Digitalisering maakt van verzekeringsmakelaar expert in customer service

Vivium
Partner Content

Partner Content verbindt organisaties met de lezers van en doet een beroep op de specialisten van Roularta Brand Studio voor tekst en illustraties. De inhoud wordt eventueel aangebracht door de partner en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

23 september 2019, 16:53 Bijgewerkt op: 20 juli 2022, 08:02

Er wacht de Belgische verzekeringsmakelaars een mooie toekomst, op voorwaarde dat ze maximaal gebruik maken van digitale tools en zich toespitsen op hun rol als ‘customer experience powerhouse’. Dat horen we bij Wim Lenaerts en Julien Stocq van PwC België, die de digitale transformatie van de verzekeringssector van nabij volgen.

Makelaars hebben in België nog steeds een belangrijk marktaandeel als tussenpersoon in de verzekeringssector. De vraag rijst of de digitalisering hun positie zal aantasten. Wim Lenaerts, director in technology consulting: “Onze studies hebben uitgewezen dat de hele sector, ook de makelaar, steeds beter inspeelt op de nieuwe mogelijkheden die de digitale transformatie met zich meebrengt. Verzekeringsmakelaars zijn zich ervan bewust dat ze digitaal moeten innoveren om hun klant beter van dienst te zijn. Tegelijk beseffen ze dat ze nieuwe methodologieën en businessmodellen nodig hebben om de uitdagingen van morgen de baas te kunnen.”

De relatie klant-makelaar wordt interactiever

De snelheid waarmee makelaars nieuwe technologieën implementeren, is sterk verschillend. “De markt van de makelaardij is sterk versnipperd. Er zijn zowel kleinere kantoren met bijvoorbeeld een verzekeringsmakelaar en een assistent, maar steeds vaker zien we grotere kmo’s ontstaan die soms tot 20 personeelsleden tellen. En bij die grotere spelers zien we inderdaad dat ze hun administratie zo efficiënt mogelijk proberen te organiseren en sneller geneigd zijn om ook back office process automation of andere online tools te ontwikkelen”, merkt Julien Stock op, die het Digital Squad van PwC België leidt.

Niemand heeft vandaag een glazen bol, maar toch geloven de experts van PwC dat de makelaar een mooie toekomst te wachten staat als hij zijn klantenrelatie op een nieuwe leest schoeit. “De tijd dat er slechts één keer een klantencontact was om de jaarlijkse premiebetaling te vragen, is voorbij. De makelaar heeft dankzij digitale toepassingen een unieke kans om de relatie met zijn klanten interactiever te maken, te verdiepen, om zo nog beter op hun noden in te spelen. Zijn grote troef is immers het persoonlijk contact en het feit dat hij zijn klant advies op maat kan geven.”

Vivium Digital Awards: gangmaker voor nieuwe ecosystemen

Om de investeringen in digitalisering te kunnen dragen, verwacht Julien Stocq een verdere evolutie naar ruimere samenwerkingsverbanden en ecosystemen: “Kleinere kantoren hebben er baat bij samen nieuwe zaken zoals apps te ontwikkelen of in een project te stappen met een insurtechbedrijf. Op die manier hoeven ze niet steeds op zoek te gaan naar nieuwe medewerkers die over de juiste vaardigheden beschikken. En het laat hen toe te focussen op waar ze goed in zijn: het onderhouden van hun klantenrelaties en die naar een hoger niveau tillen.”

“Net daarom zijn de Vivium Digital Awards een schitterend initiatief”, vult Wim Lenaerts aan, die deel uitmaakt van de jury. “Ik was verrast over de kwaliteit van de ingediende cases om de kantoorefficiëntie te verbeteren of de klantentevredenheid te verhogen. Je ziet duidelijk dat Belgische insurtechs aan het evolueren zijn en daarbij echt rekening houden met de noden en wensen van de eindklant. De dynamiek die deze wedstrijd in gang zet, kan een grote impact hebben op de verdere uitrol van digitale tools en de ontwikkeling van nieuwe ecosystemen in de sector.”

De winnaar van de Publieksprijs krijgt 5 000 euro en een plek op het podium op de Vivium Digital Summit. Kies uit deze lijst met 12 genomineerden uw favoriet. Stemmen kan nog tot dinsdag 8 oktober via www.viviumdigitalawards.be