DEZE COLUMN KAN UW IQ VERHOGEN!
D e overvloed aan informatie vormt een zwaar probleem voor de hedendaagse professional. Niet alleen is al dat nieuws ongezond, het leidt ook tot minder goede beslis- singen. Ons advies: doe het met minder. Of, anders gezegd: focus op de essentie!
Denk niet dat u altijd slimmer wordt van meer informatie. Massa’s gegevens krijgt de mens vandaag te verwerken, via allerlei kanalen. Bovendien moeten we ons werk ook almaar vaker onderbreken om bijkomende info (e-mails, telefoontjes…) te verwerken. Wist u dat deze information overload uw IQ meer doet dalen dan de inname van marihuana (1)? Het effect is bij mannen dubbel zo groot als bij vrouwen.
Beslissen in een oogwenk. Overbelasting door informatie kan even nadelig zijn voor uw concentratie als het gebrek aan nachtrust. De gevolgen zijn dus ernstig, en toch stellen we ons continu bloot aan te veel info. Terwijl niemand het gebruik van marihuana op de werkvloer tolereert, worden mensen wél continu aangemoedigd om zoveel mogelijk informatie tot zich te nemen. Erger nog, sommigen vinden het pas aangewezen om een beslissing te nemen nadat ze eerst zoveel mogelijk bronnen hebben gehoord. Vooral beleggers zijn een voorstander van die aanpak. Jammer genoeg worden ze er meestal niet veel wijzer van. De information overload is dus een erg storende factor, die door het wegnemen van de noodzakelijke focus de kwaliteit van de beslissingen vermindert.
Maar hebben we niet geleerd dat instinctief reageren ook geen goede beslissingsmethode is? In zijn boek Blink (oogwenk), argumenteert auteur en journalist Malcolm Gladwell dat vooral in complexe taken mensen daarin te ver gaan (2). Dokters die zich niet langer overladen met alle mogelijke informatie over hun patiënt, maar focussen op enkele belangrijke karakteristieken, blijken nauwkeuriger diagnosen te stellen. Een gevechtspiloot die op zijn gevoel reageert, haalt het meestal van vliegeniers die alle computersignalen willen interpreteren.
Slimmer omgaan met informatie. De informatieoverbelasting stopt niet op het werk. Ook in de wagen zijn we er niet tegen beschut. De talrijke waarschuwingssystemen, elektronische stuurcorrecties, navigatiebevelen en signalen van de mobiele telefoon maken van ons geen betere chauffeurs. Integendeel, het risico van ongevallen neemt er alleen maar door toe. Zelfs op de fiets blijft de infomanie ons achtervolgen, met naast snelheid en trapcadans, ook hartslag en trainingszones als bijkomende moeilijkheden bij het beklimmen van een helling. Je zou bijna vergeten dat je ook nog moet trappen.
Vooral in de media begint de wildgroei aan informatie problematische vormen aan te nemen. Tekenend daarvoor is de exponentiële groei van weblogs (zie grafiek). Sommige concurreren nu al met de traditionele nieuwskanalen. Dat de blog BoingBoing (3) de op één na belangrijkste is en meer wordt geconsulteerd dan de elektronische versie van Business Week of een financiële informatiebron zoals Bloomberg.com maakt mij bijna gaga. Voor de klassieke media vormt de proliferatie van die nieuwe informatiebronnen een grote uitdaging. Gelukkig biedt het onderzoek van het Britse weekblad New Scientist perspectieven: meer informatie maakt mensen níét slimmer. Het komt erop aan om uitsluitend de relevante informatie voor een doelpubliek te selecteren, en er zeker van te zijn dat die info aan de hoogste kwaliteitseisen voldoet. Journalisten moeten dus – met het risico hun eigen IQ te verlagen – de overvloed aan info filteren, de belangrijkste gegevens selecteren, en zo hun lezers slimmer maken door die af te schermen van alle overbodige ruis. Weg dus met de stoorzenders. Houd het bij de essentie!
Maar wellicht zal het medium van de papieren publicaties nog verder moeten evolueren. Informatie lezen op een scherm biedt voordelen tegenover papier. Als lezer kan je doorklikken om achtergrondinformatie te krijgen of het archief te consulteren. Of je kan inzoomen op foto’s en videoclips laten afspelen. Een papieren krant heeft dan weer een ander groot voordeel: het maakt van het lezen een sociale en rustgevende gebeurtenis. De krant met koffie aan de ontbijttafel mag dan wel zijn geëvolueerd tot een weekendgebeuren, het heeft nog altijd iets magisch. Zelfs in de trein of op kantoor associeer je een krant met rust of een moment van overpeinzing. Misschien moet Steve Jobs van Apple er eens over nadenken om na de iPod en de iPhone, nu de iPaper uit te vinden. Een moderne manier om een krant te lezen via een draagbaar schermpje met vingeraanraking. In combinatie met een geurig koffietje. Alleen al van de idee zou je IQ stijgen!
Maar onthoud vooral dat als u slimmer wilt worden met informatie, u er minder van moet gebruiken!
De auteur is hoofdeconoom van Petercam Vermogensbeheer. Reacties: visienoels@trends.be
(1) New Scientist, 30 april 2005, info-overload harms concentration more than marijuana. (2) Malcolm Gladwell, ‘Blink, the power of thinking without thinking’, 2005, Penguin Books. (3) http://boingboing.net
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier