Give A Day brengt betrokken burgers samen

GIVE A DAY Het platform brengt mensen met elkaar in contact om vrijwilligerswerk te doen. © Getty Images
Christophe Charlot redacteur Trends - Tendances

Met zijn digitaal platform vergemakkelijkt Give a Day de contacten tussen burgers, bedrijven en verenigingen. Het wil tegen 2030 een half miljoen burgers in België mobiliseren om concrete sociale acties te ondernemen. Daarmee wint Give a Day de Trends Impact Award voor Welzijn.

De betrokkenheid, de tevredenheid en het welzijn van werknemers versterken door sociale actie en vrijwilligerswerk. Dat is een van de belangrijkste doelstellingen van Give a Day, dat een blijvende band wil creëren tussen burgers, bedrijven en vrijwilligersorganisaties door middel van een digitaal platform dat mensen met elkaar in contact brengt om vrijwilligerswerk te doen.

Praktisch gezien is Give a Day een Software-as-a-Service (SaaS) die het zoeken en organiseren van vrijwilligersprojecten vereenvoudigt. “We hebben een matchingplatform gecreëerd dat het aanbod van vrijwilligers koppelt aan de projecten en behoeften van verenigingen”, legt Mathieu Jacobs, de voorzitter van Give A Day, uit. “We werken samen met lokale overheden om speciale platforms te creëren en met bedrijven en scholen om een wereldwijd ecosysteem te creëren.” Naast het matchingplatform biedt Give A Day diensten, workshops en digitale tools. Dankzij dit initiatief kunnen verenigingen vrijwilligers vinden om bijvoorbeeld kerstcadeautjes in te pakken voor kindercentra, opruimdagen te organiseren, bomen te planten, enzovoort.

Verenigingen kunnen vrijwilligers vinden om kerstcadeautjes in te pakken voor kindercentra, opruimdagen te organiseren of bomen te planten.

Het platform is er niet alleen voor individuen. Bedrijven worden ook aangemoedigd deel te nemen, als onderdeel van hun beleid voor maatschappelijk verantwoord ondernemen, door middel van impactdagen, teambuilding en bedrijfsvrijwilligerswerk. Give A Day heeft enkele grote namen onder zijn gebruikers, zoals NBB, DKV, Danone, Sanofi, NN, Abbvie, Vivium en Start-it @ KBC.

130.000 burgers

Volgens de initiatiefnemers van het project “is aangetoond dat bedrijfsvrijwilligerswerk goed is voor het welzijn van werknemers, hun betrokkenheid bij het bedrijf en de maatschappij, de ontwikkeling van hun zachte vaardigheden en hun sociale netwerk, evenals de integratie in interne teams. Concrete betrokkenheid heeft heel wat voordelen”.

En het is duidelijk dat Give A Day al een echte impact heeft. Tegen 2023 had Give a Day al meer dan 130.000 burgers gemobiliseerd en werkte het samen met meer dan 10.000 verenigingen. Het platform blijft zich ontwikkelen, met als doel in 2030 een half miljoen burgers te bereiken. Daarvoor rekent het bedrijf niet alleen op de particuliere sector, maar ook op scholen en overheden. Verenigingen profiteren van dit ecosysteem zonder extra kosten te hoeven dragen, aangezien die worden gedekt door de structurele overheidspartners en de bedrijven.

Partner Content