Scale-up Gorilla ‘neemt energiedinosaurussen mee naar moderne tijden’
Gorilla wint met zijn software voor energiebeheer de Trends Impact Award voor Klimaat & Energie bij de kmo’s. De scale-up “neemt de energiedinosaurussen mee naar de moderne tijden”, aldus de jury.
Gorilla heeft bewezen dat zijn geavanceerde datamanagementsoftware voor energiebeheer werkt en dat de markt er al heel lang op zat te wachten. Grote energiemaatschappijen behielpen zich meestal nog met Excel-bestanden in plaats van met de geavanceerde technologie van de scale-up. Met alle grote energiemaatschappijen wereldwijd als potentiële klant kan Gorilla een grote impact hebben op de energietransitie. Het kan de hele energiesector een stevige stroomstoot geven richting een snellere overschakeling naar hernieuwbare energie.
“Gorilla neemt de energiedinosaurussen mee naar de moderne tijden, mee de energietransitie in. Zo maakt Belgische software de energietransitie toegankelijk voor miljoenen huishoudens wereldwijd. Ik kijk met grote ogen naar deze nog relatief onbekende, maar potentiële unicorn van eigen bodem”, zegt jurylid Maarten Michielssens, de CEO van EnergyVision, dat vorig jaar in deze categorie de Trends Impact Award won.
De slimme algoritmes die het bedrijf heeft ontwikkeld, helpen grote energiebedrijven overal ter wereld – Gorilla heeft klanten van het Verenigd Koninkrijk tot Nieuw-Zeeland – aan de hand van data de betaalbaarheid, de duurzaamheid en de beschikbaarheid van energie beter te beheren. CEO Ruben Van den Bossche noemt de wisselwerking tussen die drie aspecten het ‘energietrilemma’, omdat energiebedrijven constant afwegingen moeten maken. Ze moeten energiezekerheid afwegen tegen betaalbare energie, zodat de energiekosten van klanten beheersbaar blijven, en tegen de nood aan meer duurzame energie om de klimaatdoelen te halen.
‘Ik kijk met grote ogen naar deze nog relatief onbekende, maar potentiële unicorn van eigen bodem’
Maarten Michielssens, jurylid en CEO EnergyVision
Kapitaal opgehaald
Met de software van het Antwerpse Gorilla kunnen de grote spelers hun energiekosten beter voorspellen, en dat leidt tot lagere prijzen. De klanten van Gorilla – onder meer Engie, Shell en British Gas – kunnen ook hun energieverbruik efficiënter maken en de vraag en het aanbod beter op elkaar afstemmen. Dat is zeer nodig in een wereld waarin transport snel elektrisch wordt. Daardoor krijgen energiebedrijven meer inzicht in en een betere greep op hun producieketens en hun aanbod. Ze hoeven zo minder afwegingen te maken, en dat leidt er dan weer toe dat energiebedrijven sneller overschakelen naar hernieuwbare energie.
Zo zorgt het bedrijf mee voor de daling van de CO2-uitstoot in de energiesector. Die vergroenen is cruciaal om de klimaatdoelen van het akkoord van Parijs te halen.
Eerder dit jaar haalde Gorilla 23 miljoen euro op om zijn ontwikkeling de komende jaren te bestendigen. Het techbedrijf groeit bijzonder snel, en wil het komende jaar zijn omzet en personeel verdubbelen– van 10 naar 20 miljoen euro omzet en van 100 naar 200 mensen. Ruben Van den Bossche besteedde de afgelopen maanden heel wat tijd aan nieuwe mensen in dienst nemen. Het gaat vaak profielen die moeilijk te vinden zijn op de arbeidsmarkt, omdat ze een diepe expertise over energie en data moeten combineren.
Trends Impact Awards 2024 bekronen 12 straffe projecten met duurzame impact
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier