Eerste containership dat vaart op groene methanol in vloot Maersk opgenomen

Het eerste containerschip ter wereld dat wordt aangedreven door groene methanol ligt afgemeerd aan de kade in de haven van Kopenhagen -- Foto door Steffen Trumpf/picture alliance via Getty Images

De Deense containerrederij Maersk heeft donderdag het eerste containerschip wereldwijd dat vaart op biomethanol, in haar vloot opgenomen. Het schip, de ‘Laura Maersk’, werd in de Deense hoofdstad Kopenhagen gedoopt door de voorzitter van de Europese Commissie, Ursula von der Leyen.

Het gaat om een relatief klein containerschip, van 172 meter lang, dat 2.136 standaardcontainers zal kunnen vervoeren. Het zal vanaf oktober echt operationeel zijn en voornamelijk in de Baltische Zee varen.

Biomethanol, ook groene methanol of e-methanol genoemd, wordt geproduceerd door koolstofdioxide (CO2) te mengen met groene waterstof, die gemaakt is door de elektrolyse van water (waterstofmoleculen die gescheiden worden met behulp van elektriciteit) met hernieuwbare energiebronnen.

“Groene methanol is onze voorkeursbrandstof, omdat ze de enige is die aan de eisen van koolstofneutraliteit voldoet”, stelde Maersk-topman Vincent Clerc tijdens de ceremonie. De rederij heeft 25 schepen op biomethanol besteld.

‘Big deal’

‘Laura Maersk’ is vernoemd naar het eerste stoomschip, dat eind 19e eeuw door kapitein Peter Maersk Møller ‘Laura’ was gedoopt.

“Dit schip belichaamt de beslissing van Europa om een pionier te zijn in de strijd tegen de klimaatverandering”, aldus Von der Leyen. “Deze gebeurtenis is een big deal, niet alleen voor Europa maar voor de hele wereld.”

De scheepvaart is verantwoordelijk voor 2,89 procent van alle uitstoot van broeikasgassen, zo berekende de Internationale Maritieme Organisatie. Maersk wil tegen 2040 koolstofneutraal zijn. (Belga)

Partner Content