Duvel Moortgat boekt mooie nettowinst, maar kampt met blijvend dure energie en grondstoffen

CEO Michel Moortgat. ©  BELPRESS
Wolfgang Riepl
Wolfgang Riepl redacteur bij Trends

De brouwer Duvel Moortgat boekte in 2024 mooie winstcijfers, maar kampt toch met problemen. De nettowinst van 67 miljoen euro is lager dan die in het recordjaar 2021, toen corona woedde. De energie- en grondstofprijzen blijven de onderneming van CEO Michel Moortgat parten spelen.

De brouwer met hoofdkantoor in Puurs is in ons land de marktleider in speciale bieren, zoals Chouffe, De Koninck, Duvel en Liefmans. In België heeft de onderneming vier brouwerijen (Achouffe, De Koninck, Liefmans, en de grootste in Puurs). De brouwerij is in handen van de familie Moortgat. Michel Moortgat is de CEO sinds 1998 en een telg van de vierde generatie. Samen met zijn broers Bernard en Philippe en zijn nicht Veerle Deheegher-Baert controleert hij de brouwerij.

Duvel Moortgat, opgericht in 1871, kon in 2024 weer groeien, na een wat zwakker 2023. Al is dat relatief voor een bedrijf met een nog altijd kerngezonde balans (zie tabel).

In 2022 en 2023 kampte Duvel Moortgat met fors gestegen energie- en grondstofprijzen. Dat fenomeen milderde vorig jaar waardoor de winsten weer vooruitgingen. Terwijl de netto-omzet (zonder accijnzen) met 3,3 procent steeg (slechts iets beter dan de inflatie in België dat jaar), klom de bedrijfswinst met een vijfde. In 2023 ging de netto-omzet met slechts 1,04 procent vooruit. De brouwer gewaagde toen van een zwak jaar. “De resultaten in 2023 werden beïnvloed door de gevolgen van een wereldwijde economische crisis en geopolitieke conflicten, met een sterke impact op de kostprijzen”. 2024 was dus beter op dat vlak. Voor de aankoop van grond- en hulpstoffen betaalde Duvel Moortgat in 2024 het laagste bedrag sinds het boekjaar 2021.

Alcoholvrij

De brouwer is vooral actief in België, Frankrijk, Nederland, de Verenigde Staten en China. In China werd eind 2022 een brouwerij gekocht in Tianjin, een miljoenenstad ten zuidoosten van Peking. China is een groeimarkt, want na al 5 miljoen euro uitbreidingsinvesteringen in 2023, werd ook vorig jaar verder geïnvesteerd in de brouwerij. Het meest gedronken merk in China is Vedett White, een witbier.

Duvel Moortgat verwacht niet meteen lagere prijzen voor mout, zoals die er waren in 2020.

De groep investeerde vorig jaar in totaal 39 miljoen euro (in 2023 ging het om 70 miljoen euro). De brouwerij in Puurs kreeg een nieuwe vatenlijn. Bij Firestone Walker, de brouwerij in Californië, werd geld gepompt in CO2-recuperatie. Duvel Moortgat blijft ook geloven in horeca, want daarin werd geïnvesteerd in België, Nederland en Frankrijk.

Ook de markt van alcoholvrije bieren blijft een aandachtspunt. La Chouffe en Liefmans hebben een alcoholvrije variant. De brouwer doet verder onderzoek en ontwikkeling, samen met een externe partner, rond de verwijdering van alcohol uit het bier.

Cyberaanval

De brouwer benadrukt nog dat de energie- en grondstoffenprijzen een kopzorg blijven. De moutcontracten bijvoorbeeld worden afgesloten per oogstjaar. Maar die afsluitdatum is variabel en de prijs is gebaseerd op de marktwaarde van brouwgerst en de evolutie van de energie-indexen. Sinds enkele jaren wordt de prijs ook meer bepaald door geopolitieke evoluties. Duvel Moortgat verwacht daarom niet meteen lagere prijzen voor mout, zoals die er waren in 2020. Mouterijen zagen hun omzet sinds 2020 sterk groeien. Ook in 2024 zette die trend door, zij het lichtjes.

Begin maart 2024 werd Duvel Moortgat getroffen door een cyberaanval. Die had weinig impact op de resultatenrekening van het boekjaar. Dat was zo ook al gemeld bij de neerlegging van de balans voor het boekjaar 2023. De impact op productie was van relatief korte duur in de getroffen sites, luidde het vorig jaar.

Michel Moortgat werd in 2010 bekroond met de titel van Trends Manager van het Jaar. De jaren nadien kende Duvel Moortgat een sterke groei. De voorbije jaren waren wat minder, ,ondanks de nog altijd mooie winstcijfers. De nettowinst van 2024 is lager dan die van het recordjaar 2021. In het coronajaar haalde de brouwer een bedrijfswinst van 104 miljoen euro en een nettowinst van 78 miljoen euro. De nettowinst van vorig jaar is in absolute cijfers slechts iets hoger dan die van 2017. En de bedrijfswinst van bijna 97 miljoen euro is lager dan de 98 miljoen euro van 2017. Enkel de omzet ging met sprongen vooruit. Van 429 miljoen euro in 2017, naar ruim 608 miljoen euro in 2024, een groei met bijna 42 procent.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Expertise