Vijf jaar geleden startte Sebastiaan De Neubourg met Yuma Labs, dat circulaire zonnebrillen commercialiseert. Met Ever Circular richt hij zich nu ook op de markt van brillen op sterkte.
De brillenindustrie is, net als vele andere, een typisch voorbeeld van lineaire economie: produceren, gebruiken en weggooien.
“Brillenglazen, monturen en onderdelen die niet langer nuttig zijn, belanden op stortplaatsen en vervuilen onze planeet. De afvalberg in de sector is enorm”, zegt Sebastiaan De Neubourg van Ever Circular.
“Wanneer je een nieuwe bril gaat passen, zitten er demoglazen in het montuur. Die bestaan meestal uit acryl. Wanneer je je bril kiest, worden die gewoon uit het montuur geduwd en komen ze in het restafval of de pmd terecht. In België gaat het om zo’n 30.000 glazen per dag. Ook ongeveer 5.000 monturen per dag, van oude brillen die mensen binnenbrengen, komen in het restafval terecht. Dat afval genereert ongeveer 179 ton CO2 per jaar, terwijl bijna de volledige bril kan worden gerecycleerd. Enkel met de rubberen neuskussentjes gaat dat niet.”
De Neubourg haalt de grondstoffen voor zijn brillen – Ever Eyewear – op bij opticiens. “Wij lanceerden op 26 februari de Ever-box, een inzameldoos voor demoglazen en oude monturen. De opticiens die helpen met de inzameling, zullen ook toegang krijgen tot de collectie die we met het ingezamelde materiaal zullen lanceren.”
Brillen doneren
“Van bij de start van Yuma Labs was het mijn bedoeling zo veel mogelijk impact te hebben. De missie is: de zonnebril van morgen maken van het afval van gisteren”, zegt de burgerlijk ingenieur. “We begonnen met het spuitgieten van brilmonturen op basis van gerecycleerd plastic. Oorspronkelijk dachten we dat onder ons eigen merk te doen. Maar al snel kregen we de vraag van andere merken om het voor hen te doen. Dat ging van relatief kleine capsulecollecties met bijvoorbeeld de modeontwerper Christian Wijnants tot grote oplages voor bekende merken als COS of Filou & Friends.”
Nu is er het nieuwe Ever Eyewear-project. “Nektari, het maatwerkbedrijf waarmee we samenwerken voor de stockage en de verzending van onze brillen, zal het afval sorteren. We halen de brillen eruit die nog te goed zijn om te recycleren en doneren die aan het Eyes For The World-project”, zegt De Neubourg. “De andere onderdelen worden versnipperd, en de verschillende materialen zorgvuldig gescheiden. We transformeren die gerecycleerde materialen in nieuwe acetaatplaten. Daarmee maken we unieke brillen die er niet alleen fantastisch uitzien, maar ook een betekenisvolle milieuboodschap uitdragen.”
Met Ever Eyewear gaat De Neubourg breder dan de markt van zonnebrillen. “Voor een zonnebril hoef je geen voorschrift te hebben. Daardoor was die markt makkelijker te bereiken. Om een optische collectie te lanceren moeten we een netwerk met opticiens opbouwen”, aldus de Neubourg. “We richten ons daarbij op onafhankelijke opticiens. De focus ligt op kwaliteit.”
Sebastiaan De Neubourg lanceert zijn project in België en heeft al contact met een vijftigtal opticiens die het project genegen zijn. “Maar met Yuma Labs hebben we een sterke basis in Noord-West-Europa. Voornamelijk in Scandinavië staan we sterk. Dat is ook het natuurlijke groeipad dat ik zie voor Ever Eyewear.”