E-HANDEL DIE WERKT
MET WINST.
De handel op het Internet biedt intussen al heel wat diensten aan. Schaars zijn echter de bedrijven die winsten kunnen aankondigen. Dell behoort tot die geprivilegieerde categorie en draait ongetwijfeld een van de grootste omzetcijfers van dat circuit. De cliënteel van Dell wordt grotendeels gevormd door mensen die op de hoogte zijn van de technologie. Maar de site is toegankelijk voor iedereen, particulieren inbegrepen. En de prijzen kunnen de vergelijking met pc’s die in de winkel verkocht worden best doorstaan.
Dat verklaart ongetwijfeld waarom de huidige omzet van de onderneming via de website momenteel 5 miljoen dollar per dag bedraagt, waarvan 1 miljoen dollar in Europa. Omgerekend betekent dat 74 miljard Belgische frank op jaarbasis.
BESTELLINGEN KUNNEN
op de site zelf (www.dell.com) worden geplaatst. U moet alleen het land en het leveringsadres aangeven en u krijgt meteen de prijs in uw eigen munt. Bij elk model kunnen een aantal aanpassingen ingevoerd worden: een groter scherm, een andere harde schijf, een ingebouwde modem, de taal van de programmatuur. Duur zijn die aanpassingen niet omdat de pc op dat ogenblik nog moet worden gebouwd. Ook kan op de site geopteerd worden voor een uitgebreide garantieperiode (tot drie jaar). De standaardgarantieperiode bedraagt één jaar. Intussen wordt op de website de basisprijs automatisch aangepast in functie van de gevraagde wijzigingen. Wanneer u uw definitieve keuze gemaakt heeft, moet u alleen nog een formulier invullen en de wijze van betaling – met kredietkaart of bij levering – aanduiden.
Het systeem biedt het voordeel dat de klant zelf een aantal configuraties kan samenstellen en een aantal prijscombinaties kan uitwerken. De site is bovendien, zoals alles op het Internet, ook tijdens de weekends en ‘s avonds toegankelijk. “De meeste bestellingen via het Internet krijgen we binnen op regenachtige weekends,” stelt de voorzitter van Dell Europe, Jan-Gersmar Larsen geamuseerd vast.
Van kredietkaarten wordt nog niet veel gebruik gemaakt. Vooral de Europese klanten schrikken er nog voor terug om hun kaartnummer over het Web te versturen. Sommige kaarten hebben overigens een gebruikslimiet die beneden de prijs van een doorsnee computer ligt.
De volgende dag krijgt de klant een telefoontje van een Dell-verkoper om de bestelling te bevestigen en te melden wanneer de levering zal plaatsvinden, doorgaans binnen een week of twee.
GROTE BEDRIJVEN
maken nog nauwelijks gebruik van die aankoopmethode. Ze geven er nog altijd de voorkeur aan rechtstreeks contact op te nemen met de geëigende verkoper. Grote contracten veronderstellen overigens andere voorwaarden en prijzen dan degene die Dell op zijn website aan het grote publiek aanbiedt. Dat houdt in dat telkens een website moet ontwikkeld worden die alleen voor de klant toegankelijk is, een overeengekomen keuze aan materiaal en prijzen bevat en die ook de interne aanvaardingsprocedure integreert. In België is Solvay dit systeem beginnen gebruiken.
De verkoop via het Web moet nog geperfectioneerd worden. Zo zou men in situ onmiddellijk, zonder tussenkomst van de verkoper, moeten kunnen weten of het bestelde model beschikbaar is en wat de leveringstijden zijn. Ook zou men randapparatuur zoals een printer of scanner moeten kunnen aankopen. Die moeten nu nog in de winkel gehaald worden, wat niet helemaal klopt met de direct sales-filosofie van Dell. De fabrikant onderhandelt op dit ogenblik met een distributeur, met name Ingram, om die dienst ook in het aanbodpakket op te nemen.
ROBERT VAN APELDOORN
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier