E-MAIL IS DE SLEUTEL

Bruno Leijnse Redacteur bij Trends

TeleRelay.

Schaalgrootte is het sleutelwoord bij het Antwerpse TeleRelay, het nieuwe bedrijf waarvan internetpionier Luc Dierckx (39) de grootste aandeelhouder is. TeleRelay, dat in oktober vorig jaar 1 miljoen euro kapitaal meekreeg, wil zich gaan specialiseren in e-mail- en messagingdiensten. “Ik geloof niet dat men in e-mail met minder dan een half miljoen gebruikers kosteneffectief kan werken,” stelt Luc Dierckx, die in 1993 Innet oprichtte, de eerste ‘commerciële’ Belgische internet service provider na het universitaire EUnet. Luc Dierckx heeft sindsdien zijn sporen verdiend: Innet ging samenwerken met het Britse Pipex, dat zelf door UUnet en uiteindelijk door het huidige MCI Worldcom werd overgenomen. Luc Dierckx werd chief executive officer (CEO) van UUnet Benelux. Ruim een jaar geleden verkocht hij zijn resterende aandelen en trok op ‘sabbatical’. “Ik had verder carrière kunnen maken bij MCI Worldcom, maar dat was niet mijn ding,” zegt hij.

Dat hij nu terug aan de slag gaat, heeft alles te maken met het vertrek van een aantal van zijn vroegere medewerkers bij UUnet, waaronder het hoofd van de informaticadiensten Paul Verzele (36) en technisch directeur Stephan Biesbroeck (36), voormalig technisch manager van Belnet, het netwerk dat de Belgische universiteiten verbindt. “Zij kwamen mij vragen of ik iets voor hen had. Ik kon moeilijk wachten tot ze elders aan de slag waren,” zegt Luc Dierckx, die er met zijn typische ontwapenende jongensachtigheid achterna lacht: “Zo’n beest zal ik als baas dus wel niet geweest zijn.”

E-mail en messaging zitten laag in de waardeketen die analisten als IDC uittekenen in hun Application Service Provider-model. Alleen de infrastructuurdiensten van de internet service providers (ISP’s) en de desktoptoepassingen (onder meer browsers) liggen nog lager. “Maar toepassingen als elektronische handel, klantenrelatiebeheer of aanvoerketenbeheer hangen stuk voor stuk af van een goede messaging– en collaboration infrastructuur,” zegt Dierckx.

“Wij hebben dit goed bestudeerd. E-mail, webmail, directory services en straks calendering, resource scheduling en collaborative conferencing zijn al een flinke boterham.” De komst van het Wireless Application Protocol (WAP, ‘internet over gsm’) voegt daar nog een reeks mobiele boodschappendiensten aan toe. “Uiteindelijk zullen honderden miljoenen draadloze apparaten moeten worden ondersteund. Dit kan een zeer succesvol en waardevol bedrijf worden.”

Hij verwijst naar de problemen die vele internet service providers en grote bedrijven nu nog met hun e-mailsystemen hebben. “Schaalbaarheid en volume zijn belangrijk. Daarnaast zitten virusprotectie, anti-relay en anti-spamming in ons aanbod,” zegt hij. TeleRelay wil zijn diensten – met kwaliteitsgarantie – zodanig leveren dat ze kunnen worden ‘ingeplugd’ in bedrijfstoepassingen, in portalen of in het aanbod van Application Service Providers (ASP’s) en ISP’s. “Zij kunnen zelf de presentatielaag verzorgen. Essentieel voor hen is dat de back-end altjd beschikbaar is,” tekent Stephan Biesbroeck het plaatje. ISP’s zullen hun eigen merk kunnen slaan op de diensten van TeleRelay. Tarifering gebeurt per gebruiker.

“We planten een Amerikaans concept over naar Europa,” zegt Luc Dierckx, verwijzend naar het voorbeeld van Critical Path en Mail.Com. Europese concurrenten zijn France Telecom of de Zweedse operator Telia, maar Luc Dierckx verwacht vooral dat zijn Amerikaanse voorbeelden naar Europa zullen komen. TeleRelay – nu zeven mensen, met zeven vacatures – wil eind deze maand in België starten en in de komende maanden uitbreiden naar Nederland en Groot-Brittannië, alle drie markten die de initiatiefnemers (waaronder voormalig chief financial officer Ruud Davids van UUnet Nederland) goed kennen. “In totaal prospecteren we in veertien landen,” zegt Luc Dierckx. De eerste Sun-computers – met iPlanet van Sun-Netscape als e-mailplatform – komen in de collocatieruimtes van de alternatieve operator Level 3 aan de Leuvensesteenweg in Brussel. “Level 3 was de meest neutrale aanbieder in de markt. Je kan er zelfs je computers neerzetten en een andere ISP nemen. Dat houdt de concurrentie scherp,” grijnst Luc Dierckx. TeleRelay wil binnenkort nog 15 miljoen euro (ruim 600 miljoen frank) durfkapitaal ophalen, liefst bij een Nederlandse, een Britse en een Belgische investeerder, en streeft naar een beursnotering.

Bruno Leijnse

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content