Delhaize Le Lion wint Trends Impact Award voor Gezondheid & Welzijn (grote bedrijven)

GOODCOOK maakt schoolkinderen bewuster van gezondere, duurzamere voedingskeuzes.
Caroline Lallemand Journaliste

Bewustmaking van het belang van een evenwichtige voeding begint al op jonge leeftijd. Met zijn ludieke aanpak helpt het GoodCook-programma van Delhaize Le Lion een generatie op te bouwen die verantwoordelijker is in haar voedingskeuzes. Delhaize Le Lion wint de Trends Impact Award voor Gezonheid & Welzijn én de Global Trends Impact Award bij de grote bedrijven.

Vanuit de overtuiging dat ‘beter eten de kern is van een beter leven voor iedereen’, werd in 2017 het educatieve initiatief GoodCook gelanceerd, met de steun van GoodPlanet België en Delhaize Le Lion. Het doel is Belgische schoolkinderen bewuster te maken van gezondere, duurzamere voedingskeuzes, om uiteindelijk een generatie te creëren die zich bewust is van de impact van wat ze eet op de gezondheid en het milieu.

Het programma is gebaseerd op een aantal concrete thema’s: voorrang geven aan lokale en seizoensgebonden groenten en fruit, plantaardige alternatieven voor dierlijke eiwitten ontdekken, voedselverspilling tegengaan en plastic verpakkingen beperken. De leuke workshops, georganiseerd in klassen van het vierde tot het zesde leerjaar, vertalen soms abstracte principes in eenvoudige acties. De kernboodschap ‘duurzaam eten is ook gezond eten’ ligt volledig in lijn met de strategie van Delhaize Le Lion, waarin gezondheid, lokale producten en duurzaamheid belangrijke pijlers zijn.

De belangrijkste doelgroep van GoodCook zijn schoolkinderen van negen tot twaalf jaar, maar de impact gaat veel verder.

De belangrijkste doelgroep van GoodCook zijn schoolkinderen van negen tot twaalf jaar, maar de impact gaat veel verder. “Schoolkinderen nemen recepten en voedingsadvies mee naar huis en sensibiliseren ook hun vrienden en familie”, legt Charlotte De Vroey, duurzaamheidsdirecteur bij Delhaize, uit. Met een digitaal platform verlengen leerkrachten de ervaring in de klas. In 2021 introduceerde de workshop GoodCook Quest een ludieke dimensie. In een culinair avontuur worden leerlingen echte ‘Ridders van de Gezonde Tafel’. Het onlineplatform biedt ook uitdagingen, waamee een klas onder meer een bezoek van een gerenommeerde Belgische chef-kok kan winnen.

2.800 klassen

Sinds de lancering hebben meer dan 60.500 kinderen in 1.400 scholen en in 2.800 klassen kennisgemaakt met de aanpak, waarbij evenveel leerkrachten zijn gemobiliseerd en indirect ongeveer 120.000 ouders zijn betrokken. Uit de evaluaties die door de initiatiefnemers van het project zijn uitgevoerd, komen concrete veranderingen naar voren. De kennis van seizoensgroenten is sterk toegenomen (van 31% naar 68% voor courgettes als zomergroente). Zo’n 67 procent van de kinderen gaf aan meer groenten en fruit te willen eten. Meer dan 90 procent deelt receptenboekjes met hun ouders en 70 procent maakt thuis een recept. Een onderzoek dat in 2023-2024 werd uitgevoerd bij meer dan 400 leerlingen toont aan dat de verworven vaardigheden duurzaam zijn en dat het programma geleidelijk een echt gevoel van culinaire competentie bij kinderen ontwikkelt, wat essentieel is om de nieuwe eetgewoonten op de lange termijn te verankeren.

GoodCook illustreert de kracht van een publiek-private samenwerking die onderwijs, gezondheid en milieu combineert. Het programma wordt gefinancierd met eigen middelen, maar zou in de toekomst kunnen worden ondersteund door een consortium van partners om de impact te vergroten.

Partner Expertise