‘Deze generatie is razend ambitieus’
Een nieuwe generatie staat vol ongeduld te trappelen om de arbeidsmarkt te bestormen. En meer dan bij de voorgaande generaties kondigt zich dat aan als een revolutie.
Managers kunnen zich maar beter voorbereiden op de nieuwe generatie werknemers die vanaf volgend jaar de arbeidsmarkt betreedt. Het gaat om generatie Z, het jonge geweld dat in 1995 of later is geboren. “Generatie Y heeft veel teweeggebracht op de werkvloer, maar ze heeft zich wel grotendeels aangepast aan de bestaande structuren. Van generatie Z hoef je dat niet te verwachten, en dat mogen we zeker niet afdoen als jeugdige naïviteit die wel slijt. De jongste generatie heeft het in haar DNA om geen compromissen te sluiten.” Dat zegt Tom Palmaerts, trendwatcher van Trendwolves.
Het trendbureau ontstond negen jaar geleden en focust op jongeren. Het adviseert grote ondernemingen zoals Callebaut, Toyota en BNP Paribas Fortis. De nieuwste trends verzamelde Trendwolves in het European Youth Trend Report, dat Trends exclusief kon inkijken. Trendwolves baseerde zich op inzichten uit een nichegroep van jongeren – zoals creatievelingen, ondernemers en rebellen – in steden over de hele wereld. Wat moet u weten over deze nieuwe generatie jongeren?
Trend 1: Hackers van hun eigen leven
“Door de technologische vooruitgang zitten ze meer dan ooit aan het stuur van hun eigen leven. Ze vinden online altijd wel filmpjes, apps of andere mensen die hen kunnen helpen. Daardoor geloven ze sterk in hun eigen maakbaarheid”, zegt Palmaerts. Dat gaat gepaard met een immens verantwoordelijkheidsgevoel. Deze generatie beschouwt alles als een keuze. Heb je geen gespierd bovenlichaam en een belabberde conditie? Dan is dat alleen maar zo omdat je er zelf voor hebt gekozen niet te sporten. De eigen maakbaarheid begint bij het eigen lichaam, waardoor sport en beweging een cruciale rol spelen bij deze generatie. Wie hen in dienst neemt, kan daar maar beter rekening mee houden.
Niet alleen hacken ze hun eigen lichaam, dat geldt voor hun hele leven. Daardoor kijken ze op een andere manier naar efficiëntie, waar ze nog veel verder in gaan. Het jonge geweld zet zijn ambities centraal en verwacht alle ruimte om er voluit voor te gaan. Respect hebben ze niet voor de bedrijfsleiders en managers met de mooiste praatjes. Respect is er enkel voor wie al iets bewezen heeft en van wie ze iets kunnen leren. “Deze generatie is razend ambitieus en gaat ervoor. Niet morgen, maar nu”, zegt Palmaerts.
Trend 2: Grenzen aftasten
De voorbije jaren stond de zoektocht naar de perfecte balans tussen geest en lichaam centraal. Dat is voorbij. Alle aandacht gaat naar de psyche. Trendwatchers merken een nieuwe interesse in mentale experimenten, het exploreren van de virtuele realiteit, psychedelische kunst en hallucinogene middelen. “Het zijn middelen om nieuwe werelden te ontdekken en de horizon te verruimen. Geen enkele grens is heilig en regels zijn er om gebroken te worden”, zegt Palmaerts.
Daardoor zal de intrede van generatie Z op de werkvloer vermoedelijk niet zonder slag of stoot gebeuren. “De generatie voor hen was meegaand. Generatie Y praat veel, overlegt en zoekt compromissen. Generatie Z zoekt naar nieuwe antwoorden en denkkaders, waardoor ze zich niet zal aanpassen aan structuren, processen en verloningsvormen die al jaren meegaan. Vinden ze in een bedrijf niet wat ze zoeken? Dan beginnen ze wel als freelancer of trekken ze naar het buitenland.”
Trend 3: Vloeibare identiteit
“Jongeren beslissen elke dag opnieuw wie ze willen zijn en hoe ze naar de wereld kijken. Hun identiteit is vloeibaar en ze denken niet in hokjes”, zegt Palmaerts. Zo outen steeds meer jongeren zich als ‘gendervloeibaar’: de ene dag voelen ze zich man, de andere dag vrouw. “Ze hebben volledige controle over hun identiteit. Daarvoor distantiëren ze zich volledig van de stigma’s en labels van de vorige generaties.”
Niet echt relevant in een bedrijfsomgeving? Toch wel. Het vervagen van duidelijke lijnen heeft een impact op tal van domeinen. Zo is er voor de jongeren van generatie Z geen onderscheid tussen werk en privé. Beide lopen naadloos in elkaar over. Tijdens een hackathon drie dagen non-stop werken aan een project is geen enkel probleem. Dat voelt niet als werken. Tegelijk kiezen ze heel bewust waar ze wel en niet voluit voor gaan. Ook daarin sluiten ze geen compromissen.
Het vervagen van grenzen heeft nog een ander gevolg. Zo zoekt generatie Z samenwerking met iedereen die op dat moment het best kan helpen. Daardoor zullen ze in de interne organisatie de schotten tussen afdelingen vrolijk negeren. Desnoods zoeken ze hulp bij de concurrentie. “Doordat ze het houvast van de hokjes verwerpen, zal generatie Z ook veel weerstand oproepen bij de andere generaties, maar tegelijkertijd biedt dat veel mogelijkheden tot innovatie”, zegt Palmaerts.
Sven Vonck
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier