende nieuwigheden.

Back to the roots. Het horlogemerk Paneria keerde even terug naar Firenze om er de expo ‘Dive Into Time’ te organiseren. De tentoonstelling illustreert schitterend de geschiedenis van het merk. De locatie is verrassend voor een horlogemerk : in het Marino Marini-museum, in een crypte van de voormalige San Pancrazio-kerk waarvan de bouw dateert van begin 9e eeuw. Het Marino Marini-museum exposeert vooral de werken die werden geschonken door deze Italiaanse beeldhouwer, schilder en graveur (1901-1980). Langs de andere kant vormt de combinatie van oude architectuur en 1000 m² moderne kunst van Marini eigenlijk een perfecte metafoor en het ideale decor. Ook Panerai koppelt al van bij zijn oprichting in 1860 mechanische traditie aan eigentijds design.

De historische expo vergast de bezoekers op meerdere mondiale avant-premières van het merk : het slankere kastje van de nieuwe serie Luminor Due, nieuwe modellen in de Luminor Marina-collectie (uitgerust met het nieuwe kaliber P.9010), en – het meest verrassende voor een merk dat vooral bekendstaat voor zijn sportieve allures : de Panerai Minute Repeater. Voorts gaf de tentoonstelling een overzicht van de voornaamste creaties die de rijke geschiedenis van Panerai, dat ooit begon als een klein lokaal merk, hebben gekleurd. Het merk produceerde van de jaren 30 tot 50 trouwens ook optische en mechanische instrumenten voor de Koninklijke Italiaanse Marine. Ten slotte richtte de expo de schijnwerpers eveneens op de creaties sinds de overname van het merk door de Richemont-groep (toen nog Vendôme), nu bijna twintig jaar geleden. Een overname die Panerai deed uitgroeien van een merk voor de incrowd tot een van de grootste namen uit de eigentijdse, luxueuze sporthorlogerie.

De Milanese designstudio Cerri & Associati nam het museale aspect voor zijn rekening. In het halfduister van de crypte gebruikten ze diverse verlichtingstechnieken en vooruitstrevende digitale technologieën om de geschiedenis van Panerai treffend te ensceneren. Met een selectie emblematische modellen demonstreerde de inmiddels in Neuchâtel gevestigde manufactuur haar maritieme verwantschap, haar innovaties op het vlak van design en haar technische savoir-faire.

DE GESCHIEDENIS VAN 1936 TOT NU

De expo opende met de vroege geschiedenis van het merk, van 1936 tot 1997 (het jaar van de overname door de Richemont-groep) : de allereerste tijdmeters en instrumenten (kompassen, zaklampen, dieptemeters enzovoort) die het voor de Italiaanse marine creëerde en de eerste voor het grote publiek gecommercialiseerde producten. Een twintigtal modellen van weleer illustreerde deze episode. Van de Radiomir uit 1936, het eerste militaire duikhorloge uit de geschiedenis, tot de Luminor-horloges uit de jaren 40 en 50, gevolgd door de Slytech-modellen die in 1995 werden gecreëerd op vraag van de Amerikaanse acteur Sylvester Stallone, een groot bewonderaar van het merk.

Na deze beginperiode volgde een luik over de recente geschiedenis van 1998 tot nu, met een selectie van 60 modellen die uitkwamen sinds het jaar waarin Panerai werd geherlanceerd als een horlogemerk van luxueuze sporthorloges. Want nu al bijna twintig jaar brengt Panerai een stroom nieuwe modellen en versies op de markt, waarbij het ook nieuwe thematieken ontwikkelt : lichtgevende wijzerplaten, duikhorloges en de maritieme connotatie, langdurige gangreserves, onderzoek van performante materialen.

Daarna volgde er een ruimte die gewijd was aan de meest complexe tijdmeters, van tourbillons tot creaties die eer betuigen aan Galileo Galilei. Het pronkstuk hier was het Jupi- terium, een uniek horlogeplaneta-rium dat in real time de exacte positie van de sterren, zon, maan, Jupiter en diens door Galilei ontdekte vier manen weergeeft. Dat alles gezien vanaf de aarde, volgens het toenmalige ontwerp.

DE NIEUWE LUMINORS EN RADIOMIRS

Last but not least etaleerde de expo ook nieuwigheden : de serie Luminor Due, het kaliber P.9010 en de Minute Repeater.

Geïnspireerd op de klassieke Luminor uit de jaren 50 werd het kastje van de reeks Luminor Due aanzienlijk slanker gemaakt, wat de sportieve en elegante look nog versterkt. Er stonden vier nieuwe horloges in staal en rood goud gepresenteerd, waarbij het Luminor-kastje trouw blijft aan het DNA van het huis. Het kastje van de nieuwe Luminor Due 3 Days (met manuele opwinding) is maar 10,5 mm dik. Daarmee scoort het als het fijnste Luminor-kastje ooit. Het is bijna 40% slanker dan de Luminor 1950-modellen. De diameter bedraagt 42 mm, het horloge is beschikbaar in roestvrij staal of in rood goud.

De Pam672.
De Pam672.© Panerai

De Luminor Due 3 Days Automatic (diameter van 45 mm, 10,7 mm dik) is dan weer het eerste horloge uit de Luminor Due-collectie dat is uitgerust met het huisgemaakte automatische gangwerk P.4000 met een excentrische microrotor. Ook hier is het kastje beschikbaar in roestvrij staal of rood goud. En het sporthorloge wint nog aan elegantie door het gepolijste metaal en de gesatineerde afwerking (met zonnestraalmotief) van de wijzerplaat – zwart in de stalen versie en antraciet in de gouden versie. Het model in rood goud is uitgerust met het kaliber P.4000/10, een opengewerkte versie, met een gouden oscillerende massa die versierd is met een Clous de Paris-motief.

Ook bij de nieuwe Luminor Marina-collectie werden de dikte en het gewicht van het kastje aanzienlijk gereduceerd, zonder iets van zijn esthetiek te verliezen. De nieuwe aanwinst is de Luminor Marina 1950 3 Days Automatic, uitgerust met het nieuwe automatische kaliber P.9010 met een gang-reserve van drie dagen. De Luminor Marina was het eerste grote succes van het merk Panerai. In de jaren 90, na decennia van creaties voor de Italiaanse marine (inbegrepen de militaire geheimhouding) was de Luminor met kleine secondeteller op 9 uur een van de eerste modellen om het merk wereldwijde bekendheid te bezorgen. Sindsdien groeiden deze horloges uit tot iconen.

De expo in Firenze bood voorts de gelegenheid om het meest complexe horloge te ontdekken dat de manufactuur ooit ontwierp : de Radiomir 1940 Minute Repeater. Het is uitgerust met een mechanisme dat de uren, tienminutenintervallen en minuten laat weerklinken, zowel in de lokale tijdzone als in een tweede tijdzone.

De gravures in de horloges vertonen dezelfde pure lijnen als de kleurrijke, gemarmerde gevels van de stad.

Voor de Radiomir 1940 Minute Repeater Carillon Tourbillon GMT ontwikkelde Officine Panerai het nieuwe manufactuurkaliber P.2005/MR, een opengewerkt gangwerk met manuele opwinding. De beiaard wordt geactiveerd door een drukknop op 8 uur. Die steunt op drie hamertjes die op evenveel gongs slaan, vastgemaakt aan het gangwerk en het kastje. Met drie hamertjes, tegenover twee in een klassieke configuratie, is het ook mogelijk om drie verschillende tonen voort te brengen. De eerste toon is de laagste. Hij markeert de uren, terwijl de laatste en hoogste toon de minuten aangeeft. De tweede gong produceert dan weer een drievoudige beiaardklank bij de tienminutenintervallen. Ongewoon, want een klassieke minutenrepetitie laat de kwartieren weerklinken. Om 10.28 u. te laten weerklinken, zou een klassieke versie tien geluiden laten horen voor elk uur, een voor het kwartier en dan dertien individuele geluidjes voor de minuten. Bij de nieuwe Minute Repeater Carillon van Officine Panerai is de sequentie : tien lage tonen voor het uur, twee drievoudige beiaardgeluiden voor de minuten (twee tienminutenintervallen) en nadien acht hoge tonen. De kleine hamertjes zijn net als de twee horloge-veren (goed voor een gangreserve van minstens 4 dagen) zichtbaar door de opengewerkte achterzijde, die ook een blik gunt op de gangreserve-indicator. Voor het horloge, gerealiseerd als een ‘special edition’ en alleen op bestelling verkrijgbaar, voorziet Officine Panerai ook mogelijkheden tot personalisatie zoals de keuze van armbandje, wijzers en andere elementen). Het kastje in rood goud kan vervangen worden door een ander materiaal.

EEN EERBETOON AAN FIRENZE

In de laatste ruimte van de expo Panerai – Dive Into Time demonstreerde een meester-graveur een oude techniek met behulp van een instrument dat ‘sparsello’ heet. De ambachtsman werkte aan het kastje van de ‘Firenze’ Radiomir, een model dat uitsluitend verkocht wordt in de historische Panerai-boetiek op de Piazza San Giovanni in Firenze. De motieven waarmee hij het horloge versiert zijn geïnspireerd op de Florentijnse iconografie. De gravures bestaan uit pure lijnen zoals die ook te zien zijn op de panelen die de gemarmerde en kleurrijke gevels van de Florentijnse kerken sieren. ?

www.panerai.com

TEKST SERGE VANMAERCKE

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content