‘Waterstofauto’s bedreigen het duurzame imago van de Olympische Spelen in Parijs’
120 wetenschappers roepen de organisatoren van de Olympische Spelen van Parijs in een open brief op om waterstofauto’s te vervangen door elektrische voertuigen.
Toyota heeft 500 Mirai-auto’s en tien waterstofbussen geleverd voor de Olympische Spelen. De wagens worden gebruikt als officiële vervoersmiddelen om atleten, officials en gasten te vervoeren naar de verschillende locaties en accommodaties.
Volgens 120 wetenschappers uit de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk is het promoten van zulke voertuigen echter niet compatibel met de wetenschappelijke inzichten over duurzaam transport. Zij beweren, in een midden juli gepubliceerde open brief, dat “Toyota’s promotie van waterstofauto’s de reputatie van de Spelen zal schaden”. De wetenschappers, onder wie experts van Cambridge University en MIT, waarschuwen dat waterstofauto’s een verkeerd signaal geven aan de miljoenen kijkers die de Spelen volgen. “Het promoot een technologie die niet de meest effectieve manier is om CO2-uitstoot te verminderen”, klinkt het.
Mislukkingen
Een belangrijke bezorgdheid van de wetenschappers is dat slechts ongeveer 1 procent van de wereldwijde waterstofvoorraad duurzaam wordt geproduceerd. De meeste waterstof wordt nog altijd gewonnen uit fossiele brandstoffen, wat veel CO2-uitstoot veroorzaakt. Die zogenoemde grijze waterstof is allesbehalve hernieuwbaar. Om waterstofauto’s echt milieuvriendelijk te maken, moet waterstof worden geproduceerd met hernieuwbare energiebronnen, wat nu nauwelijks gebeurt.
De wetenschappers wijzen ook op de inefficiëntie van waterstofauto’s. Bij het omzetten van elektriciteit naar waterstof en vervolgens weer naar elektriciteit in de auto gaat veel energie verloren. Dat maakt waterstofvoertuigen veel minder efficiënt dan elektrische auto’s die zijn uitgerust met batterijen, en die op elektriciteit rijden zonder tussentijdse omzetting. Daardoor zijn elektrische auto’s vaak een duurzamere keuze.
Daarnaast zijn er praktische problemen met het gebruik van waterstof als brandstof. Het aantal waterstoftankstations neemt wereldwijd af, zelfs in de Amerikaanse staat Californië, die geldt als een van de meest waterstofvriendelijke regio’s. Shell is daar gestopt met waterstofstations vanwege bevoorradingsproblemen. In Frankrijk zijn er slechts vijf waterstofstations, waarvan twee in Parijs. Dat is een groot contrast met de ruim 120.000 laadpunten voor elektrische auto’s die bij onze zuiderburen beschikbaar zijn.
Om zijn punt te staven, verwijst de brief naar de “mislukkingen” tijdens de Olympische Spelen van Tokio in 2020. Daar waren ambitieuze plannen om waterstof te gebruiken voor het openbaar vervoer, maar de hoge kosten en het gebrek aan waterstofvoorziening zetten een domper op het succes. Veel bussen maakten gebruik van grijze waterstof, waardoor de uitstoot hoger was dan verwacht.
Energietransitie
De wetenschappers dringen erop aan dat het Internationaal Olympisch Comité Toyota verplicht de Mirai en de hele vloot van voertuigen te vervangen door 100 procent batterij-elektrische voertuigen. Elektrische voertuigen zijn niet alleen beter voor het milieu, maar ook al op grote schaal beschikbaar. “Elektrische auto’s bieden nu al een snellere en effectievere bijdrage aan de energietransitie”, luidt het.
Voorstanders van waterstofauto’s benadrukken dat die voertuigen verder kunnen rijden en sneller kunnen bijtanken dan elektrische voertuigen op batterijen. Toch wegen die voordelen volgens de wetenschappers niet op tegen de hogere kosten en de lagere efficiëntie.
Intussen raakte ook bekend dat de Europese Rekenkamer de Europese Unie adviseert om de groenewaterstofstrategie te herzien, omdat de huidige EU-doelen van 10 miljoen ton productie en import tegen 2030 te ambitieus en onrealistisch zijn.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier