Lisa Colruyt over de verbreding van Colruyt Group Foundation: ‘We willen klanten en medewerkers actief bij onze stichting betrekken’

Lisa Colruyt. "Heel belangrijk is dat de financiële steun die we geven niet eenmalig is."
Benny Debruyne
Benny Debruyne Redacteur van Trends

Collibri Foundation, de stichting van Colruyt Group, wordt Colruyt Group Foundation, verbreedt haar werkveld en verhoogt haar budget. De stichting valt onder de bevoegdheden van Lisa Colruyt. In haar eerste interview legt ze uit waarom de koerswijziging nodig was, en wat we mogen verwachten.

Colruyt Group Foundation, de nieuwe naam van Collibri Foundation, de stichting van Colruyt Group, verwijst naar het moederbedrijf. Ook in het kersverse logo staat de ‘c’ van ‘Colruyt Group’ centraal. De beursgenoteerde retailgroep, bekend van merken als Colruyt Laagste Prijzen, Bio-Planet, Cru, OKay, Collect&Go en Bike Republic, is een duurzaamheidspionier. Het mag dan ook niet verbazen dat ze ook pionierde met haar stichting. Die ontstond toen Colruyt Group begin deze eeuw werd geconfronteerd met problemen als kinderarbeid bij het aankopen van producten in het buitenland. Dat leidde in 2005 tot de oprichting van Collibri For Education om jongeren de kans te bieden te leren. Een van de Brusselse jongeren die deelnamen aan zo’n project, is Hassan Al Hilou. Hij raakte zo geïnspireerd door CEO Jef Colruyt dat hij diens foto boven zijn bed hing. Anno 2024 helpt Hassan Al Hilou met zijn vzw Capital jongeren om zich persoonlijk en professioneel te ontwikkelen.

Gaandeweg evolueerde het initiatief van Colruyt Group naar een stichting. In 2010 werd de Collibri Foundation opgericht, een bedrijfsfonds binnen de Koning Boudewijnstichting. In 2020 werd die een onafhankelijke stichting van openbaar nut, met een eigen team. Nu is er een nieuwe mijlpaal. Met de nieuwe naam verbreedt Colruyt Group Foundation haar werkveld van het vormen van jongeren naar projecten voor gezondheid, milieu en dierenwelzijn. Het aantal gesteunde projecten verhoogt van 21 naar 29, waarvan 17 in België. Het budget stijgt stevig, van meer dan 1 miljoen euro vorig jaar tot op termijn 5 miljoen euro per jaar. Dat geld gaat integraal naar de projecten – de werkingsmiddelen van de stichting vallen erbuiten.

‘In 2023 hebben we met 21 projecten 16.558 jongeren bereikt in elf landen. Sinds 2017 gaat het om zo’n 60.000 jongeren’

Lisa Colruyt is sinds 2022 bestuurder van het familiebedrijf en afdelingshoofd Corporate Marketing, Marktonderzoek, Colruyt Group Academy, Colruyt Group Foundation en Identiteit en Cultuur. De Pajottenlandse, die zich omschrijft als een ‘pragmatische idealist’, verbindt de nieuwe evolutie van de bedrijfsstichting met de waarden van het bedrijf en de familie, en benadrukt dat de klanten actief bij de stichting worden betrokken via het Xtra-spaarprogramma.

Waarom is die nieuwe naam nodig?

LISA COLRUYT. “De stichting bestaat twintig jaar. We wilden ze opnieuw onder de aandacht brengen. Inhoudelijk willen we de stichting dichter doen aansluiten bij de duurzaamheidsactiviteiten en -doelstellingen van het bedrijf. Daarnaast willen we nog veel meer inzetten op samenwerkingen met stakeholders, klanten, medewerkers en partners. Begin deze eeuw, toen we met DreamLand (de speelgoedketen, waarvan ToyChamp nu meerderheidsaandeelhouder is, nvdr) meubels gingen kopen in Semarang, in Indonesië, stelden we daar kinderarbeid vast bij een leverancier. Dat wilden we niet. Als we nu eens investeerden om die kinderen vorming te geven, zodat ze iets kunnen teruggeven aan hun gemeenschap in plaats van te werken? We zijn in Semarang ook nog altijd actief met de Colruyt Group Foundation en zijn gestart met de bouw van een school.
“Uit het idee om die jongeren scholing te geven is de Collibri Foundation ontstaan. Het eerste project waar we de koppeling maakten met een ketenproject was de Kachalú-koffie in Colombia. Vandaag koppelen we nog altijd aan de meeste ketenprojecten een vormingsproject. “

Wat bedoelt u met ‘ketenprojecten’?

COLRUYT. “Bij een ketenproject binnen een productcategorie gaan we samenwerken met kleine familiale producenten in een regio. Met een groot aantal partner-vzw’s kijken we daarbij hoe we de productieactiviteiten in die zich ontwikkelende regio duurzamer kunnen maken en ondersteunen op lange termijn. Dat zijn economische projecten. Vanuit de stichting kijken we dan welk sociaal of vormingsproject mogelijk is. Heel belangrijk daarbij is dat de financiële steun die we geven niet eenmalig is. We ondersteunen die projecten minstens drie jaar. Het gaat niet enkel om financiële steun, maar ook om andere hulp, zoals mentorschap door medewerkers. In 2023 hebben we met 21 projecten 16.558 jongeren bereikt in elf landen. Sinds 2017 gaat het om zo’n 60.000 jongeren.”

U heeft zich twintig jaar gericht op jongeren. Waarom verbreedt u nu?

COLRUYT. “Jongeren zijn de toekomst. Ze vormen de volgende generatie van een regio, daarom is het zo belangrijk dat ze zich kunnen ontwikkelen. Scholing en vorming zitten ook gewoon in de waarden van ons bedrijf. We zijn heel mensgericht als organisatie en een van onze principes – we hebben redelijk veel principes in onze cultuur (lacht) – is dat het bedrijf groeit in de mate dat de medewerkers groeien. Net omdat we zien dat de uitdagingen voor de samenleving en het milieu zo groot zijn, willen we verbreden om een groter verschil te maken. Het empoweren van jongeren blijft belangrijk, maar we willen ook projecten opzetten rond belangrijke maatschappelijke thema’s zoals milieu, dierenwelzijn, biodiversiteit en gezondheid. We gaan nu ook jonge landbouwers steunen die inzetten op duurzame landbouwpraktijken via onze projecten.

“De tweede poot van de verbreding is de toegang tot en bewustmaking rond duurzame voeding te vergroten. Denk aan de problemen die er zijn met obesitas en diabetes, onder meer door ongezonde eetgewoontes. Met onder meer Newpharma en Jims hebben we ook een gezondheidsbusiness binnen Colruyt Group. We werken onder meer samen met apotheken aan een preventieplatform Yoboo voor een breed gezondheidsaanbod. Op het gebied van voeding verminderen we ook al jaar en dag suikers en vetten in onze huismerken. Ook binnen Colruyt Group Academy zetten we steeds meer in op educatie rond gezondheid, en dat doen we nu ook met de Foundation. Je kunt de link leggen met een gezonde bodem. Zorgen voor een gezonde bodem – waar we jonge boeren dus bij willen helpen – heeft effect op de kwaliteit van de producten die worden geteeld, en dat heeft dan weer gevolgen voor de gezondheid van de mensen die ze eten.”

U probeert ook heel expliciet de klanten van Colruyt Group bij de stichting te betrekken. Hoe doet u dat?

COLRUYT. “Dat gebeurde vroeger ook al. We vroegen klanten aan de kassa of we hun rekening naar boven mochten afronden en gebruiken voor de stichting. Voor de klant is het een heel klein bedrag. Bijkomend zullen klanten nu via hun Xtra-app hun spaarpunten kunnen gebruiken om enkele Belgische projecten van de stichting te ondersteunen. Als je als klant duurzamer koopt, op dit moment met producten met een eco-score A en B, krijg je die punten. We noemen dat ‘bewust consumeren’. Die punten kun je inzetten voor goede doelen. We willen klanten en medewerkers actief bij de stichting betrekken. Het maakt onze medewerkers heel trots. Voor hen is dit een verrijking. We hebben bijvoorbeeld al jaren medewerkers die als gastgezin fungeren voor Indonesische studenten uit Semarang die naar België komen.”

Vaak zijn duurzame producten niet de goedkoopste, terwijl Colruyt wel inzet op lage prijzen. Hoe probeert u die twee te combineren?

COLRUYT. “Wij zullen met de formule Colruyt Laagste Prijzen absoluut blijven inzetten op de laagste prijs. Het hangt af van je situatie als klant of als mens hoe hard je hiermee bezig bent, maar het is wel onze taak als retailer om producten zo laagdrempelig mogelijk en voor iedereen toegankelijk te maken, onder meer door zo efficiënt en zinvol mogelijk te werken voor de klant en dat stap voor stap gebalanceerd (prijs en duurzaamheid afwegen, nvdr) te doen.”

Een bedrijf als Colruyt Group zet al heel lang heel sterk in op duurzaamheid. Andere bedrijven associëren duurzaamheid vooral met meer bureaucratie om in orde te zijn met nieuwe regelgeving.

COLRUYT. “Het zou echt zonde zijn je energie enkel te gebruiken om je op te winden over die rapportering. Dat is belangrijk, en we willen die rapportering goed doen, maar je kan je energie beter gebruiken om stap voor stap vooruit te gaan.”

Aankomende projecten

Alizée du Bus de Warnaffe staat binnen de afdeling van Lisa Colruyt als manager Colruyt Group Foundation aan het hoofd van het vijfkoppige team dat de projecten en partnerschappen beheert.

“We ondersteunen de projecten financieel, maar ook met expertise”, zegt Alizée du Bus de Warnaffe. “We zijn nu een programma aan het bouwen om de medewerkers van Colruyt Group de kans te geven zich als vrijwilliger in te zetten voor onze projecten door hun expertise te delen met partners, door tijd vrij te maken voor een project of door fondsen te werven. Het is een voorbeeld van samenwerking. De uitdagingen zijn zo complex. Partnerschappen en samenwerking op alle niveaus zijn superbelangrijk voor ons. Daarom willen we als een van de grootste Belgische bedrijfsstichtingen, andere bedrijfsstichtingen beter met elkaar verbinden, zodat er een ecosysteem ontstaat.”

Enkele van de nieuwe projecten van Colruyt Group Foundation in België zijn debat- en spreekvaardigheidsprogramma Debateville en Odyssée, dat met school gestopte jongeren terug naar het onderwijs leidt. Dat soort projecten voor jongeren doet Colruyt Group al lang. Daar komen nu ook projecten voor duurzame landbouw bij, zoals Regenacterre, dat Belgische landbouwers begeleidt naar duurzame praktijken, of Eight, dat jonge cacaoproducenten in Ivoorkust financiële zekerheid biedt, waardoor ze betere keuzes kunnen maken.

De derde projectenpoot is bewustwording rond gezonde voeding. Voorbeelden van partnerorganisaties zijn Enchanté, dat streeft naar voedzame maaltijden voor alle leerlingen, en Foodsavers, dat voedseloverschotten herverdeelt onder mensen in kwetsbare situaties.

Bio

1982: geboren in Halle, als dochter van Jef Colruyt, tot vorig jaar CEO van Colruyt Group
2003: Bachelor businessmanagement (Arteveldehogechool), begint daarna als marktonderzoeker bij Colruyt Laagste Prijzen
2010: verlaat het bedrijf om een kledingboetiek op te starten en te leiden, blijft wel freelance communicatietraining geven binnen Colruyt Group
2015: strategic marketeer en hoofd marketing Bio-Planet (Colruyt Group)
2022: strategic marketeer Health, de gezondheidsafdeling van het familiebedrijf. Treedt toe tot de raad van bestuur
2024: lancering vernieuwde Colruyt Group Foundation

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content