Roularta investeert in duurzame papieren wikkels rond magazines

Roularta, de uitgever van onder andere de weekbladen Trends, Knack en Libelle, investeert dit najaar in een nieuwe energie-efficiënte installatie om meer magazines in duurzame papieren wikkels te verpakken. ‘Daarmee anticiperen we op de uitfasering van plastic,’ zegt Steven Renders, directeur van Roularta Printing.

Roularta investeert in de aankoop van een Sitma VariaWrap 1050, een gespecialiseerd systeem voor het verpakken van magazines in papieren wikkels of zogenaamde ‘paper wraps’.

Het afgelopen jaar schakelden al verschillende magazines, waaronder Libelle en Trends, over naar een ‘paper wrap’. Tientallen titels zullen nu dat voorbeeld volgen. 

Plastic uitfaseren

Steven Renders: “Van onze huidige vier verpakkingssystemen kunnen er al twee in papier verpakken. Met het nieuwe verpakkingssysteem, uitsluitend bestemd voor papieren verpakking, anticiperen we op de uitfasering van plastic en dus de groeiende nood aan duurzame alternatieven. De nieuwe productielijn is bovendien uiterst energie-efficiënt en sluit naadloos aan op onze geautomatiseerde laadrobots.”


Daarmee drijft Roularta zijn investeringen in innovatieve en duurzame technieken verder op. Begin vorig jaar maakte de drukkerij ook al 4,5 miljoen euro vrij voor de installatie van vier eco-efficiënte droogovens, die de CO2-uitstoot met 14% doen dalen. Mede dankzij die keuzes werd Roularta Printing als strategische drukpartner gekozen door gerenommeerde uitgeverijen als The New York Times en The Financial Times

SDG’s

De investering in duurzame verpakking kadert binnen het bredere duurzaamheidsbeleid van de mediagroep, geënt op Sustainable Development Goals (SDG) van de Verenigde Naties.

“Het bannen van plastic is één van de actiepunten waarop we focussen vanuit SDG 12, verantwoorde productie en consumptie,” zegt CEO Xavier Bouckaert. “Het verduurzamen van de verpakking waarin onze magazines tot bij de abonnees worden gebracht, gaat nog veel verder. Niet enkel past dit binnen SDG 12, het is tevens een mooi voorbeeld van de ‘brainprint’ waarmee we onze lezers én ook externe drukkerijklanten willen sensibiliseren over duurzaamheid (SDG 4: kwaliteitsonderwijs). Gezien de commerciële mogelijkheden voor adverteerders, die een paperwrap kunnen laten bedrukken, draagt de paperwrap ook bij tot SDG 8 (economische groei). Tot slot komt plasticverbanning ook de biodiversiteit ten goede (SDG 13: klimaatactie).”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content