Dringend gezocht in Vlaanderen: creativiteit
Charles Leadbeater, adviseur van de Britse premier Tony Blair, moet nu ook de Vlamingen duidelijk maken dat creativiteit geen overbodige luxe is.
Deze week geeft Vlaams minister van Economie Patricia Ceysens ( VLD) het startschot van Flanders DC, met de DC van Districts of Creativity. Vlaanderen moet een regio worden die bruist van creativiteit en vernieuwing. Op een forum in Leuven komen enkele Europese regio’s tonen hoe zij uitmunten in bepaalde schakels van de creatieve economie. Eén van de gastsprekers is Charles Leadbeater, adviseur van de Britse premier Tony Blair. Samen met Helen Fielding creëerde hij Bridget Jones’ Diary, toen hij nog voor de krant The Independent werkte.
TRENDS. Waarom moeten we zo nodig creatief zijn?
CHARLES LEADBEATER. “Voor regio’s zoals Vlaanderen, die zich in het hogekostendeel van de wereld bevinden, is creativiteit een onmisbare eigenschap om zich in te passen in de globale economie. De concurrentieslag aangaan op basis van de klassieke productiefactoren en prijs is moeilijk. We kunnen alleen nog het verschil maken met nieuwe ideeën en recepten.”
Zijn ideeën wel voldoende exporteerbaar om er de invoer van tastbare producten mee te betalen?
LEADBEATER. “Je moet het idee onderbrengen in een product. Telkens u belt met een Nokia-gsm, maakt u gebruik van de ideeën die in Finland zijn bedacht. Een Apple-computer haalt zijn internationale marktwaarde uit zijn design. The Spice Girls verdienden in hun topjaren meer buitenlandse deviezen dan de Britse schoen- of textiel- industrie. We moeten dus de taart niet meer bakken, maar de recepten bedenken.”
Wat als pakweg China en India ook tot de vaststelling komen dat het veel lonender is om recepten te bedenken?
LEADBEATER. “In het Indische Bangalore zijn meer software-inge-nieurs aan de slag dan in Silicon Valley. De wereldwijde concurrentieslag wordt nog harder. Maar er zullen ook meer potentiële zakenpartners, markten en ideeën beschikbaar zijn. Creativiteit is het combineren van die bouwstenen tot betere producten en diensten. Beloon daarom vernieuwing en stimuleer openheid en tolerantie voor de ontwikkelingen elders in de wereld. Daarom is het concept van Flanders DC – leren van andere succesvolle regio’s – zo interessant.”
Zijn creativiteit én de vruchten daarvan niet weggelegd voor de happy few?
LEADBEATER. “In Silicon Valley gaat een beperkt aantal miljonairs met de winst lopen. Maar Finland toont dat het anders kan: ook daar zorgt een select clubje voor de nieuwe rijkdom, maar de welvaartstaat verdeelt die winst over de hele bevolking.”
Wat kan de overheid doen om creativiteit aan te moedigen?
LEADBEATER. “De overheid kan de toon zetten. Investeren in onderwijs is van vitaal belang, maar investeer niet alleen in kwaliteit. De kunst om samen te werken, zich aan te passen en tolerant te zijn voor diversiteit, zijn even belangrijke eigenschappen. Vergelijk Nokia met Ericsson. Nokia heeft een gevarieerd personeelsbestand. Bij Ericsson is 95 % van de medewerkers Zweeds, ingenieur en zowat 45 jaar. Ericsson begrijpt niet waarom het niet het soort producten kan maken waarmee Nokia uitpakt.”
Adviseerde u Tony Blair om het inschrijvingsgeld aan de Britse universiteiten op te trekken?
LEADBEATER. “Wat is voor de overheid het rendabelst: investeren in een basisschool of investeren in een universiteit? Een investering van 100 pond in een zesjarige rendeert veel meer dan dezelfde investering in een achttienjarige. Bovendien denk ik niet dat studeren aan de universiteit zo’n hels karwei is. Dat moeten we dan ook niet te veel subsidiëren. Temeer daar de return van een universiteitsdiploma grotendeels ten voordele is van het individu.”
Daan Killemaes
“We kunnen alleen nog het verschil maken
met nieuwe ideeën en recepten.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier