Colruyt Group neemt het voortouw: de duurzame weg van de retailer

COLRUYT GROUP De retailer is een voortrekker rond ‘welzijn op het werk’.
Myrte De Decker
Myrte De Decker redacteur Trends

Nog voor de duurzaamheidsdoelstellingen een ding waren, organiseerde Colruyt Group zich al rond klimaatvriendelijke en sociaal verantwoorde waarden. Die zijn sinds de oprichting van de Belgische retailer doorheen het businessmodel geweven. Een beknopt overzicht van de hoogtepunten.

Colruyt Group is een unicum in het Belgische retailerlandschap. De supermarktketen is als enige nog volledig in Belgische handen. Ruim 60 procent van de aandelen zit bij de familie Colruyt en haar investeringsvehikel Korys. “Zo kunnen we de dividendenstroom opnieuw investeren, enerzijds in Colruyt, anderzijds in duurzame initiatieven”, zei pater familias Jef Colruyt eind vorig jaar in Trends. “Als alle 120 familieleden dezelfde waarden hanteren en zich inzetten om een verschil te maken in de wereld, zullen we iets positiefs kunnen bijdragen. Maar ook dat is werken, want het komt niet vanzelf.”

Als keynotespreker op de uitreiking van de Trends Impact Awards laat hij zijn licht schijnen op zijn stokpaardjes: doorzetten en teruggeven aan de maatschappij, zoals Colruyt Group sinds haar oprichting altijd heeft gedaan. Een overzicht van de duurzame mijlpalen van de supermarktketen.

De jaren zestig

Colruyt opent de deuren van zijn eerste discountwinkels. De supermarktketen garandeert haar klanten de laagste prijs. Dat doet ze door de operationele kosten zo laag mogelijk te houden, denk maar aan de spartaanse aankleding van de winkels. Zelfs dan al worden grondstoffen en energie zo efficiënt mogelijk ingezet. De focus ligt op vermijden en verminderen. De meest duurzame kilometer is de kilometer die niet wordt gereden. Nadien is het zaak het aantal kilometers te verminderen en efficiëntere routes uit te stippelen. Die visie wordt doorgetrokken in veel milieugerelateerde zaken, zoals energieverbruik en afval.

De jaren tachtig

In de jaren nadien komt er veel aandacht voor de mens achter de medewerker. Werknemers aanmoedigen om extra opleidingen te volgen is een constante in de geschiedenis van Colruyt, zowel vaktechnisch als persoonlijk. De retailer wordt een voortrekker rond ‘welzijn op het werk’, door mensen te verbinden op basis van waarden, missie en visie. Zij krijgen de kans om verder te groeien en zichzelf te ontwikkelen. Tot op vandaag staat die sociale en menselijke ontplooiing hoog op de agenda en vormt het een belangrijk element in de lange loopbanen van Colruyt Group-medewerkers.

1990

Colruyt Group publiceert zijn Green Line-charter, waarin voor het eerst expliciet wordt vermeld dat de supermarktketen focust op het verminderen van haar milieu-impact. In deze tijden na de oliecrisis leven de thema’s energie, mobiliteit en ook afval sterk. Om daarop in te spelen, verschijnen in de winkels de groene prijsetiketten. Zo kunnen klanten heel duidelijk zien voor welke producten Colruyt een ecologische verbetering heeft gerealiseerd.

Lisa Colruyt staat aan het hoofd van de Colruyt Group Foundation. © Emy Elleboog

2001

De familie Colruyt richt de Collibri Foundation op. Die stichting heeft als doel het verbreden van de focus van de eigen activiteiten naar de hele waardeketen. Zo wordt onder meer besloten om jongeren die naar school gaan in landen waar de groep grondstoffen haalt, zoals Indonesië, financieel te ondersteunen. Dat is de start van heel veel scholingsprojecten, zowel in binnen- als buitenland.

Eind september 2024 maakt Colruyt Group bekend dat ze de Collibri Foundation omvormt tot de Colruyt Group Foundation. Lisa Colruyt, de dochter van Jef Colruyt, komt aan het hoofd van de vernieuwde stichting. Zij zegt in haar eerste interview in Trends dat de verbreding van de stichting ertoe moet leiden medewerkers en klanten meer bij de projecten te betrekken.

2007 – 2010

Colruyt Group definieert een groepsmissie: ‘Samen duurzaam meerwaarde creëren door waardegedreven vakmanschap in retail’. De negen waarden die het daaraan koppelt, zijn: dienstbaarheid, eenvoud, respect, samenhorigheid, geloof, hoop, ruimte, moed en kracht.

2012

De supermarktketen brengt een stuurgroep samen voor het verduurzamen van haar eigen merkproducten, zowel op het vlak van samenleving, milieu, gezondheid en dierenwelzijn. Productcategorie per productcategorie wordt geanalyseerd en stapsgewijs verduurzaamd.
Dat gebeurt op verschillende manieren. Ten eerste zet Colruyt Group in op eigen partnerschappen voor producten waar strategische grondstoffen aan verbonden zijn, zoals cacao of rijst. Daarnaast werkt de groep met een certificatie die vooral geschikt is om heel complexe, internationale grondstoffen te verduurzamen op ecologisch en/of sociaal gebied (RSPO, MSC, Fairtrade…). Ten slotte start ze eigen innovatieprojecten, waar ze nieuwe standaarden invoert.

Colruyt Group heeft veel aandacht voor de mens achter de medewerker. Ze moedigt werknemers aan om extra opleidingen te volgen.

2016

De groep erkent officieel de SDG-duurzaamheidsdoelstellingen als inspiratie voor het definiëren van haar duurzaamheidskader. Colruyt introduceert zijn eigen werven, waaraan het een strategie en projecten koppelt. De SDG’s worden ook de rapporteringstool voor Colruyts eerste duurzaamheidsrapport in 2017. De groep is nog altijd geëngageerd om de SDG’s en de mensenrechtenagenda van de Verenigde Naties uit te dragen en te promoten via haar aanwezigheid sinds 2020 als lid van de laad van bestuur van Cifal Flanders, een expertisecentrum over de SDG’s dat opleidingen, projectonwikkeling en coaching aanbiedt.

2017

Met Stap voor Stap brengt Colruyt Group een uitgebreide versie van haar ideologische missie. Het communicatieconcept richt zich op alle duurzaamheidsinitiatieven en projecten die de retailgroep in de kijker zet voor haar consumenten en medewerkers.

2019

In 2019 ziet Virya Energy het levenslicht, waarvan de familieholding Korys en Colruyt Group de belangrijkste aandeelhouders zijn. De energieholding specialiseert zich in hernieuwbare energie, zoals de projecten rond zonnepanelen en waterstof. In Virya Energy zijn onder meer de tankstation- en laadpalendochter DATS24, het waterstofproject Virya H2 en energiedochterbedrijven als Eurowatt en Eoly Energy ondergebracht.

Jef Colruyt is een groot voorstander van windmolenparken. “Toen we in 1999 een nieuw distributiecentrum zouden neerpoten, moest dan een duurzaam verhaal zijn”, aldus Colruyt in Trends. “Ik heb toen na een familie-uitje het idee van een windmolen geopperd, om de energievoorziening van dat gebouw zo autonoom mogelijk te maken. Zo is het Belwind-project er nadien gekomen. Dat behoorde tot een Nederlandse groep die failliet is gegaan. We hebben dat overgenomen en nog 50 miljoen euro in de verdere ontwikkeling geïnvesteerd.”

Uiteindelijk onstaat het dochterbedrijf Parkwind, waarin alle offshore windactiviteiten worden gebundeld. Die dochteronderneming wordt in 2023 verkocht aan de Japanse energiemaatschappij JERA. “De beslissing om uit Parkwind te stappen, bleek uiteindelijk de juiste te zijn. We boksten boven ons gewicht en dan moet je de handdoek durven te gooien”, zegt Colruyt eind vorig jaar.

Colruyt Group lanceert de Eco- en de Nutri-score.

2020

Colruyt Group introduceert de Eco-score en Nutri-score, twee informatiemechanismes die de klant informeren over de milieu- en voedingswaarde van een product. Naast informeren worden klanten ook geactiveerd: bij elke aankoop kunnen ze punten sparen die dan weer ingezet kunnen worden om verschillende projecten bij hen in de buurt te steunen.

2023

De retailergroep stelt 27 duurzaamheidsdoelstellingen voor, gegroepeerd volgens wat het bedrijf doet voor zijn mensen (klanten, medewerkers en de samenleving), de producten en diensten die het aanbiedt en de infrastructuur die het ter beschikking stellen. Intussen werkt ook een dertigtal duurzaamheidsexperts aan de verdere uitwerking en realisatie van die doelstellingen, overal in de organisatie.

Lees ook

Lisa Colruyt over de verbreding van Colruyt Group Foundation: ‘We willen klanten en medewerkers actief bij onze stichting betrekken’

Partner Content