Faircado haalt 3 miljoen euro op: ‘Tweedehands kopen moet even makkelijk worden als winkelen op Amazon’
Faircado, een Berlijnse start-up met een Belgische medeoprichter, haalt 3 miljoen euro op in een kapitaalronde geleid door World Fund. Faircado ontwikkelde technologie waarmee consumenten tweedehandse alternatieven aangeboden krijgen voor de nieuwe kleren of andere producten waar ze in onlineshops naar zoeken. De start-up heeft nu al een aanbod van ruim 60 miljoen producten, dankzij partnerschappen met onder meer eBay, Back Market en Rebuy.
Een digitale assistent voor consumenten die op Amazon, Zalando en in andere webshops een nieuw boek, een nieuwe smartphone of een nieuwe broek zoeken, en graag willen weten of er tweedehands versies bestaan van het product dat ze zoeken. Dat is wat Faircado wil zijn.
Tweedehands winkelen is een moeilijke markt. Het aanbod is versnipperd over veel platformen. Bovendien staan veel mensen wantrouwig tegenover gebruikte producten. Door die markt toegankelijk te maken via een winkelervaring die even gemakkelijk en leuk is als winkelen bij grote spelers als Amazon, wil Faircado die tweedehands markt voor miljoenen mensen beter ontsluiten. Klanten krijgen niet alleen een goedkoper alternatief te zien, door tweedehands te kopen nemen ze ook een beslissing waardoor ze CO2 uitsparen.
“Wij zijn een extra laag waarmee je de tweedehands markt kunt doorzoeken”, zegt CEO Evoléna de Wilde d’Estmael. “We bieden een volledig nieuwe winkelervaring aan. De winkelervaring in het grootste deel van de e-commerce – denk aan winkels als Zalando – is volledig achterhaald, bijvoorbeeld wanneer je zoekt naar vergelijkbare producten.”
“We bieden een volledig nieuwe winkelervaring aan. De winkelervaring in het grootste deel van de e-commerce – denk aan winkels als Zalando – is volledig achterhaald’
Evoléna de Wilde d’Estmael, Faircado
Extensie downloaden
Hoe werkt het? Faircado is nu een extensie die u kunt toevoegen aan uw browser. Later komt er nog een app. U kunt de extensie downloaden door op een link te klikken op Faircado.com. Faircado werkt samen met tal van tweedehandsplatformen zoals eBay, Grailed en Back Market, waardoor het een databestand heeft van miljoenen tweedehands producten. Als u via uw browser met de Faircado-extensie zoekt naar een nieuwe producten in onlinewinkels als Amazon of bol, zal Faircado u via een pop-up tonen welke beschikbare tweedehands producten het meest lijken op het nieuwe product waar u naar op zoek bent.
“We hebben nu een aanbod van meer dan 60 miljoen producten en we werken samen met meer dan vijftig van de grootste spelers op de markt. Hun aanbod brengen we samen”, zegt Evoléna de Wilde d’Estmael. “De koper betaalt niets extra. Wij krijgen een kleine commissie van de partner waar het product te koop staat.”
Olympische Spelen
De in 2022 opgerichte Duitse start-up gooide eind vorig jaar hoge ogen op Slush, het grootste Europese techfestival, dat elk jaar in november plaatsvindt in de Finse hoofdstad Helsinki. De Belgische CEO Evoléna de Wilde d’Estmael, die Faircado samen met de Iraanse Duitser Ali Nezomolmaleki oprichtte, won vorig jaar de prestigieuze pitchcompetitie op Slush. Een deel van de prijs was een investering van 1 miljoen euro van Accel, General Catalyst, Lightspeed Venture Partnes, NEA en Northzone.
“Het voelde alsof ik een gouden medaille kreeg op de Olympische Spelen voor start-ups. Het was behoorlijk surrealistisch en het heeft onze levens veranderd. Plotseling gingen veel deuren open. Het harde werk van de twee jaar daarvoor werd beloond. Het was voor ons ook meteen het begin van onze investeringsronde.”
World Fund investeerde 1 miljoen en het nieuwe Belgische fonds Impact Shakers Ventures 150.000 euro. De rest van de 3 miljoen is de 750.000 euro die Faircado in zijn opstartjaar ophaalde bij Backbone Ventures, Earlybird, Minc, Peak Capital en het business-angelprogramma van het bekende fonds Atomico.
An Inconvenient Truth
World Fund was de geprefereerde investeerder van Evoléna de Wilde d’Estmael. Het is een toonaangevend Europees klimaattechfonds, dat enkel investeert in start-ups met het potentieel om de CO2-uitstoot stevig te doen dalen.
Het engagement van Eléna de Wilde d’Estmael begon toen haar ouders haar op haar twaalfde naar An Inconvenient Truth, de klimaatdocumentaire van Al Gore, lieten kijken: “Dat deed me beseffen dat alles waarvan ik dacht dat het voor altijd zou blijven bestaan en waarvan ik zoveel hield, zoals de natuur, mensen en dieren, heel erg in gevaar was. En dat we als mensen de belangrijkste verantwoordelijke daarvoor waren. Maar als we er verantwoordelijk voor zijn, kunnen we het ook oplossen. En als we het kunnen oplossen, betekende dat dat ik actie zou moeten ondernemen.”
Na een master bedrijfscommunicatie en public relations aan de UCL en een Erasmusjaar in Groningen leerde de Waals-Brabantse de Berlijnse start-upscene kennen. Als kind dacht ze dat ze via de politiek voor verandering zou moeten zorgen, maar in Berlijn veranderde dat. “Ik realiseerde me daar hoeveel vrijheid er in in de ondernemerswereld is, en hoeveel er buiten de vaste kaders wordt gedacht”, zegt de twintiger. “Ik hield van het gevoel dat alles kan. Als je je hart erin legt, kun je met een paar mensen voor een revolutie zorgen.”
Faircado beroept zich op cijfers die aantonen dat de markt voor tweedehands kleding tegen 2030 groter zal zijn dan die voor fast fashion. De grote drijvende kracht daarachter moeten de jongeren worden, die op een andere manier met kleding omgaan dan hun ouders. “Ik heb altijd van tweedehands kleding gehouden. Ik hou van de uitdaging die ermee gepaard gaat om te zoeken en van de beloning, als je iets vindt dat echt leuk is. Je weet niet alleen dat je geld bespaart, maar dat je ook iets hebt gedaan ten voordele van het klimaat, omdat je niets nieuws hebt gekocht”, zegt Evoléna de Wilde d’Estmael. “Maar het was moeilijk om mijn vrienden te overtuigen om hetzelfde te doen. Op de een of andere manier had tweedehands kopen last van het stigma dat het vuil of onpraktisch is.”
‘Als je je hart erin legt, kun je met een paar mensen voor een revolutie zorgen’
Evoléna de Wilde d’Estmael, Faircado
Dat laatste komt omdat het heel moeilijk is iets tweedehands te vinden wanneer je iets specifieks zoekt. Mensen weten niet waar ze moeten beginnen. Het aanbod is zo verspreid en elk stuk is uniek. “Ik realiseerde me dat er aan de ene kant 2,3 miljard maandelijkse bezoekers zijn op Amazon, en dat jongeren aan de andere kant echt vragende partij zijn voor alternatieven”, zegt Evoléna de Wilde d’Estmael. “Binnen die groeiende vraag, vonden we dat er nog een puzzelstukje ontbrak: hoe je die vraag kunt koppelen aan het aanbod, en hoe je mensen kon bereiken tijdens hun klantenreis. We willen het met Faircado supergemakkelijk en aantrekkelijk maken om de juiste dingen te kopen en tegelijk geld te besparen.”
Nieuwe economie
Faircado is overal ter wereld beschikbaar, maar op dit moment is de browerextensie vooral uitgerust voor de Duitse markt. “We beginnen nu ook meer partners te integreren uit het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk, de twee volgende grote markten waar we naartoe willen. Ook België – een moeilijke, kleine markt, maar belangrijk voor mij (lacht) – staat hoog op onze lijst, net als de Noord-Europese landen”, zegt de CEO. “We willen ook onze technologie voort ontwikkelen en we zijn aan het rekruteren. Ons team bestaat nu uit tien mensen, maar we plannen dat aantal de komende maanden te verdubbelen.”
Deze zomer komt Evoléna de Wilde d’Estmael even terug naar België, waar ze zal spreken over de circulaire economie op de Love Tomorrow-conferentie die het techfestival Tomorrowland voor het eerst organiseert tijdens het festival. “Ook Rutger Bregman komt. Ik kon het niet geloven toen ik dat hoorde, want ik hou echt veel van de boeken van die Nederlandse auteur. Ik zal er spreken over een economie die meer in lijn ligt met leven binnen onze planetaire grenzen, en hoe we allemaal een rol kunnen spelen in die nieuwe economie.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier