DOSSIER START-UPS

MOBIEL VASTGOEDPLATFORM

Het in 2015 opgerichte Ozaam is een mobile only-vastgoedplatform, toegankelijk via een app. Het aanbod van ruim 20.000 panden komt grotendeels van 300 partnerkantoren, die een jaarcontract afsluiten volgens het aantal panden. Dat zou nu al een omzet van 35.000 euro per maand opleveren. Ozaam is vooral actief in Franstalig België en ging vier maanden geleden in Vlaanderen van start. Vorige maand haalde de start-up 250.000 euro op. In 2017 wil het bedrijf de Franse markt betreden en mikt het op een nieuwe kapitaalronde van 3 tot 10 miljoen euro.

OPVOLGING VOOR ZWANGERE VROUWEN

Bloomlife, opgericht door de Belg Julien Penders en de Amerikaan Eric Dy, surft zowel op de hype van het internet der dingen als op de lucratieve zwangerschapsmarkt. Een domein dat internationale investeerders aanspreekt, want Bloomlife haalde deze zomer liefst 4 miljoen dollar op, boven op de 2 miljoen die businessangels al hadden aangebracht. Met de eerste wearable, Belli genaamd, kunnen zwangere vrouwen hun contracties monitoren. De start-up opereert vanuit België (acht mensen) en de VS.

SOLIDAIRE TABLETS

Creo2 installeert ‘solidaire tablets’ in buurtwinkels zoals restaurants, kappers of bloemisten. Creo2 bedient al zestig verkooppunten in België. Wanneer de klant afrekent, kan hij bijvoorbeeld in Zambia een boom laten planten om de ontbossing tegen te gaan, of een ander project steunen met een kleine gift. De start-up financiert zijn activiteiten via een vast bedrag per geregistreerde gift. Creo2 haalde 200.000 euro op via een door MyMicroInvest georganiseerde crowdfunding, plus 100.000 euro van het nieuwe Waalse fonds W.IN.G.

BETER LOGISTIEK TRANSPORT

Sumy, het bedrijf van Hinde Boulbayem, is een jonge transportmaatschappij die actief is in stadscentra van onder meer Brussel, Gent en Mechelen. Het bedrijf vervoert met groene voertuigen fragiele producten die gekoeld moeten worden vervoerd, zoals voeding of medicijnen. Om vertragingen te vermijden, werkt de onderneming ‘s nachts. Sumy werkt voor grote farmaceutische bedrijven, maar ook voor chocolatiers. De jonge onderneming sloot haar derde boekjaar op rij in evenwicht af, met een omzet van 1 miljoen euro.

MUZIEKPARTITUREN ONLINE

Het platform Gustaf is sinds begin dit jaar online en biedt toegang tot muziekpartituren in alle genres, van klassiek over pop en rock tot hiphop. De digitale applicatie van de Antwerpse start-up Neoscores telt zo’n 200.000 stukken muziek. Musici hebben voor 4,99 euro per maand onbeperkt toegang tot de bibliotheek. Gustaf heeft al 2 miljoen euro opgehaald via Belgische investeringsfondsen en businessangels. Het platform zoekt nieuw kapitaal, zo’n 3 tot 10 miljoen euro, om zijn commerciële groei voort te zetten.

AUTOMATISEER UW ONLINECAMPAGNES

Display.Direct is een product van de Antwerpse starter Traffic.Direct om marketingcampagnes te automatiseren. Als een merk zijn producten wil promoten, zorgt de start-up voor automatische integratie in banners die door specifieke doelgroepen worden gezien. Bedrijven besparen zo tijd en geld en de reclamecampagnes worden er efficiënter door. Traffic.Direct wil fondsen aantrekken om in commerciële profielen en ontwikkelaars te investeren. Het bedrijf is op zoek naar 250.000 euro.

GRATIS PRINTEN

Zerocopy heeft een printsysteem ontwikkeld dat 100 procent gratis is voor de klant. De start-up wordt gefinancierd door adverteerders die reclame op de gedrukte bladen aanbrengen. Er zijn al zo’n dertig printers geïnstalleerd in bars, broodjeszaken, boekhandels, maar ook in een Mediamarkt-winkel. Allemaal in de buurt van een studentencampus. Om sneller te kunnen groeien, wil de start-up samenwerken met copyshops en boekhandels. Het bedrijf installeert de dienst Zerocopy op hun printers en deelt met hen de van de adverteerders afkomstige opbrengst.

BIG DATA TEN DIENSTE VAN DE MEDIA

Graphystories maakt software waarmee bedrijven hun web- en Facebook-pagina’s kunnen analyseren. De tool biedt marketingprofessionals, redacties en communitybeheerders informatie over nieuwsberichten die ‘werken’. Klanten betalen 500 tot 5000 euro per maand voor de software. Dat levert “enkele tienduizenden euro’s per maand” op, zegt oprichter Antoine Gounel. Graphystories heeft groepen als Rossel, Eurosport, Le Monde en The Huffington Post al weten te overtuigen. Het bedrijf wil nu eerst naar de Amerikaanse markt en zoekt daarvoor 500.000 tot 1 miljoen euro.

HET HELE JAAR VERSE BASILICUM

Het hele jaar door verse kruiden in de keuken. Dat is wat 4Senses met Calla wil leveren. Calla is een binnentuin met een verlichtings- en bewateringssysteem dat kruiden helpt zichzelf te regenereren. “Zodat je het hele jaar de kruiden kunt gebruiken die je hebt geplant of in de winkel hebt gekocht”, vertelt medeoprichter Romain Trigaux. 4Senses haalde begin dit jaar 78.000 euro op via crowdfunding en daarna 75.000 euro via businessangels. Het bedrijf zoekt nu 170.000 euro voor zijn eerste productserie.

PRODUCTIVITEIT DANKZIJ EEN EXOSKELET

De fysieke productiviteit verbeteren en beperkt mobiele personen meer mobiliteit bieden, dat is het ambitieuze programma van Exovibe. De start-up heeft een ‘licht’ en uiterst verzorgd prototype van een exoskelet ontwikkeld. “Exovibe geeft je de mogelijkheid te gaan en staan waar je wilt zonder jezelf uit te putten”, legt oprichter Jibriel Samlali uit. Exovibe wil zijn product via leasing aanbieden en inkomsten genereren via afstellings- en onderhoudsdiensten. Het bedrijf is op zoek naar 750.000 euro kapitaal om de productie op te starten.

VERHUURPLATFORM VOOR CAMERAMAN EN FOTOGRAAF

Zelfstandige fotografen en cameramensen hebben gemiddeld voor zo’n 20.000 euro apparatuur, maar soms moeten ze materiaal huren. Aurélien Troonbeeckx en Haroun Souirji lieten zich inspireren door de deeleconomie en kwamen op een alternatief uit. Motiontribe is een apparatuurhuurplatform voor professionals in de sector. Op dit moment zijn er 150 gebruikers die samen zo’n 360 toestellen aanbieden. Het businessmodel is gebaseerd op commissie. Het bedrijf zoekt 200.000 euro kapitaal.

VIRTUELE ASSISTENT VOOR SPORTCLUBS

Cluball is een managementplatform waarmee sportclubs en hun leden met elkaar in contact komen. Via Cluball kunnen de leden een terrein reserveren, op de hoogte blijven van de clubactiviteiten of met een coach overleggen. Zo’n veertig organisaties hebben de app al gedownload. De oprichters richten zich vooral op sportfederaties. Cluball werkt op basis van een jaarabonnement of via een freemiummodel met gratis basisdiensten en betalende functies. Het bedrijf zoekt anderhalf miljoen euro.

EEN LAGERE ENERGIEFACTUUR VOOR GEBOUWEN

Opinum biedt software aan waarmee de energiegegevens van een gebouw worden geanalyseerd. De software verzamelt informatie over het verwarmingssysteem, de ventilatie en de slimme meter. De software kan maatregelen voorstellen om het energiegebruik te verbeteren. De software wordt in 3000 gebouwen gebruikt. Opinum, dat de voorbij twee jaar 2 miljoen euro ophaalde, zoekt nu een half miljoen euro om internationaal te gaan.

GEPERSONALISEERDE MOBIELE APPS

AppTree levert mobiele toepassingen voor onder meer distributeurs, bakkerijen en nachtclubs. De start-up begon met een conciërgeapplicatie voor hotels, die vandaag door zo’n vijftig zaken wordt gebruikt. AppTree kan de basisstructuur van zijn softwareapplicatie aanpassen om voor bedrijven uit andere sectoren mobiele apps te maken die aan hun behoeften zijn aangepast. De start-up heeft zijn product aan 250 klanten verkocht en mikt op een omzet van 875.000 euro in 2016.

ARTIFICIËLE INTELLIGENTIE TEN DIENSTE VAN MARKETING

Dataminingspecialist Maarten Verschuere focust op software met artificiële-intelligentiecomponenten. Zo helpt hij onder meer Colruyt en Engie om de efficiëntie van hun klantenrelaties te verbeteren. Clever biedt innovatieve chatbotsystemen (conversatierobots) aan. Daarmee kunnen bedrijven het systeem verbeteren waarmee ze online producten aanbevelen aan de bezoekers. De omzet van Clever bedraagt al 400.000 euro. Het bedrijf is op zoek naar een half à een miljoen euro om internationaal door te groeien.

GEDEELDE BEZORGING VAN PAKJES

Op zoek naar een ‘groen’ alternatief en geïnspireerd door de deeleconomie, lanceerden Antoine Dessart en Jonas Douin Hytchers. De start-up stelt particulieren in staat om pakjes van kleine Belgische e-handelaars van het ene afhaalpunt naar het andere te brengen. Ze worden per kilometer en per pakje betaald. Het gaat om bedragen in de orde van 1,5 of 2 cent per kilometer. Hytchers haalde 100.000 euro op bij businessangels en via een lening bij het fonds W.IN.G. Het zoekt nu 300.000 euro extra.

KOPPELAAR TUSSEN MARKETING EN BEDRIJVEN

Sortlist brengt bedrijven in contact met marketingagentschappen. Voor bedrijven is het platform gratis. Willen ze een nieuwe website of een campagne op de sociale media, dan plaatsen ze hun project online. Sortlist zoekt een tiental bureaus en het bureau dat de opdracht binnenhaalt, betaalt Sortlist een vast bedrag. 60.000 agentschappen staan al op het platform. De start-up haalde vorig jaar 550.000 euro op, maar zoekt nog eens 1 tot 5 miljoen om te groeien in het buitenland.

MOBIELE VIDEO’S

Wie met een applicatie komt om mobiele video’s in real time te verspreiden, heeft lef. Facebook en Twitter hebben ook zo’n functie. De jonge Belgische ondernemer Donald Staar pakt het met Look anders aan. “Gebruikers kunnen aan eender welke andere gebruiker vragen een livevideo te versturen vanaf de plek waar die andere gebruiker zich bevindt.” Dat betekent wel dat je onbekenden moet overtuigen je filmpjes te sturen. Look haalde 100.000 euro op bij privé-investeerders en 150.000 bij W.IN.G.

INTERACTIE OP CONFERENTIES

Keybate ontwikkelt software voor conferenties. Dankzij het product kunnen bezoekers interageren met de sprekers, maar ook met andere toehoorders of deelnemen aan peilingen. Na een jaar ontwikkeling is het product klaar. Keybate wil zijn internetdienst het komende halfjaar eerst in België aan de man brengen. De inkomsten komen van eventorganisatoren die 0 tot 500 euro per dag betalen, afhankelijk van de grootte van het auditorium. Het bedrijf wil 200.000 à 300.000 euro ophalen.

DOCENTEN OP BESTELLING

Je wilt een taal leren, of trombone leren spelen? Apprentus is een digitaal platform dat leerlingen in contact brengt met docenten die privéles willen geven. Voor de 16.000 leraren op de site is het platform gratis. Apprentus krijgt een commissie op basis van wat de docent vraagt. Apprentus doet het goed in Franstalig Europa, maar op de Nederlandstalige site is de activiteit nog beperkt. “We trekken iemand aan om Vlaanderen te veroveren. Dat is een van onze prioriteiten voor 2017”, zegt oprichter Gaëtan Deremince, die 2 miljoen euro hoopt op te halen.

PERMANENTE BOUWBEURS

ConstructR wil voor de bouw graag worden wat Resto.be is voor restaurants: een onlinereferentie. De drie jaar oude start-up werpt zich op als een gigantische bouwbeurs. Bezoekers vinden praktische info over vaklui en materialen, en kunnen er de realisaties bewonderen van architecten, bouwfirma’s, keukenfabrikanten of zwembadaanleggers. Inkomsten haalt het bedrijf uit de jaarabonnementen voor bouwfirma’s en leveranciers. In 2017 hoopt ContructR 450.000 euro op te halen. Een eerste kapitaalronde leverde anderhalf jaar geleden 330.000 euro op.

WEET WAT U EET

In de winkel vindt u op de producten informatie over de ingrediënten en de voedingswaarden, maar restaurants kunnen moeilijk alle ingrediënten van hun gerechten opsommen. Nochtans verplicht een Europese wet hen informatie te verstrekken over allergenen en macronutriënten. De Belgische start-up YouMeal biedt een internetdienst aan waarmee professionelen hun recepten kunnen vertalen in allergenen, voedingswaarde en milieu-impact. YouMeal, dat zijn gegevens uit databanken haalt, overtuigde al grote klanten om een jaarlicentie te nemen en wil in 2017 een half miljoen euro ophalen.

UW PARKEERPLAATS VERHUREN

William Detry en Victor Boels, twee studenten van Solvay, vonden geen parkeerplaats toen ze naar een concert in Vorst Nationaal gingen. Ze stelden zich voor hoe makkelijk het zou zijn om bij een buurtbewoner aan te bellen en hem 10 euro te geven als ze voor zijn huis mochten parkeren. Dat idee leidde tot Sharemypark, een internetplatform waar mensen hun parkeerplaats kunnen verhuren. Het deeleconomiebedrijf rekent 25 procent commissie aan.

BETER DOEN DAN IMMOWEB

Het twee jaar oude Shelterr,van de Luxemburgse Rep holding, wil Immoweb onttronen als de onbetwiste leider van de immozoekertjes in ons land. Zijn platform doet wat aan dat van Airbnb denken. Geen opsomming van zoekertjes, maar de appartementen en de huizen worden weergegeven op een kaart waarop u kunt klikken. Agentschappen betalen 60 euro per maand, terwijl particulieren bijvoorbeeld betalen om de gegevens te krijgen van een potentiële koper die interesse heeft getoond. Het bedrijf, dat actief is in negen landen, zoekt 2,5 miljoen euro.

ALTIJD DE GOEDKOOPSTE ENERGIE

June Energy ontwikkelde een softwareprogramma dat constant de tarieven van de energieleveranciers scant. Met sensoren op de gas- en elektriciteitsmeter brengt de start-up uw verbruiksprofiel in kaart. De onderneming belooft je contract automatisch te verhuizen naar de goedkoopste leverancier. June Energy heeft al 1000 abonnees, hoewel de dienst pas vanaf volgend jaar van start gaat in Antwerpen. De starter, die 3,5 miljoen euro zoekt, zegt dat klanten de 5 euro abonnementsgeld per maand terugverdienen.

GELD NAAR AFRIKA STUREN

Ewala is een tool om vanuit België geld te versturen naar familie of vrienden in Afrika. Door dit proces te digitaliseren, wil het geld versturen makkelijker maken. Via de app kunnen mensen beltegoed geven aan de familie in Afrika. De dienst zal bij 400 operatoren in 120 landen werken en gaat eind deze maand van start. Ewala ontvangt een commissie op de aankoop van het beltegoed. In de tweede fase wil Ewala een mobiel betaalsysteem waarmee mensen geld kunnen overmaken naar het buitenland tegen lagere kosten dan nu via Western Union gebeurt.

ONTWIKKELAAR SNAPCHAT-EFFECTEN

MoodMe ontwikkelde technologie die gezichten en gelaatsuitdrukkingen herkent en verbindt met toegevoegde realiteit (via software met je telefoon een laagje informatie toevoegen aan wat je ziet). Via de app kun je grappige effecten zoals petjes, grote ogen of tranen toevoegen aan het gezicht. Dit type gadget is populair dankzij Snapchat, de favoriete mobiele applicatie van jongeren. Klanten als Cointreau of AS Roma gebruikten MoodMe voor hun marketing, maar ook in de farmasector zijn er toepassingen. Het bedrijf haalde al 560.000 euro op en is nu op zoek naar 2 miljoen.

MUZIEKALGORITME OP MENSENMAAT

Musimap ontwikkelde een algoritme om muziek aan te bevelen. “Het algoritme voorspelt de wensen van de gebruikers. Het behaalt een aanbevelingsniveau dat dicht bij het menselijk vermogen ligt”, zegt Vincent Favrat, de CEO van Musimap. De start-up, die 3 miljoen euro kapitaal zoekt, werkt voor het streamingplatform Qobuz. De door Musimap ontwikkelde technologie is ook bruikbaar voor andere dingen. Zo is al een contract getekend met de Europese zoekmachine Qwant.

VIRTUEEL BEZOEK

Around Media nodigt kandidaat-kopers of -huurders uit voor een virtueel bezoek in huizen en appartementen. Dankzij 360 gradenfoto’s van alle vertrekken krijgt de bezoeker een goed beeld van het pand. De start-up verkoopt zijn technologie aan spelers in de vastgoedsector. Het bedrijf is op zoek naar een miljoen euro om internationaal uit te breiden.

HARTKWALEN OPVOLGEN VANOP AFSTAND

Al twee miljoen mensen hebben een pacemaker, die ziekenhuizen vanop afstand kunnen volgen. De grote producenten van die toestellen hebben elk hun eigen platform om de gegevens te verzamelen, maar voor de medische teams is dat niet handig. LindaCare is een start-up die al die gegevens verzamelt op een platform.

EEN SOCIAAL NETWERK OP MAAT

Stumber ontwikkelde software voor verenigingen, sportclubs en bedrijven. In zo’n organisatie komen mensen elkaar vaak tegen, maar zonder met elkaar te praten. Stumber zorgt ervoor dat ze elkaar beter leren kennen. De basisversie is gratis, maar organisaties betalen voor extra diensten zoals de terreinreserveringsmodule.

DIGITALE HULP VOOR UW AUTO

Assisto heeft het aanrijdingsformulier gedigitaliseerd. Via de app gaat dat sneller en bovendien kun je het formulier meteen doorsturen als pdf. Daarnaast helpt de starter je ook het onderhoud van de auto bij te houden of afspraken te maken met de garage.

DE JUISTE VAKMAN VINDEN

BobUp is een internetplatform dat particulieren helpt een vakman te vinden in de bouwsector. Die vakmannen betalen BobUp een commissie van 5 tot 8 procent voor elke opdracht die ze via de start-up binnenhalen. BobUp wil zich onderscheiden van andere platformen door de particulieren te garanderen dat de vaklui betrouwbaar zijn. Zo controleert BobUp elke maand of de zelfstandigen of bedrijven in orde zijn met hun administratie en financiën.

WARMTESENSOREN VOOR DE ZORGSECTOR

Xetal ontwikkelde sensoren die de warmte, die menselijke lichamen afgeven, kunnen meten. Via de bijbehorende software kunt u volgen hoe iemand die de sensoren draagt, zich verplaatst. U kunt bijvoorbeeld zien of iemand zit of staat. De start-up richt zich tot de gezondheidssector, vooral tot wie de gezondheid van ouderen vanop afstand in het oog wil houden. Twee Belgische ziekenhuizen testen de technologie al en heel wat buitenlandse ziekenhuizen zijn geïnteresseerd. De start-up haalde al zaaikapitaal op en plant een grotere kapitaalronde tegen de zomer.

JUKEBOX VOOR KINDEREN

Muuselabs bedacht een jukebox voor kinderen vanaf drie jaar. Kinderen kunnen de jukebox, een draadloze wifi-speaker die Jooki werd genoemd, bedienen aan de hand van allerlei speelgoedfiguurtjes. De ouders kunnen die figuurtjes programmeren zodat ze bepaalde liedjes of afspeellijsten activeren. “Het doel is een heel ecosysteem te creëren rond het product”, zegt medeoprichter Théodore Marescaux. De start-up haalde 54.000 euro op via de crowdfundingsite Kickstarter, hoopt begin 2017 met de productie te beginnen en onderhandelt over zijn eerste kapitaalronde.

ALTIJD BEREIKBARE LOCKERS

Facility Lockers wil de markt veroveren met kluizen die op elk moment van de dag te openen zijn via een app op uw smartphone. Het bedrijf plaatste zijn kluizen al in enkele Brusselse residentiële gebouwen. De bewoners laten in de kluizen bijvoorbeeld schoenen achter, die naar de schoenmaker gaan, worden gerepareerd en teruggebracht naar de kluis. Mensen kunnen er ook pakjes laten leveren die ze online bestellen.

ALGORITMES BEHEREN UW SPAARGELD

Uw spaargeld op een eenvoudige en performante manier beheren via digitale tools in plaats van door uw traditionele adviseur in maatpak? Birdee maakt het mogelijk. De start-up is een spin-off van Gambit Financial Solutions, een firma die gespecialiseerd is in software voor financiëledienstverlening en vooral in ondersteuning bij beleggingsadvies. Krachtige algoritmes staan in voor geïndividualiseerd beheer van ieders spaargeld. Een miljoenenportefeuille is dus niet langer een vereiste. Het jonge bedrijf, dat weldra tien medewerkers zal tellen, wil 1 tot 3 miljoen euro ophalen.

LESHULP VIA DE APP

Bookwidgets wil het onderwijs helpen de stap te zetten naar het digitale tijdperk. Met Bookwidgets kunnen leerkrachten, ongeacht het niveau waarop ze lesgeven, interactieve cursussen opstellen en daar aanpasbare spelmodules, quizmodules of vragenlijsten in verwerken. Het bedrijf haalt zijn inkomsten uit de licenties die het verkoopt aan leerkrachten of scholen. Bookwidgets, dat de steun geniet van het onderzoekscentrum imec, heeft 3500 leerkrachten die zijn product gebruiken in 2000 scholen verspreid over 50 landen. De start-up zoekt een miljoen euro.

VIRTUELE WERKPLEK

Cloudalize ontwikkelde een internetplatform dat krachtige virtuele werkplekken aanbiedt. De start-up biedt onder meer vooraf geconfigureerde en geïnstalleerde desktops, servers, beveiliging en apps aan. Betalen kan per maand, vanaf 19,99 euro. De Oostendse start-up kan prat gaan op een partnership met Nvidia, wereldwijde leverancier van grafische processors, grafische kaarten en grafische chips. Cloudalize haalde al enkele fraaie contracten binnen. De start-up zou al 3 miljoen hebben opgehaald bij businessangels en wil in 2017 2 tot 5 miljoen euro ophalen.

ROBOTMAATJE VOOR DE INDUSTRIE

Arkite maakte de intelligente robot HIM (Human Interface Mate), die werknemers in de industrie moet helpen. HIM gidst arbeiders bij hun taken door hen op een scherm de stappen te tonen die ze moeten uitvoeren bij een taak. Het robotmaatje filmt en helpt de werknemer zodat hij zijn opdracht correct kan uitvoeren. De start-up verkocht dit jaar 40 machines en wil volgend jaar 1,5 miljoen euro ophalen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content