Ook Schneider Electric, het duurzaamste bedrijf ter wereld, moet knokken

Wouter Temmerman medewerker Trends

Mocht er een wereldkampioenschap duurzaamheid voor bedrijven bestaan, dan zou het Franse Schneider Electric een van de favorieten zijn. We spraken met het meest duurzame bedrijf ter wereld over zijn succesformule, die opvallend vaak steunt op zijn toeleveringsketen.

Het is niet zonder trots dat Corinne Dupuy, de vice-president Sustainability van Schneider Electric, ons een inkijk geeft in het duurzaamheidsbeleid van de Franse expert in digitale automatisering en energiebeheer. Achter haar knippert meteen een scherm aan waarop zes verbintenissen op lange termijn te lezen staan: actie ondernemen voor een klimaatpositieve wereld, efficiënt omspringen met middelen, gelijke kansen creëren, de vertrouwensprincipes naleven, de kracht van alle generaties benutten en lokale gemeenschappen versterken. Het zijn engagementen die voor veel bedrijven vertrouwd in de oren klinken. Enkel is Schneider Electric er als beste leerling van de klas in geslaagd er een sluitende duurzaamheidsstrategie omheen te bouwen. Vanzelfsprekend was dat niet.

Het bedrijf, dat in meer dan honderd landen actief is en vorig jaar 36 miljard euro omzet draaide, stond lang te boek als een handelaar in elektronische producten. Intussen staat het al dertien jaar in de Dow Jones Sustainability World Index. In het eerste kwartaal van dit jaar kwam 74 procent van de wereldwijde omzet uit activiteiten die bijdragen aan de CO2-reductie. Dat Time Magazine en Statista Schneider Electric dit jaar op het schild hesen als ’s werelds meest duurzame bedrijf, was een buitengewone erkenning voor de inspanningen van het bedrijf.

Data en ambassadeurs

Schneider Electric installeert zijn oplossingen voor digitale automatisering en energiebeheer in kantoren, woningen, datacenters, infrastructuur en fabrieken. Aan zijn activiteiten koppelt het duurzaamheidsverbintenissen waarover het op kwartaal- of jaarbasis rapporteert. “Onze verbintenissen voeren we door op elk niveau van de organisatie: van de wereldwijde toeleveringsketen tot de fabrieken en de distributiecentra”, zegt Corinne Dupuy. Het is lang niet de enige keer tijdens het gesprek dat ze wijst op de cruciale rol van de toeleveringsketen om het bedrijf op een duurzame koers te houden. In het onlangs verschenen boek Rethinking Supply Chain van de Belgische expert Bram Desmet komt Schneider Electric naar voren als een typevoorbeeld van een bedrijf dat zijn toeleveringsketen efficiënt in een duurzame richting weet te sturen.

Hoe verloopt zoiets concreet in een miljardenbedrijf? “Voor de Europese toeleveringsketen hebben we negen programma’s gedefinieerd”, zegt Dupuy. “Sommige voeren we uit als een waterval door de hele organisatie heen, andere beheren we op Europees niveau, zoals het streven naar decarbonisatie.” De belangrijkste succesfactor voor duurzaamheid is de afstemming in de organisatie, laat Dupuy verstaan. Daarom neemt Schneider Electric dat mee in zijn driemaandelijkse bedrijfsbeoordeling, en dat is geen losse cijferoefening. “We hebben een digitale cockpit gebouwd waarin we alle resultaten van alle Europese vestigingen verzamelen. Je sterk organiseren gaat echter verder dan data. Zo hebben we ook een ambassadeursprogramma – noem het een duurzaamheidsschool die openstaat voor elke werknemer. Daar leiden we mensen op om duurzaamheid in de organisatie te promoten.”

Ecosysteem voor decarbonisatie

Schneider Electric heeft zich ambitieuze doelen gesteld. Kijken we bijvoorbeeld naar de decarbonisatie, dan mikt het bedrijf op een CO2-neutrale bedrijfsvoering in 2025, een absolute CO2-reductie van 25 procent in de hele waardeketen in 2030, een CO2-neutrale waardeketen van begin tot eind in 2040 en een CO2-uitstoot van nul in de hele waardeketen in 2050. Die ambitie komt onder meer tot uiting in het opdrijven van het aantal uitstootneutrale bedrijfssites (101 in 2023).

Corinne Dupuy verwijst ook naar het Zero Carbon Project, waarmee Schneider Electric een duizendtal topleveranciers stimuleert om hun CO2-uitstoot terug te dringen. Samen zijn die verantwoordelijk voor 70 procent van de CO2-uitstoot in de toeleveringsketen van Schneider Electric. Het bedrijf daagt hen uit om tegen 2025 werk te maken van de halvering van de uitstoot die ze zelf veroorzaken (scope 1, denk aan het vrachtverkeer) en die ze veroorzaken door hun energieverbruik (scope 2).

Schneider Electric organiseert bijvoorbeeld een Zero Carbon Day, waarop leveranciers mogelijkheden kunnen onderzoeken om sneller koolstofvrij te worden. Het gaat om oplossingen op het gebied van technologie, ondersteuning of financiering. Van daaruit daagt het leveranciers uit om hun doelen af te stemmen op die van Schneider Electric. Dat leidt tot het aangaan van concrete verbintenissen en het uitstippelen van acties. “Het Zero Carbon Project heeft een ecosysteem voor decarbonisatie gecreëerd, waarin we vervolgens nauw kunnen samenwerken. Interne en externe decarbonisatieproviders vinden elkaar op een marktplaats waar ze de concrete acties identificeren die ze op korte termijn moeten uitvoeren.”

Het meest duurzame bedrijf ter wereld zijn betekent niet dat Schneider Electric met de vingers in de neus alle targets haalt.

Circulaire focus

De duurzaamheidsstrategie van Schneider Electric is breed en beslaat meer dan enkel de CO2-reductie. In de kwartaalverslagen lees je net zo goed over de loonkloof tussen mannen en vrouwen als over een programma om de talenten van oudere werknemers te benutten. Niettemin blijft decarbonisatie in de kijker lopen, want richting 2030 valt het steeds meer op dat bedrijven het moeilijk krijgen om hun vooropgestelde reductiedoelen te halen. De trage elektrificatie van het vrachtvervoer is daar niet vreemd aan. Het meest duurzame bedrijf ter wereld zijn betekent niet dat Schneider Electric met de vingers in de neus alle targets haalt. De halvering van de emissie bij de top-duizendleveranciers is nog veraf. Na de eerste helft van 2024 klokten de leveranciers af op 33 procent. Ook andere cijfers tonen aan hoe moeilijk het traject is: voor het vrachtvervoer mikt Schneider Electric op 15 procent reductie tegen 2025, maar over 2023 rapporteerde het slechts 1,6 procent.

Voor 2024 gaan we richting 4 procent”, aldus Corinne Dupuy. “Maar het is belangrijk om te weten waar de focus ligt. Voor ons is dat luchtvracht. Die staat voor meer dan de helft van de totale vrachtuitstoot van ons bedrijf, op de voet gevolgd door de wegvracht met 40 procent.” Schneider Electric focust daarom onder meer op het plannen, optimaliseren en beheren van routes en stromen van goederen naar luchthavens. Die lijn trekt het door naar het wegtransport, door in te zetten op een zo goed mogelijke belading.

Elektrificatie noemt Dupuy niet meteen als oplossing, vanwege de te lage autonomie en het gebrek aan infrastructuur. “We hebben in Frankrijk proefprojecten lopen voor korte afstanden en testen ook biobrandstof op basis van plantaardige olie. Dat is een oplossing die tot 80 procent CO2-reductie met zich mee kan brengen en waardoor de vervoerders hun vloot niet hoeven te vernieuwen.”

Ook voor de wereldkampioen duurzaamheid blijft decarbonisatie op korte en lange termijn een stevige uitdaging, al laat Corinne Dupuy ook verstaan dat het geen zin heeft je er als onderneming op blind te staren. Straks start voor Schneider Electric een nieuwe cyclus met doelstellingen richting 2030, en ook daarin wordt CO2-reductie lang niet het enige speerpunt. “Voor mij is de circulaire economie de sleutel. Ons volgende programma zal zich daarop moeten richten. Vanaf 2026 gaan we met de nieuwe doelstellingen aan de slag.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content