Voor het vierde jaar op rij worden dit najaar de Trends Impact Awards uitgereikt, die duurzame en impactvolle projecten van bedrijven en verenigingen bekronen. De genomineerden zijn al bekend. De lezers van Trends hebben dit jaar een rol te spelen, want zij kunnen mee de winnaars bepalen.
Duurzame producten maken op basis van huishoudelijk plastic? Een app tegen verspilling? Vrachtwagens zonder uitstoot? De integratie van gezondheidswerkers zonder erkend diploma in België? Welk initiatief van een bedrijf of vereniging zal de jury van de Trends Impact Awards dit jaar overtuigen?
Voor het vierde jaar op rij organiseren Trends en Trends-Tendances, in samenwerking met de Antwerp Management School (AMS) en PwC, de Trends Impact Awards. De opzet van die prijzen is de meest impactvolle initiatieven van grote bedrijven, kleine ondernemingen of zelfs verenigingen op het gebied van duurzaamheid, maatschappelijke verantwoordelijkheid en positieve transformatie in de schijnwerpers te zetten, om andere organisaties te inspireren en tot nadenken te bewegen. De Trends Impact Awards belonen projecten die hun waarde hebben bewezen en een reële impact hebben op essentiële domeinen, zoals het milieu, gezondheid, inclusie of de energietransitie.
Dit jaar is het systeem vereenvoudigd. Er zijn nu slechts vijf categorieën: biodiversiteit, circulaire economie, gezondheid en welzijn, klimaatactie, en gelijkheid en inclusie. Elke categorie belicht sterke, realistische projecten die echte verandering teweegbrengen.
In de schijnwerpers
De winnaars worden gekozen na een grondige evaluatie door een jury bestaand uit journalisten van Trends en Trends-Tendances, vertegenwoordigers van AMS en PwC, en prominenten die zich inzetten voor duurzame ontwikkeling. Alle genomineerde projecten, 51 in totaal, zijn geselecteerd op basis van hun kandidaatsdossier. Hun vertegenwoordigers worden uitgenodigd om hun project in september tijdens een mondelinge pitch te verdedigen. Na die presentaties selecteert de jury drie genomineerden per categorie en per type onderneming, die vervolgens in ons magazine in de schijnwerpers worden gezet.
Ten slotte komt de jury achter gesloten deuren bijeen om de winnaars van elke categorie aan te wijzen, evenals de grote winnaar van de titel Most Sustainable Company. De uiteindelijke uitslag wordt bekendgemaakt tijdens de uitreikingsceremonie op 13 november.
Verscheidene nieuwigheden
Deze editie wordt gekenmerkt door een aantal nieuwigheden. Voor het eerst zal de beoordeling van de jury worden aangevuld met een publieksstemming. Dit is een manier om burgers en belanghebbenden nog meer bij het selectieproces te betrekken en projecten te belonen die echt aanslaan bij het grote publiek.
Bovendien wordt voorafgaand aan de prijsuitreiking een hele middag gevuld met inspirerende sessies, workshops en rondetafelgesprekken. Dit programma staat open voor professionals uit alle sectoren en heeft als doel concrete tools, bruikbare ideeën en feedback te bieden aan iedereen die zijn bedrijf wil laten evolueren.
Investeerders vinden die de ecologische transitie van een onderneming ondersteunen, werknemers in de watten leggen om de groei van een bedrijf te ondersteunen, artificiële intelligentie inzetten voor duurzaamheid: al die onderwerpen komen op 13 november in Brussel aan bod.
Bekijk per categorie alle bedrijven en projecten die zijn geselecteerd om voor de jury van de Trends Impact Awards te verschijnen. Op trendsimpactawards.be kunt u stemmen op de kandidaten die uw voorkeur wegdragen.
Biodiversiteit
• Coca-Cola Europacific Partners Belux produceert en distribueert iconische merken als Coca-Cola, Fanta en Sprite in België en Luxemburg.
• Duckwing Outdoor organiseert activiteiten, workshops en teambuildings in de natuur. Het doel: de deelnemers weer in contact brengen met de natuur door wandelingen, tochten met terreinsteppen of kano’s.
• Fishway, een foodtechbedrijf gespecialiseerd in de ontwikkeling en de productie van biomassa uit viscellen, met dezelfde voedingswaarde als vis.
• Chocolaterie Galler, een onafhankelijke Belgische chocolaterie die bekendstaat om haar pralines en luxegeschenkdozen, wil de productie van chocolade ingrijpend veranderen voor een meer rechtvaardige wereld.
• Omgeving is een interdisciplinair ontwerpbureau gespecialiseerd in de inrichting van openbare ruimtes, architectuur en ruimtelijke planning.
• Revive, een vastgoedontwikkelaar die braakliggende en vervuilde terreinen omvormt tot duurzame wijken, met een speciale aandacht voor het hergebruik van materialen en het inzetten van energie-efficiënte technieken.
• SGS Benelux maakt deel uit van een wereldwijde groep die gespecialiseerd is in inspectie, certificering en kwaliteitscontrole. SGS helpt bedrijven om conformiteit, veiligheid en kwaliteit in alle sectoren te garanderen.
Circulaire economie
• Acco-Gran is gespecialiseerd in circulaire vloerisolatie en biedt complete en milieuvriendelijke oplossingen voor een duurzaam comfort.
• Bel Albatros produceert milieuvriendelijke bouwmaterialen uit gerecycleerd plastic, die aan het einde van hun levensduur opnieuw kunnen worden gebruikt.
• CFE, een grote Belgische industriële groep die actief is in de bouw, renovatie, vastgoed en impactinvesteringen, als antwoord op milieu- en maatschappelijke uitdagingen.
• Ecoo recycleert huishoudelijk restplastic tot duurzame producten.
• Happy Hours Market. De app maakt het mogelijk onverkochte producten uit supermarkten tegen gereduceerde prijzen te kopen, om voedselverspilling tegen te gaan.
• Hasa Optix ontwerpt 100 procent recycleerbare, wegwerpbare oogheelkundige instrumenten voor oogoperaties.
• Hydro Building Systems Belgium levert aluminium systemen voor ramen, deuren en gevels, die design, energie-efficiëntie en duurzaamheid combineren.
• Mewa Servibel biedt een circulaire textieldienst aan: werkkledij, poetsdoeken en tapijten worden geleverd, gewassen en hergebruikt.
• MOOV360 combineert technologie en beweging voor sport, revalidatie en prestaties, en produceert milieuvriendelijke technische kleding in Italië.
• No Waste Republic biedt een lokaal en circulair alternatief voor uit Azië geïmporteerde paneermeel, om de kosten en de CO2-voetafdruk van agrovoedingsbedrijven terug te dringen.
• Relieve Group, een circulair bedrijf dat kantoormeubilair produceert, herwaardeert overtollig meubilair door het te herverdelen onder andere bedrijven.
• return2sender ontwikkelt op maat gemaakte herbruikbare verpakkingen voor b2b-transacties.
• Too Good To Go bestrijdt voedselverspilling met een app waarmee consumenten onverkochte producten van restaurants en winkels tegen verlaagde prijzen kunnen kopen.
• Woosh wil wegwerpluiers circulair maken door ze te recycleren en biedt een service voor herbruikbare luiers aan.
Gezondheid en welzijn
• AG Insurance biedt verzekeringsoplossingen voor zelfstandigen, kmo’s en grote ondernemingen aan.
• Delhaize is een landelijke supermarktketen met een onlinewinkel.
• eBloom is een geavanceerd hr-platform dat de werknemerservaring verbetert en het personeelsmanagement ondersteunt.
• Febelco is een Belgische farmaceutische coöperatie die producten en diensten levert aan apotheken.
• Kameo Bikes verkoopt, verhuurt en leaset fietsen en elektrische fietsen.
• kPNIBelgium, een kenniscentrum voor artsen, therapeuten en coaches, is gespecialiseerd in psychoneuroimmunologie en medische voeding.
• Teamleader biedt een alles-in-een beheerplatform: van facturering, CRM tot projectplanning.
Klimaatactie
• Biolectric, een specialist in biomethaan, zet landbouwafval om in lokale, schone energie.
• Drylock Technologies, de wereldleider in hygiëneproducten, wordt sinds 2022 voor 100 procent aangedreven door hernieuwbare energie. Het bedrijf maakt ook gebruik van elektrische vrachtwagens.
• EDFI Management Company bevordert de toegang tot schone energie in kwetsbare regio’s door particuliere investeringen aan te trekken voor duurzame-energieprojecten.
• Holcim Belgium bouwt een van ’s werelds eerste net zero cementfabrieken, die 95 procent van zijn CO2-uitstoot kan opvangen.
• Vlassak Verhulst bewijst dat luxehuizen kunnen worden ontworpen met regeneratieve, biogebaseerde materialen, zonder concessies te doen aan de esthetiek.
• Zero. Brussels – Levv vindt de cloudinfrastructuur opnieuw uit om die verantwoordelijker te maken en tegelijk een positieve lokale impact te creëren.
• AG Insurance, een belangrijke institutionele belegger, richt zijn investeringen op hernieuwbare energie, koolstofarme gebouwen en duurzame mobiliteit.
• D-Carbonize helpt bedrijven hun uitstoot te meten en te verminderen met zijn platform Carbon Cockpit.
• Locquet Power & Light vervangt dieselgeneratoren door zonnebatterijen om de CO2-uitstoot te verminderen.
Gelijkheid en inclusie
• Saskia Shutt Designs ontwerpt hoogwaardige sieraden met Fairmined-gecertificeerd goud en verantwoord gewonnen edelstenen.
• Cera blaast de Belgische walnootcultuur nieuw leven in met zijn project Notenkrakken, dat duurzaamheid, lokale cultuur en sociale inclusie combineert.
• Eight ondersteunt boerengezinnen in Oeganda met geldtransfers om hun autonomie en veerkracht te versterken.
• Empathy Lab ondersteunt ClassContact, dat langdurig zieke kinderen via digitale middelen weer in contact brengt met hun klas.
• Pearl Dental Group Brussels bevordert sociale integratie door in het buitenland opgeleide tandartsassistenten aan te werven en hun menselijke vaardigheden te valoriseren.
• SPF Securité Sociale integreert mensen met een handicap duurzaam in zijn teams en toont daarmee aan dat inclusie de collectieve prestaties versterkt.
• Impactoo (BB Welcome) biedt een antwoord op het tekort aan kinderopvangplaatsen in de Federatie Wallonië-Brussel via een model voor de ontwikkeling van nieuwe structuren.
• Le Monde d’Ayden creëert inclusieve en duurzame recreatiecentra, waar 65 procent van het team een handicap heeft en 17 procent van de kinderen specifieke behoeften heeft.
• Omgeving is een bureau gespecialiseerd in openbare ruimtes, architectuur en stedenbouw.
• Pulse Foundation stimuleert het ondernemerschap vanaf jonge leeftijd. Zijn accelerator BeYond helpt Belgische scale-ups internationaal te gaan.
• Randstad Group Belgium is een uitzendbureau dat uitzendwerk, vaste contracten, coaching en begeleiding aanbiedt, ten dienste van de inzetbaarheid van iedereen.
• S.M.A.K. Het Stedelijk Museum voor Actuele Kunst in Gent is open voor iedereen en stelt kunstenaars centraal in zijn inclusieve culturele project.
• Synergit (House of Mother Earth) is een burgerinitiatief dat diverse doelgroepen samenbrengt rond klimaatrechtvaardigheid, sociale rechtvaardigheid en diversiteit.
• U’HOPE Company ontwikkelt een platform voor een immersief afstandsonderwijs, dat multicamera-opnames combineert met live interactie.