Digital Lab versnelt de innovatie bij verzekeringsmaatschappij Vivium

Vivium
Partner Content

Partner Content verbindt organisaties met de lezers van en doet een beroep op de specialisten van Roularta Brand Studio voor tekst en illustraties. De inhoud wordt eventueel aangebracht door de partner en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

1 oktober 2019, 16:20 Bijgewerkt op: 20 juli 2022, 08:01

De verzekeringssector werkt volop aan digitale innovatie. Vaak is zo’n transformatie sneller gezegd dan gedaan. Verzekeringsmaatschappij Vivium creëerde daarom een eigen Digital Lab om sneller nieuwe projecten te kunnen testen en lanceren. “In een maand tijd kunnen we een werkbaar product afleveren”, getuigt digital expert Jef Bussens.

Net als in andere sectoren moet het vandaag ook in de verzekeringswereld snel gaan om nieuwe diensten, producten of processen te ontwikkelen. Maar dat is geen evidentie. Jef Bussens: “Een verzekeringsmaatschappij draagt een hele historiek aan IT-systemen met zich mee en moet rekening houden met heel wat regelgeving, compliance en governance. Omdat er een grote nood is aan verdere digitalisering, werd bij Vivium beslist om naast de bestaande IT-ontwikkelingen een Digital Lab te installeren, dat parallel kan werken. Vergelijk het met een speedboot die naast een olietanker vaart.”

Van bij de start werd de lat hoog gelegd: de ambitie was om snel nieuwe innovaties te kunnen lanceren ten behoeve van medewerkers, makelaars of klanten. “Digitale oplossingen hoeven niet per definitie duur of tijdrovend te zijn. Daarom legden we onszelf als doel op om voor elk project zo concreet mogelijk te werken en al na de eerste fase een product af te leveren dat volledig werkbaar is”, aldus Bussens.

Mensen die een eigen idee willen waarmaken

Telkens wordt een multidisciplinair projectteam gevormd, waar mensen met een verschillend profiel deel van uitmaken. “Het team bestaat uit een of meerdere dromers, de bezielers die vanuit de business een idee begeleiden. Daarnaast heb je de ‘champion’, onze expert die de methodologie kent en weet wat er in enkele weken tijd haalbaar is of niet. Hij voelt ook aan welke beslissingen belangrijk zijn. En tot slot is er de developer, die de concrete uitwerking doet. We zoeken niet noodzakelijk technische of functionele specialisten, maar vooral mensen die ervoor willen gaan en met trots hun eigen project tot een goed einde willen brengen.”

De experts van het Digital Lab vertrekken vanuit een nieuwe technologie, vanuit een concrete vraag of een use case. “Een eerste iteratie kan al na drie tot vier weken een werkbaar product opleveren, zoals bijvoorbeeld een app. Daar gaan we dan in de praktijk mee aan de slag om feedback te verzamelen en het verder te verbeteren. Na die testperiode weten we waar we staan: we kunnen de ontwikkeling dan verder op punt zetten omdat er een valabele business case in zit, of we moeten het verder aanpassen omdat er nog issues zijn, of de oplossing blijkt niet de juiste te zijn. In dat geval moet je het ook durven weggooien.”

Minder risico’s bij nieuwe ontwikkelingen

Door die manier van werken worden de risico’s van nieuwe ontwikkelingen teruggedrongen. “We zijn vorig jaar volgens deze methodiek beginnen werken en hebben enkele hele mooie successen behaald. Ik denk aan een mobiele applicatie voor collega’s die risicoanalyses uitvoeren voor het opstellen van offertes. Het papieren proces werd daarbij gedigitaliseerd en vereenvoudigd”, legt de digital expert uit. “Als zo’n project succesvol is en vervolgens geschaald moet worden, geven we het uit handen en passen we het in het bestaande IT-systeem in. Zo kunnen wij ons dan weer op nieuwe toepassingen focussen.”

Tot slot polsen we nog even naar het succesrecept van het Digital Lab. “Het succes is te danken aan een combinatie van verschillende factoren. Om te beginnen is er de nieuwe cultuur in ons bedrijf die deze manier van werken mogelijk heeft gemaakt. Ideeën in onze teams worden tot dromen gepromoveerd. Er is ook de interactie en snelle communicatie tussen alle betrokkenen. En zeker ook het feit dat we technische complexiteit te allen tijde vermijden”, besluit Jef Bussens.

De winnaar van de Publieksprijs krijgt 5 000 euro en een plek op het podium op de Vivium Digital Summit. Kies uit deze lijst met 12 genomineerden uw favoriet. Stemmen kan nog tot dinsdag 8 oktober via www.viviumdigitalawards.be