Greenomy is een digitale duurzaamheidsgids: ‘We helpen bedrijven doelen te stellen en echt duurzamer te worden’

GREENOMY Heeft enkele belangrijke klanten, zoals Barco, TVH en Ethias.
Christophe Charlot redacteur Trends - Tendances

Greenomy wil digitale technologie en artificiële intelligentie gebruiken om bedrijven te helpen duurzamer te worden. Het platform helpt hen te voldoen aan de Europese eisen en hun gegevensverzameling te automatiseren. Greenomy wint de Trends Impact Award voor Technologie.

Het is een van de Belgische start-ups in groene technologie die de jongste tijd naam heeft gemaakt. Zowel met zijn groei en de prijzen die het in de wacht sleepte, als met zijn activiteit die perfect met zijn tijd meegaat.

Greenomy, opgericht in 2020, biedt een SaaS-platform (software as a service) aan dat is ontworpen om bedrijven te helpen soepel te laten navigeren door de gegevensvereisten en de Europese taxonomie in lijn met de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD). De Europese regelgeving is ingewikkeld en bedrijven moeten duizenden pagina’s analyseren om eraan te voldoen. Greenomy maakt het ook mogelijk, dankzij geavanceerde functies zoals artificiële intelligentie, om de duurzaamheidsprestaties van ondernemingen diepgaand te analyseren.

‘We vereenvoudigen het nalevingsproces aanzienlijk’

CSRD-conform

In 2023 lanceerde de in Brussel gevestigde start-up een CSRD-conforme rapporteringsoplossing. “Gebruikers kunnen direct profiteren van de huidige functionaliteiten van het platform, die voldoen aan hun rapportagebehoeften en hen helpen te voldoen aan de jongste ontwikkelingen in de regelgeving”, zeggen de managers van het bedrijf. “Dat is een belangrijke stap om bedrijven te helpen doelen te stellen en echt duurzamer te worden.”

De impact van Greenomy voor bedrijven is gelaagd. “We vereenvoudigen het nalevingsproces aanzienlijk”, stelt de start-up. “Bovendien zorgen we ervoor dat bedrijven voldoen aan de wetgeving. Ons team houdt voortdurend de veranderingen in de regelgeving in de gaten en fungeert als een betrouwbare gids tijdens het hele proces.”

Greenomy belooft dus tijd vrij te maken voor duurzamere initiatieven, onder andere door de bedrijven te helpen autonoom gegevens te verzamelen, waardoor ze minder afhankelijk worden van handmatige methoden, zoals het gebruik van spreadsheets.

Sinds de lancering heeft Greenomy al een aantal bedrijven in de Benelux weten te overtuigen hun milieu-impact beter te begrijpen en te beheren. De website van Greenomy vermeldt belangrijke referenties, waaronder Barco, TVH, Trafic, Ethias en hub.brussels. Het bedrijf heeft ook een grote naam in zijn kapitaal: Euroclear, dat in 2022 aandeelhouder werd. Hoewel de primaire markt van Greenomy de Benelux is, wil de start-up een Europese speler worden, en zelfs een wereldwijde, aangezien het bedrijf nu ook de Verenigde Staten in het vizier heeft.

Partner Content