DIAMANTEN VOOR IEDEREEN
Vier jaar geleden startten drie Antwerpenaren het democratische juweelmerk Diamanti Per Tutti op. De diamanten gaan als zoete broodjes over de toonbank in Hongkong en China, waar het label winkels blijft openen.
Betaalbare diamanten
In de zomer van 2012 richtten drie Antwerpenaren samen Diamanti Per Tutti op. Zoals de naam al laat doorschemeren, is het geen exclusief juweelhuis genre Cartier. Diamanti Per Tutti hanteert democratische prijzen vanaf 50 tot 500 euro, maar op elk juweel zit wel minstens één echte diamant. De oprichters hebben een atypische achtergrond: CEO Edward Verté is jurist en werkte als managementconsulent. Zijn vrouw, juriste Stéphanie Wilms, leidt vooral het artistieke deel van de business: de collecties, de inrichting van de shops en de Europese groothandel. Floris Foqueé is een ex-collega van Verté. Als burgerlijk ingenieur en COO volgt hij onder meer de productie van de juwelen op.
Diamanti Per Tutti begon als onlinemerk, maar opende al snel een winkel in Antwerpen en daarna een in Gent. In 2014 volgde de eerste pop-upshop in Hongkong. De juwelen worden ook verkocht in multimerkenboetieks. In totaal hebben ze 150 verkooppunten in veertien landen, waarvan België, Nederland, Frankrijk en Japan de toppers zijn.
De oversteek naar Azië
Dat Diamanti Per Tutti zo snel de oversteek naar Azië heeft gemaakt, is te danken aan toeval. Toen het team naar Hongkong en China reisde om producenten te prospecteren, kwam het in contact met Flanders Investment and Trade (FIT). Dat nodigde hen uit voor een prestigieus designevenement in Hongkong. Het mondde uit in de succesvolle opening van een pop-upstore in het chique winkelcentrum K11.
Nieuwe winkels
De eerste echte boetiek in Hongkong opende in juni 2015, de tweede in november en de derde – die een stuk groter is – vorige maand. Verté: “De huur in Hongkong is variabel. Je betaalt een basisprijs en daarbovenop 8 tot 18 procent van je omzet. Haal je niet genoeg omzet, dan vlieg je aan het eind van je contract – altijd drie jaar – gewoon buiten. Door dat systeem weet de verhuurder wat je verdient. Daar wordt onderling over gepraat, vermoed ik, want toen onze eerste winkel heel goed bleek te draaien, werden we gecontacteerd door andere winkelcentra.”
Een flagshipstore van 50 vierkante meter opent eind november in K11. In 2017 staat nog een shop in Hongkong, in het winkelcentrum Festival Walk, op de planning.
Feng shui
Hoewel Diamanti per Tutti nog altijd groeit in Europa, ligt de nadruk nu helemaal op het Verre Oosten. Verté: “Daar doen we de investeringen. We rollen er een netwerk van eigen winkels uit, maar zetten nu ook een franchiseconcept op. Samen met een Chinese partner hebben we onlangs onze eerste winkel in Peking geopend. Met haar openen we de komende achttien maanden nog vier winkels. Zo spreiden we het financiële risico. Wij blijven wel aandeelhouder en zien toe op de afwerking van de shops en de display van de juwelen.”
“Alle winkels hebben onze branding en worden ontworpen door onze architect, Axel Cordemans, een Antwerpenaar die al twintig jaar in Hongkong woont en werkt. Hij kent alle plaatselijke gebruiken en gevoeligheden. Zo is hij veel bezig met de oosterse woonfilosofie feng shui en kent hij de juiste aannemers. Zonder hem zouden we al een hoop cruciale fouten gemaakt hebben. We wilden bijvoorbeeld een logo hangen boven de centrale display, maar dat heeft daar het effect van een guillotine.”
IRIS DE FEIJTER
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier