Europese klacht tegen ‘greenwashing’ door onder meer Brussels Airlines 

Meer dan twintig Europese consumentenorganisaties, waaronder Testaankoop, dienen een klacht in om een einde te maken aan de volgens hen “misleidende greenwashing-claims” van een reeks luchtvaartmaatschappijen.

Ook Brussels Airlines, waar passagiers extra kunnen betalen om de CO2-uitstoot van hun vlucht te neutraliseren, wordt geviseerd. Dat geld moet worden terugbetaald, vinden de consumentenorganisaties.

Klacht bij de Europese Commissie

De klacht wordt ingediend bij de Europese Commissie en het netwerk van nationale consumentenautoriteiten CPC. Ze is gericht tegen in totaal zeventien luchtvaartmaatschappijen, waaronder die van de Lufthansa-groep (met ook Brussels Airlines), Air France, KLM en Ryanair. 

De consumentenorganisaties uit negentien landen, met ook de Europese koepelorganisatie BEUC, spreken van “oneerlijke handelspraktijken” door de luchtvaartmaatschappijen, wanneer die “beweren dat het mogelijk is om ‘groen’ of ‘duurzaam’ te vliegen”.

Bij sommige maatschappijen kunnen passagiers bijvoorbeeld de CO2-uitstoot van de vlucht compenseren of neutraliseren, of een bijdrage betalen voor de ontwikkeling van ‘duurzame viegtuigbrandstof’ (‘sustainable aviation fuel’ of SAF). Maar “geen van de strategieën die de luchtvaartsector toepast, kan de uitstoot van broeikasgassen voorkomen”, hekelen de consumentenorganisaties.

“We vragen een Europees onderzoek naar de kwestie en roepen de betrokken luchtvaartmaatschappijen – en de hele sector – op om te stoppen met dergelijke claims die consumenten de indruk geven dat vliegen duurzaam is”, zegt de Europese consumentenorganisatie BEUC in een persbericht.

“Dit is gewoonweg niet waar, want vliegen is niet duurzaam en zal dat in de nabije toekomst ook niet worden.” Wanneer passagiers een toeslag hebben betaald om ‘groen’ te vliegen, vinden de consumentenorganisaties dat dat extra geld moet worden terugbetaald. Dat is onder andere het geval bij luchtvaartmaatschappij Brussels Airlines. Zij biedt ‘green fares’ (groene tarieven, red.) aan, waarbij passagiers extra betalen om “de CO2-uitstoot van hun vlucht te neutraliseren en duurzamer te vliegen”, zo staat op de website van de maatschappij.

“Terwijl het overduidelijk is dat vliegreizen een groot en toenemend aandeel heeft in de uitstoot van broeikasgassen, is het onvoorstelbaar dat luchtvaartmaatschappijen openlijk consumenten lokken met klimaatvriendelijke boodschappen als ‘CO2-compensatie’ of ‘CO2-neutraal'”, zegt Ursula Pachl, vicedirecteur-generaal van BEUC. “We dringen er bij de autoriteiten op aan de zaak in handen te nemen en deze ‘greenwashing’-praktijken die consumenten ernstig misleiden, aan te pakken.”

“Of passagiers nu een ‘groen tarief’ betalen of niet, hun vlucht stoot nog steeds gassen uit die schadelijk zijn voor het klimaat”, vult Testaankoop-woordvoerster Laura Clays aan. “Helaas zullen technologische oplossingen om de luchtvaart koolstofvrij te maken niet snel op grote schaal realiteit worden. Luchtvaartmaatschappijen moeten dus ophouden consumenten de indruk te geven dat ze kiezen voor een duurzame vervoerswijze.” 

Testaankoop roept politici op om consumenten te stimuleren om voor meer duurzame vervoerswijzen te kiezen, door te zorgen voor bijvoorbeeld “kwalitatief betere treinverbindingen voor lange afstanden”. De Belgische consumentenorganisatie heeft ook de economische inspectie gecontacteerd.

Brussels Airlines

Brussels Airlines heeft de klacht zelf nog niet ontvangen en kan er dus nog niet inhoudelijk op reageren. “Na officiële ontvangst zullen we de klacht zorgvuldig analyseren en opvolgen”, zegt Joëlle Neeb, woordvoerster van de luchtvaartmaatschappij.

Zij voegt nog toe dat Brussels Airlines en moedergroep Lufthansa zich bewust zijn van hun ecologische voetafdruk: de Duitse liuchtvaartgroep wil haar netto CO2-uitstoot tegen 2030 halveren ten opzichte van 2019 “door middel van reductie- en compensatiemaatregelen” en in 2050 wil ze CO2-neutraal zijn.

“Duurzame vliegtuigbrandstof, vlootvernieuwing, operationele efficiëntie, intermodaliteit en een gemeenschappelijk Europees luchtruim zijn de belangrijkste hefbomen voor het verminderen van de impact van de luchtvaart”, luidt het nog.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content