Elektrische opmars bij bussen en vrachtwagens
In de eerste zes maanden van 2024 werden in de Europese Unie meer elektrische bussen en vrachtwagens ingeschreven in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. In beide segmenten blijft de dieselmotor echter domineren. Dat blijkt dinsdag uit cijfers van de Europese autoconstructeurskoepel ACEA.
Tussen januari en juni werden in de Europese Unie ruim een kwart (28,6 procent) meer bussen verkocht in vergelijking met begin 2023. De stijging was het meest uitgesproken in het segment van de elektrische bussen, met een toename van 45,4 procent. Daarmee steeg het marktaandeel voor elektrische bussen naar 15,5 procent. Dit blijft echter nog steeds aanzienlijk lager dan het aandeel van bussen met dieselmotoren, dat steeg met 35,3 procent naar een marktaandeel van 68,5 procent.
Duitse elektrische vrachtwagens
Het aantal vrachtwagens nam met 3 procent toe. Ook hier steeg het aantal elektrisch aangedreven voertuigen sterk, met een groei van 51,6 procent. Het marktaandeel van elektrische vrachtwagens blijft echter zeer gering, op slechts 1,9 procent, terwijl meer dan negen op de tien vrachtwagens nog steeds op een dieselmotor rijden (95,7 procent, een stijging van 2,6 procent). Meer dan de helft van de elektrisch aangedreven vrachtwagens rijdt rond in Duitsland.
Ook de markt voor bestelwagens tekende een groei op van 15 procent. Opvallend is dat het aantal elektrisch aangedreven voertuigen in dit segment daalde met 3,7 procent, hoewel het aantal hybride elektrische bestelwagens wel steeg met 8,3 procent. Ook hier blijft diesel echter ruimschoots de grootste, goed voor 84,3 procent van alle bestelwagens.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier